baguett Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Skrudde litt på audien igår, skulle skifte luftfilter og ryggelysbryter, men fikk bare til å skifte luftfiler. Fant rett og slett ikke ut hvor ryggelysbryteren var plassert. Har en haynesbok, men hjalp meg ikke så mye. Hvor sitter den? Vet det er på girkassa, men fant den ikke uansett. Uansett, det jeg gjorde var å skru av noen plastdeksel, tok ut en tennplugg-kabel og koblet fra minuspolen på batteriet. Hadde også løs noen få kontakter, men de satt jeg på plass igjen. Rørte også litt på en svart handel, vet ikke hva den er til. (rød pil). Ellers gjorde jeg ikke noe annet. Demonterte alt som det var fra før av, og etter å ha kjørt noen minutter så fikk jeg problemer. Når bilen er i fri eller jeg holder inne clutchen i mer enn 3 sekunder så låser rattet seg nesten helt, og bilen holder på å dø. Når jeg skulle parkere så kveltes motoren sikkert 10 ganger før jeg kom meg fram til parkeringsplassen. Turtallet gikk opp og ned hele tiden. Lysene ble også litt mindre skarpe i korte perioder når jeg girte. Noe jeg merket da jeg skiftet luftfilter var at plastrøret fra luftfilteret var mye større enn det som kommer fra grillen, så det var svære åpninger, men det har jo funket før. Hva kan dette være for noe? Jeg satt tennplugg-kabelen skikkelig på plass igjen. Fant for noen dager siden et hull i eksosanlegget, men jeg er 90% sikker på at det har vært der i over et halvt år, og det er neppe relatert til problemet. Skal fikse dette imorgen, hvis jeg får start på bilen. Håper noen kan svare meg, må nesten ha bilen i orden til mandag. Verksted frister lite. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Det sorte leddet skal være det. Det gjør girskifte mer presis. Har du sjekket ledningen til luftmassemåler? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Skjønte ikke helt hvor disse "svære åpningene" du snakker om er, men er de etter luftmassemåleren så kan det forklare problemet. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 23. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2013 takk for svar, skal se på luftmassemåleren med en gang. de åpningene jeg snakka om er litt tungt å forklare, men se for deg er 3" rør som går inn i et 6" rør og bare ligger løst. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Ja, men er dette før eller etter luftmassemåleren? Kommer det luft inn etter luftmassemåleren vil det skape krøll i systemet. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 23. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2013 Dette er før luftmassemåleren, og før luftfilteret. Det er to plastrørender, en fra luftfilteret og en som går fram mot grillen. Men igjen, det må ha vært en åpning der lenge, så ser ikke hvorfor det skal bli et problem akkurat nå. Hadde fantastisk nok glemt å koble tilbake 2 ledninger idag når jeg sjekka under panseret, men plugga begge tilbake og problemet er der enda, men ikke like ofte. Men må uansett skru videre på bilen idag og skal se på ekstra nøye på luftmassemåleren, jeg har merket at min ikke er identisk med de andre A3'ene jeg finner på google :3 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Kan du ta bilde av motorrommet og legge ut, spesielt rundt der du har skrudd. Det blir ren gjetting å sitte i blinde bak en PC og "feilsøke" på andres biler. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 24. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Hadde tenkt å gjøre det, men glemte det av. Men jeg mistenker at tomgangsregulatoren fusker, den gjorde jeg strengt tatt ikke noe med, utenom å flytte den litt. Men ser mange andre som har samme problem med clutchen og der har det vært tomgangsregulatoren som er synderen. Endret 24. mars 2013 av baguett Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Rattet låser seg under kjøring? Mener du at det går tregt eller at det låser seg, bokstavelig talt? Lenke til kommentar
baguett Skrevet 24. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Låser seg idet motoren skrur seg av, blir umulig å styre. Men skjer kun når jeg clutcher. Virker som at servostyringen slutter å virke. http://i.imgur.com/iR9y6Wg.jpg Der er det plastrøret jeg snakka om som var mye større enn det andre som kommer fra grillen. Endret 24. mars 2013 av baguett Lenke til kommentar
baguett Skrevet 24. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2013 To bilder: https://www.dropbox.com/s/jldq2q7uf0ur80z/2013-03-25%2000.17.30.jpg https://www.dropbox.com/s/gd08tva1bkt13bv/2013-03-25%2000.17.11.jpg (sprekken) Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 (endret) Sprekken har null å si. Den er før luftmassemåleren. Grunnen til at rattet blir tregt er fordi motoren kveles og servopumpen slutter å dra rundt. Det som betyr noe er om du finner noen sprekker/huller i slangen/koblingene som går FRA Luftmassemåleren (LMM) til innsuget, samt at alle kontakter er rene og ordentlig satt i. Se bildet. Endret 25. mars 2013 av LiamH Lenke til kommentar
baguett Skrevet 25. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2013 (endret) Sjekket LMM kontakten flere ganger, den sitter skikkelig å ser grei ut. Men den utstikker du har tegnet rundt, hva gjør det for noe? Ser at det er to ledninger koblet til en bryter som lukkes når panseret er nede der. Men takk for hjelpa så langt! Endret 25. mars 2013 av baguett Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 (endret) Jeg husker helt ærlig ikke hva den var til. Er en stund siden jeg sto under panseret til en slik bil. Problemet ditt er uansett, etter all sannsynlighet, kommet av at du har prøvd å skifte luftfilter. Det skal store tilfeldigheter til for at dette skal skje på grunn av noe annet. Likevel, så kan det være en liten odds for dette, men slik du beskriver problemet, så kan det tenkes at det er dårlig kontakt noen plasser eller at du har satt på en kontakt på feil plass. Har du sjekket at det ikke er to identiske kontakter på noen av de komponentene du har koblet fra? Går bilen på tomgang i det hele tatt? Endret 25. mars 2013 av LiamH Lenke til kommentar
baguett Skrevet 25. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2013 Rimelig sikker på at alle kontaktene er på rett plass, tok vel bare ut to/tre stykker. Idag virket bilen normalt igjen. Merkelige saker. Hvis den virker normalt resten av påska også satser jeg på at alt er tilbake til normalen igjen. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 (endret) Har du tatt en diagnose? En defekt luftmassemåler skal gi feilkode G70. Hvis det er en bensinbil, kan releet til bensinpumpa gi en G70 feil og et relee koster mye mindre enn en luftmassemåler. Ta en tur til hoggeren og trekke ut et rele merket 167 til VAG-biler.....de presses uansett så ta noen med god samvittighet. Hvis du bor i nærheten av Østfold stiller jeg gjerne opp med diagnose og prøverele for en pils. Endret 26. mars 2013 av Indian Lenke til kommentar
baguett Skrevet 26. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2013 Idag var problemet tilbake... Har ikke tatt diagnose nei, har nok ikke utstyr til det. Bor i Nord-Norge, men takk for tilbudet Men jeg veit fra en tidligere diagnose (fra verksted) at slangen fra veishusventilasjon er sprukket, og vet at noen andre diverse slanger også er i dårlig stand. Får fikse dette med tape eller noe, som en midlertidig fiks. En Audiforhandler i nrheten skulle ha over 700 kroner for en ny veishus-slange, det er uaktuelt ettersom man sikkert får den for 1/4 av prisen i utlandet. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Det kan lønne seg å bytte alle de tynne vakumslangene i motorrommet.... Lenke til kommentar
baguett Skrevet 26. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2013 Ja har tenkt å gjøre det, men problemet er å finne samme type slanger. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Ja har tenkt å gjøre det, men problemet er å finne samme type slanger. Ikke kjøp på Biltema. De bare sprikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå