Gå til innhold

Liberale synes homofili er helt naturlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er din beskrivende og fulle definisjon på "sykdom", som gjør at både Downs og Homofili begge blir klassifisert som sykdom?

En sykdom er noe som får noen til å fungere dårligere enn optimalt.

Fant ikke noen norsk definisjon i ordboka, men du kan lese definisjonen på engelsk her eller denne siden på norsk: http://snl.no/.sml_artikkel/sykdom

Her er en side til: http://www.sykepleie...ument_id=119101

Lenke til kommentar

"2. A condition or tendency, as of society, regarded as abnormal and harmful."

Så hvis samfunnet syns det er skadelig at jeg ser på maur så er det en sykdom?

 

Det at man lar hva som er "popular oppinion" styre vitenskapen går jo alltid kjempebra...

Dette blir som teori vs teori, hvor den ene parten mener vitenskapelig teori og den andre mener det i almenn sammenheng.

 

Mange vil si at ABB er syk, uansett om han er helt frisk. Det er fordi vitenskapelige begreper ikke må blandes med dagligdagse.

 

SNL linken ga ikke noe nytt. Den sier egentlig bare at det er vanskelig å definere hva en sykdom er og gir noen ekspempler på sykdom, ingen som passer med homofili.

 

Kan du gi et utdrag av sykepleien-linken? Den er lang og kjedelig, og jeg sovner nesten når jeg prøver å få noe ut av den :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg sovner nesten når jeg leser dine innlegg også. Hvor mye du snakker om hva en sykdom er. Hvem bryr seg?

 

Hva som er en sykdom er ikke en vitenskap, det er et definisjonsspørsmål.

 

Om du velger å kalle hodepine, adhd, downs eller homofili en sykdom eller ikke driter egentlig jeg i. Men slik jeg ser det er alle sykdommer.

Lenke til kommentar

Jamenn så flott! Din definisjon av sykdom er dermed totalt uinteresang fordi du kan putte hva du vil inn i den og ikke behver å underbygge den med noen ting.

 

Men siden du ikke bryr deg om hva vi andre legger i hva som er en sykdom så kan du vel kanskje slutte å prakke på oss at homofili er en sykdom?

 

(Søt hersketeknikk btw)

Lenke til kommentar

Sykdom. Ja, det er et definisjonsspørsmål, men nei, det er ikke hver enkelt person som definerer hva en sykdom er.

 

Disease

The term disease broadly refers to any condition that impairs normal function, and is therefore associated with dysfunction of normal homeostasis

Illness

Illness and sickness are generally used as synonyms for disease. However, this term is occasionally used to refer specifically to the patient's personal experience of their disease.

Disorder

In medicine, a disorder is a functional abnormality or disturbance. Medical disorders can be categorized into mental disorders, physical disorders, genetic disorders, emotional and behavioral disorders, and functional disorders.

Medical condition

A medical condition is a broad term that includes all diseases and disorders.

Her var det mange sykdomstyper. Skal vi se:

1. Disease - Noe som påvirker Homeostasen. Væskebalanse, mineralbalanse, kroppstemperatur, blodtrykk og lignende. "Disease" er noe som påvirker det kroppen og dens indre balanse.

2. Illness - Brukes synonymt med "Disease", men av og til også fra en pasients egen opplevelse med sykdom.

3. Disorder - Nå snakker vi. Homofili ble før kategorisert som en "Mental disorder". Ikke overraskende fant man senere ut at dette var feilaktig.

4. Medical Condition - Samlebegrep for "alt".

 

Så. Påvirker homofili kroppens indre balanse? Nei. Dermed ikke "disease" og "illness", begge som blir oversatt til norske "sykdom".

 

Du kan gjerne ha din egen versjon av ordet altså, men da må du også innse at ingen kommer til å være enige med deg.

Lenke til kommentar

Om du velger å kalle hodepine, adhd, downs eller homofili en sykdom eller ikke driter egentlig jeg i. Men slik jeg ser det er alle sykdommer.

Her sier du at du ser det som sykdommer, men du ikke bryr deg om jeg ser på det som sykdommer, da har du laget din egen definisjon av hva en sykdom er.

Lenke til kommentar

De får jo allerede det. I hvertfall i Norge.

 

Angående ekteskap så er det egentlig en kristen seremoni mellom en mann og en dame, så hvis kristne ikke vil tillate homofile å gifte seg i henhold til bibelen så har de rett til det. Men for meg personlig har jeg ingen ting i mot at de gifter seg, da jeg ikke er religiøs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...