Gå til innhold

Liberale synes homofili er helt naturlig


Anbefalte innlegg

Du får fortelle oss om desse obervasjonane dine.

Virkelig? Er det nødvendig? Dette er tross alt pensum i biologi på ungdomsskolen og videregående.

 

Om du har en genuin interesse for å lære om biologi vil det beste for deg være å låne noen bøker på biblioteket. Om du vil lære om bevisene for evolusjon kan du enkelt og greit skaffe deg denne:

 

 

178767.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Folk flest har ikke GPS eller mobiltelefon.

 

Ok, la oss sei observasjonar av sola på forskjellige delar av jorda da.

 

Folk flest har øyne å se med. Det er alt som trengs for å observere evolusjon.

 

Du får komme med observasjonane dine då, sidan du har auge.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du må bruke dine egne øyner å lese vitenskapsbøker om biologi. Har du lest en biologibok?

 

Eg har lest mykje på vidaregåande og ungdomsskulen. Og fekk ganske gode karakterar i naturfag. Men nei, eg skal innrømme det at eg ikkje har lest ein bok om evolusjonsteorien på eit høgare nivå enn dette.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Eg mente ikkje at dei trudde på kristendomen, islam eller jødedomen, dei trur kun at det må eksistere ein allmektig makt i universet. Som skapte alt som er. Om dei ville kunne dei lett implimentert evolusjonen i sin tankegang, alt ein hadde trengt å gjere var å sei at Gud skapte verden med hensikten at evolusjonen skulle utspille seg. Så at dei skal ha noko i mot evolusjonsteorien på grunn av investert tid stemmer ikkje.

Men de ville ikke det. De investerte all sin tid i en alternativ forklaring, nemlig den ordrette tolkningen av hellige skrifter. Dumt av dem, kanskje, men slik spilte de sine kort, og bordet fanger.

 

Er det eit faktum at vi har funne sannheten? Om man er ateist og ikkje trur på evolusjonsteorien, må det nesten bety at man ikkje trur på hypotesen om makro evolusjon og at man ikkje har funne sannheita endå.

Jeg tror ikke du finner noen som seriøst har en bedre teori og samtidig ikke tror på en skaper. Men du må gjerne vise meg dem om du gjør det.

 

Og ja. Jeg mener - for hva det er verdt - at vi har funnet sannheten. Ikke den hele og fulle, det er mange blanke sider å fylle ennå, men i hvertfall skiltet med "Sannheten - denne vei".

 

Derfor kan vi fortsatt diskutere om homofili er genetisk, men vi kan ikke med noen som helst ikke-religiøs begrunnelse avvise genetisk evolusjon. Vi kan diskutere om giraffen fikk den lange halsen for å nå opp i trærne, eller om de fikk lange bein for å løpe fortere og den lange halsen for å nå ned til bakken. Men vi diksuterer ikke lenger om giraffen utviklet de lange beina og halsen over tid gjennom evolusjonær fordel.

 

Fordi at eg ikkje har med Gud i diskusjonen, eg ser vekk frå trua mi. Så la oss slutte å bruke ordet hensikt, og heller bruke orda "resulterar i noko betre enn".

Spørsmålet er om det allikevel er troen som får deg til å velge ståsted i denne diskusjonen. Da ville du gjøre det enklere for deg selv om du ikke måtte slite med omskrivninger av det opplagte.

 

Vi må gjerne slutte å snakke om "hensikt", men "resulterer i noe bedre enn" er kanskje litt farlig når vi måler mennesker opp mot hverandre. Og for meg blir spørmålet det samme. Bedre for hvem eller hva? Ikke for de homofile, ikke for de heterofile (de tat ingen skade av at noen er homofile), ikke for evolusjonen (da hadde homofili dødd ut.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg oppfattar evolusjonsteorien som ganske usikker, men får vel lære meg den skikkelig om alle er så sikre på at den er sann.

Det gjør du lurt i. Jeg kan anbefale deg samme video som ble postet i den andre debattråden, nemlig

. (hele tråden inneholder egentlig mange gode videoer om diverse emner, ta en titt!)
Lenke til kommentar

Du kan observere jorda, det går derimot ikkje an å observere evolusjonsteorien.

 

Det er like lett å observere evolusjonsteorien som jorden.

 

At menneskene har utviklet seg fra samme forfedre som dagens sjimpanser kan bevises gjennom vår felles genetisk nedstammede sykdomshistorie forårsaket av endogene retrovirus i kjønnscellene til våre forfedre.

Vi deler våre næreste delte forfedre med sjimpansene, så følger gorillaene og så orangutangene, så andre aper, så apekatter, så andre pattedyr, så øgler og fugler, så fisk, så bløtdyr (sånn circa).

 

Foruten vår nedarvede sykdomshistorie og den genetiske likheten mellom beslektede arter, og at evolusjonsteorien passer perfekt med kontinentaldrift (geologi); Australia og sør-amerika har dyrene som ligner MINST på de europeeiske, så finner vi det faktum at vi alle er mutanter med hundrevis av mutasjoner i kodende gener, tusenvis av mutasjoner i vårt ikke-aktive DNA.

For ikke å nevne at 98% av DNA-et vårt ikke blir brukt, men består av blant annet virus og ødelagte gener som en gang virket.

Altså: Du kunne kuttet bort 98% av vårt DNA uten at vi ville tatt direkte skade av det.

Korrigert ^: 25% av vårt ikke-aktive DNA kan være brukendes.

 

Som nevnt mange ganger før, så er vi ikke alene om å være tenkende, planleggende og med viten om vår egen eksistens:

Ravner, kråker, skjærer, blekkspruter, sjimpanser, gorillaer, spekkhoggere og delfiner er alle bevisste sin egen eksistens og består speiltesten.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

For ikke å nevne at 98% av DNA-et vårt ikke blir brukt, men består av blant annet virus og ødelagte gener som en gang virket.

Altså: Du kunne kuttet bort 98% av vårt DNA uten at vi ville tatt direkte skade av det.

Utdatert info: Junk DNA

The conclusion? That this DNA is not junk at all, but absolutely vital for the functioning of our cells. It turns out that as much as a fifth of the 98 per cent of our DNA that falls into this category is instead made up, among other things, of “switches” – bits of DNA that turn some genes on and others off.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen logisk grunn til å regne homofile som "dårligere" enn sterile og heterofile som aldri får barn, samt aseksuelle.

Jo, homofile har urasjonelle tanker i tillegg.

 

Hva med homofile som får barn?

Har du ikke stor respekt for dem fordi de overvinner sin "sykdom" og gjøre det like godt i livet som det du kan

Jo, det er creds til dem!

 

Hva gjør du dersom to homofile kysser ved siden av deg på bussen??

Å herre, jeg ville bedt dem om å skjerpe seg for eksempel.

 

Hva gjør du dersom en god venn av deg sier at han er homofil -- vil du møte kjæresten hans og fortsette å være venner?

Nei, jeg hadde en venn som kom ut av skapet, og vi er ikke lenger venner.

Lenke til kommentar

Jo, homofile har urasjonelle tanker i tillegg.

 

Å herre, jeg ville bedt dem om å skjerpe seg for eksempel.

 

Nei, jeg hadde en venn som kom ut av skapet, og vi er ikke lenger venner.

 

Så det du gjør er å:

-Fortelle andre hva de skal gjøre og tenke, selv om det er påvist at det er logiske tanker:

Homofile menn tenker som heterofile kvinner -- fordi de har hjernestrukturen til en kvinne, og denne har utviklet seg før de ble født -- og er like mye en sykdom som kvinner sin legning.

Det er like rasjonelt for homofile å ha sex som sterile -- uansett hva du tror:

De kan ikke få barn, så derfor er det like irrasjonelt for homofile å ha sex med hverandre som det er for sterile.

Men du velger altså å klage på homofile mens du aksepterer sterile.

 

-Påfører andre emosjonell lidelse på grunn av dine fordommer, som -- dersom nok mennesker gjør det -- leder til undergangen for dem som blir fordømt. Forutsatt at du valgte å ikke være venn med den homofile på grunn av at vedkommende ikke kan få barn med sine kjærester.

 

-Følger ikke kardemommeloven du påstår; Du har ingen som helst moralsk rett til å fortelle elskere om å ikke kysse hverandre, da de ikke skader andre, inkludert deg.

 

Jeg registrerer også at du klipper ut en del av innlegget mitt:

Har du ikke stor respekt for dem fordi de overvinner sin "sykdom" og gjøre det like godt i livet som det du kan --eller enda bedre (ut i fra verdigrunnlaget som du selv har lagt fram) -- dersom du ikke har fått barn enda?

 

Er det slik at homofile som har fått barn er bedre mennesker en syke lille deg som ikke har fått barn?

 

Utdatert info: Junk DNA

 

Takk for oppdatering :)

 

Det er notert.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Da må du nesten forklare nærmere hva du mener med at "hensikten med sex og kjærlighet er å skape liv". Hvorfor er det å skape liv en hensikt hvis det ikke samtidig er en hensikt å overleve og føre arten videre?

 

Eg sa ikkje at det ikkje var nokon hensikt å føre arten vidare eller overleve. Det eg mente var at eg driter i om eg får vidareført mine genar. Men grunnen til at eg meinar at det er poeng i å skape liv, er jo fordi det er ein svært verdifull gåve for den som er så heldig å kunne leve, i staden for å alltid være ingenting. Eg veit ikkje kva det vil sei å ikkje leve.

 

Den mest verdifulle gåven en kan gi her i verden er jo eit liv til eit anna vesen, uansett kor homsete eg nå høres ut :p

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Ja vel? Hvilke problemer er det heterofili skaper som ikke er relatert med den helt nødvendige funksjonen å få barn?

Det var litt av poenget mitt, som du rimelig kjapt overså.

 

Homofili medfører like mange problemer som heterofili.
Heterofili medfører ingen problemer, på lik linje med Homofili.
Lenke til kommentar

Eg sa ikkje at det ikkje var nokon hensikt å føre arten vidare eller overleve. Det eg mente var at eg driter i om eg får vidareført mine genar. Men grunnen til at eg meinar at det er poeng i å skape liv, er jo fordi det er ein svært verdifull gåve for den som er så heldig å kunne leve, i staden for å alltid være ingenting. Eg veit ikkje kva det vil sei å ikkje leve.

Den mest verdifulle gåven en kan gi her i verden er jo eit liv til eit anna vesen, uansett kor homsete eg nå høres ut

 

Greit nok, det er jo et verdisyn du skal få lov å ha i fred. Men da håper jeg du også samtidig ser hvor ekstremt subjektivt det du skriver er . Det er ditt personlige livssyn, og lite egnet til å vurdere andres valg ut fra.

 

Edit: La til sitering

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Eg sa ikkje at det ikkje var nokon hensikt å føre arten vidare eller overleve. Det eg mente var at eg driter i om eg får vidareført mine genar. Men grunnen til at eg meinar at det er poeng i å skape liv, er jo fordi det er ein svært verdifull gåve for den som er så heldig å kunne leve, i staden for å alltid være ingenting. Eg veit ikkje kva det vil sei å ikkje leve.

Livet har bare en verdi så lenge du lever det. Skjønt det har verdi for de etterlatte også etter din død. Men dersom du aldri blir unnfanget så eksisterer du ikke, og har ingen mulighet til å oppfatte den potensielle verdien, og du kan heller ikke bli savnet.

 

Hvor verdifult det er for den som blir født avhenger sterkt av hva livet byr på. For noen er det en velsignelse, for andre et helvete. For de fleste av oss er det opp- og nedturer.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det du gjør er å:

-Fortelle andre hva de skal gjøre og tenke

Nei, det jeg gjør er å fortelle folk hva de IKKE skal gjøre rett foran nesen på meg.

 

Heterofili medfører ingen problemer, på lik linje med Homofili.

Prøv å si det til de homofile som faktisk har problemer, de som for eksempel er deprimert fordi de kan ikke ha en normal familie med kone og barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...