Gå til innhold

Liberale synes homofili er helt naturlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som sagt, har eg ingen interesse for evolusjonsteoretisk argumentasjon.

Jeg har ingen interesse for argumentasjon som går ut på at en person bestemmer over andre at de ikke har hensikt i sine handlinger og sine liv.

 

At en person avgjør hva andre skal se opp eller ned til. At en person definerer hva som er "tullete" og at "tullete" skal være "uønsket".

 

Disse tankene døde stille bort i forrige århundre.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg har ingen interesse for argumentasjon som går ut på at en person bestemmer over andre at de ikke har hensikt i sine handlinger og sine liv.

 

At en person avgjør hva andre skal se opp eller ned til. At en person definerer hva som er "tullete" og at "tullete" skal være "uønsket".

 

Disse tankene døde stille bort i forrige århundre.

 

Du må hugse på at dette er min argumentasjon og mitt syn, eg kan verken bestemme kva du skal tru eller nokon andre. Alle argumenta mine er kun basert på kva eg sjølv meinar og det er jo poenget med diskusjon, det å fremme sitt eige syn.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Evolusjonsteorien passer til dette på alle nivå. Den er like sikker som at bakterier kan forårsake sykdom.

 

Eg oppfattar evolusjonsteorien som ganske usikker, men får vel lære meg den skikkelig om alle er så sikre på at den er sann.

Lenke til kommentar

Du må hugse på at dette er min argumentasjon og mitt syn, eg kan verken bestemme kva du skal tru eller nokon andre. Alle argumenta mine er kun basert på kva eg sjølv meinar og det er jo poenget med diskusjon, det å fremme sitt eige syn.

Ditt syn går ut på at du fratar andre mennesker sine hensikter og meninger i livet. Fordi du vet at de er "tullete" og at de ikke har en hensikt.

 

Kan jeg ha et syn som går ut på at du med ditt liv ikke har noen hensikt?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Ditt syn går ut på at du fratar andre mennesker sine hensikter og meninger i livet. Fordi du vet at de er "tullete" og at de ikke har en hensikt.

 

Kan jeg ha et syn som går ut på at du med ditt liv ikke har noen hensikt?

 

Sjølv om du er homse kan livet ditt ha hensikt, sjølv om homofili ikkje har nokon hensikt. Eg har ikkje skreve at livet til ein homofil ikkje har noko hensikt fordi han blir tiltrekt andre menn.

Lenke til kommentar

Sjølv om du er homse kan livet ditt ha hensikt, sjølv om homofili ikkje har nokon hensikt. Eg har ikkje skreve at livet til ein homofil ikkje har noko hensikt fordi han blir tiltrekt andre menn.

Igjen, det er bemerkelsesverdig at du har bedre innsikt i andres eksistens enn de har selv. Du har fått et perspektiv der du kan avgjøre hva som har og ikke har hensikt i andres liv.

 

Det stemmer faktisk ikkje. Mange er ueinige i teoriane.

Ja, mange er uenige om at jorda er rund også. De som er uenige med evolusjonsteorien er primært kreasjonister og folk uten utdanning innen biologi.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Igjen, det er bemerkelsesverdig at du har bedre innsikt i andres eksistens enn de har selv. Du har fått et perspektiv der du kan avgjøre hva som har og ikke har hensikt i andres liv.

 

Eg kan ikkje vite kva som har hensikt i andre sitt liv, men eg kan nesten prøve å observere verden som den er i dag. Og prøve å finne ein hensikt med korleis ting faktisk er.

 

Ja, mange er uenige om at jorda er rund også. De som er uenige med evolusjonsteorien er primært kreasjonister og folk uten utdanning innen biologi.

 

Du kan observere jorda, det går derimot ikkje an å observere evolusjonsteorien. Det er ein vesentlig forskjell i det å observere nåtiden og det å forsøke å lese fortida ut frå nåtida. Blant anna må man jo nesten ta ein svært viktig antagelse, det at "the way of the world is the same today as it was in the time of the life of our fathers". Kva kan vi vite om forandringar i naturens gang? Er det noko som har skjedd som ikkje kan sjå teikn på i dag? Er det ulike kontinurelege effektar i naturen, som er så tidkrevande at dagens vitenskap ikkje har kunne observert det? Når vi ser på verden i dag for å finne korleis fortida var kan mykje gå galt, og derfor er det viktig å ta slike teoriar med ein klype salt.

 

Og hvilke teorier forfekter disse i stedet?

 

Ofte monoteisme, uten særlig hensyn til ein spesiell religion, eller ateisme utan å tru heilt på teorien om evolusjon. Eg hører til nr. 1.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Ofte monoteisme, uten særlig hensyn til ein spesiell religion,

Ja, de monoteistiske religionene står nok i en særstilling her. De har da også mest investert i dette og mest å tape.

 

... eller ateisme utan å tru heilt på teorien om evolusjon.

Det skulle jeg like å se eksempler på. Hvis man ikke tror på en skaper (og det er liksom poenget med ateisme), hva i all verden skulle man tro på som alternativet til evolusjon?

 

Eg hører til nr. 1.

Hvorfor sa du ikke det med en gang? Jeg har gang på gang påpekt at "hensikten med naturen" betinger en skaper, og du har vært unnvikende...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, hvorfor skulle jeg ikke det!? Tror du internett er spesielt?

Det spesielle med internett er at det ofte er anonymt, og at terskelen for å drive med trakkasering er lavere. Det er en kjedelig effekt. Og det gjør ikke trakkaseringen mindre alvorlig. Men det senker heller ikke terskelen for hva som er trakkasering.

 

Dette er et reelt fenomen, desverre. Som mangeårig debattant, moderator og administrator her på forumet og andre steder har jeg lang erfaring med slikt, også førstehånds. Inklusive trusler om fysisk vold. Jeg skal være den siste til å bagatellisere det.

 

Men selv trakkaseringen på nett er usymmetrisk, og rammer utgrupper hardere enn andre. Faktum er at homofil ungdom har en 4 ganger større selvmordsrate enn heterofile ungdommer. Hvor ille det enn er når folk sender meg PM hvor de håper jeg tar livet av meg, er det verre med ungdom som faktisk føler seg mobbet til å gjøre det, og hvor ille det enn er med de som sier jeg ikke skal gå trygg på gata, er det verre med de som ikke kan gjøre det.

 

Geir :)

 

P.S. Etter at jeg hang fra meg administratorkappen har slike angrep og trakkasering heldigvis avtatt. Og nei, det var ikke derfor jeg sluttet som admin.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan observere jorda, det går derimot ikkje an å observere evolusjonsteorien.

Folk flest har ingen mulighet for å observere jordas form.

 

Men de fleste kan observere evolusjon i naturen. Evolusjon observeres hver eneste dag over hele jorda.

 

Evolusjonsteorien har blitt tatt med flere båtlass salt. Det er derfor den står så grundig i vitenskapen og biologi idag. Det er ingen biologer som noen gang har funnet noen grunn til å forkaste den.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Ja, de monoteistiske religionene står nok i en særstilling her. De har da også mest investert i dette og mest å tape.

 

Eg mente ikkje at dei trudde på kristendomen, islam eller jødedomen, dei trur kun at det må eksistere ein allmektig makt i universet. Som skapte alt som er. Om dei ville kunne dei lett implimentert evolusjonen i sin tankegang, alt ein hadde trengt å gjere var å sei at Gud skapte verden med hensikten at evolusjonen skulle utspille seg. Så at dei skal ha noko i mot evolusjonsteorien på grunn av investert tid stemmer ikkje.

 

Det skulle jeg like å se eksempler på. Hvis man ikke tror på en skaper (og det er liksom poenget med ateisme), hva i all verden skulle man tro på som alternativet til evolusjon?

 

Er det eit faktum at vi har funne sannheten? Om man er ateist og ikkje trur på evolusjonsteorien, må det nesten bety at man ikkje trur på hypotesen om makro evolusjon og at man ikkje har funne sannheita endå.

 

Hvorfor sa du ikke det med en gang? Jeg har gang på gang påpekt at "hensikten med naturen" betinger en skaper, og du har vært unnvikende...

 

Geir :)

 

Fordi at eg ikkje har med Gud i diskusjonen, eg ser vekk frå trua mi. Så la oss slutte å bruke ordet hensikt, og heller bruke orda "resulterar i noko betre enn".

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Folk flest har ingen mulighet for å observere jordas form.

 

Den som har brukt GPS eller mobil vil nok ha bevis for at jorda er rund.

 

Men de fleste kan observere evolusjon i naturen. Evolusjon observeres hver eneste dag over hele jorda.

 

Du får fortelle oss om desse obervasjonane dine.

 

Evolusjonsteorien har blitt tatt med flere båtlass salt. Det er derfor den står så grundig i vitenskapen og biologi idag. Det er ingen biologer som noen gang har funnet noen grunn til å forkaste den.

 

Eg trur nok det er eit par som har tenkt at noko dei har funne kunne være i mot teorien.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...