Gå til innhold

Finnes det sikring i Dell monitorer

Anbefalte innlegg

Jeg var så uheldig å ta knekken på en monitor jeg lånte(det er ivertfall ikke liv i den)..... skjedde når jeg plugget den til pc`en for første gang, syns det knitret noe mer enn vanlig. Jeg har googlet litt og finner ikke noe sikkert svar på om det finnes sikring i denne. Det gjelder en Dell u2410f.....

Hvorfor dette skjedde er en annen sak...... men det var ivertfall liv i den før jeg koblet den til. Hadde ikke skrudd av pc`en, kanskje derfor.....

All hjelp settes meget stor pris på !

Steinar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om det skulle være en sikring (internt) så er det vel lite sannsynlig at det bare er å bytte den. Sikringer går ikke av seg selv, de går fordi noe annet har gått galt.

Tror du bare har vært uheldig. Elektronikk kan utvikle 'svakheter' over tid, og så slutter det å fungere når man kobler strøm fra og til. Det lille sjokket når strømmen slåes på er bare den utløsende faktoren, enheten ville uansett dødd i nær fremtid.

Det er ikke noe problem å koble en skjerm til en PC som står på.

Lenke til kommentar

Den lyden du beskrev er jo typisk dårlig kontakt med strømkabelen... Prøvd annen kabel?

Eller er det en on/off knapp som kanskje var i halveis lukket posisjon som nå er lukket?

Uansett så tviler jeg sterkt på at du kan ødelegge PC-skjermen så lett, og at du er skyld i dette her tviler jeg nå på uansett. Men som sagt, sjekk om det ikke bare er et strømproblem.

Lenke til kommentar

Det finnes sikringer ja men på de korta som jeg har sett er det en 'resettable fuse' som ikke skal trenges å byttes - det er også noen smd sikringer som kan byttes.

Vaneligvis er det kondensatorer som blir defekt på disse skjermene, legger opp noen linker til deg.

No Power Dell U2410 Monitor

Dell U2410f

I have the same u2410 monitor with same issues. Updated earlier to A02 firmware, no help.

I found info from dell site that if you unplug the power cord, press the power button for 10-20+ seconds and plug back, the monitor might start again.

Mine starts with this method, but if I power off, I have to use the same method to get it on again.

thanks for the suggestion!!! When I place a flashlight immediately against the area where the menu bar should be and I press any of the buttons there, the menu does indeed display.
Lenke til kommentar

Har prøvd flere kabler, flere maskiner ......... takk for tips Gabriel, har prøvd å "resette" den, men til ingen nytte. Merkelige er at flere ganger når jeg kobler til gamle skjermen (NEC) er skjerminstillingene Dell sine..... så den er jo tydeligvis ikke heeeelt død.

Lenke til kommentar

Hva mener du med "helt død", er det lys på brytere f.eks. på skjermen men skjermen er svart? Eller er det ikke lys eller liv i det hele tatt?

Ser du fikk med deg GabrielV's tips, men prøvde du det siste med lommelykt nær skjermen? For å se om selve skjermen virker. Kanskje det "bare" var bakgrunnslyset som gikk. Nå har jeg ikke googlet skjermen din men det kan jo hende det er sånne "kald katoderør" (lysstoffrør), og ikke LED som lyser opp. Det kan jo stemme med knitringen du nevnte når den gikk, kanskje. Isåfall enten inverter eller lysstoffrøret/ene som har gått.

Ellers enig med Hårek over her. Og surt selvsagt i og med at du har lånt den.

Lenke til kommentar

Har ikke sjekket med lommelykt, skal jeg bare lyse på skjermen ? Det er ikke liv i noen ting, ikke lys i power knapp eller noen ting. Uansett så skjønner jeg det sånn at det ikke finnes noe "easy fix" på dette problemet. Hadde det bare vært å skifte en sikring.............

Lenke til kommentar

Ja, bare lyse med lommelykt på selve skjermen å se om du kan se noe - når det ikke er lys i powerknapp kan du følge med på ene posten jeg linket til med samme problem.

I posten med samme problem som du har 'davor' fikset sin skjerm med å bytte kondensatorer.

Hvis du bor i Tromsø kan du bare stikke innom, har esr meter og et lager med nye kondensatorer.

Kondensator bytte er en 'easy fix'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...