Gevelt Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Hei, jeg har tenkt til å kjøpe en ny PC, men uten hjelp, så for å finne en bra PC til en rimelig pris, må jeg vite om PC'er. Når jeg leser spesifikasjoner, så skjønner jeg ingen ting! Hva er 64 bits databehandling og CPU - Intel Core og 1,8 GHz Intel Celeron 1000 M prosessor for eksempel? Det er gresk for meg. Jeg klarer å ordne innstillinger, jeg kan gjenopprette en PC, jeg kan ordne bakgrunnsbilde, jeg kan importere bilder fra mobil til pc. Ja, dere skjønner poenget, jeg er ikke totalt nybegynner, så det jeg skal fram til: Noen som veit hvor jeg kan lære meg hvordan jeg kan bli flink på PC, der jeg kan lære meg "dataspråk" og minnebrikke og alt det der, mye som står i spesifikasjonene på PC'er? Som sagt er jeg ikke nybegynner, så ikke gi meg et kurs, der det står "hvis du trykker på A når du er på word, kommer det a, men ikke heller "Packard Bell EasyNote TE ENTE11HC-10004G50Mnks er navnet, for en teknologisk, prosssor CPU Cache 2 MB. Det siste hadde sikkert ikke mening, men dere skjønner, ikke gi meg et for avansert kurs Takker på forhånd Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg lærte det meste fra diskusjon.no Youtube er også praktisk. Kan gi deg en kort forklaring på hvordan ting fungerer, men hvis du vil lære mer konkret om nye modeller og komponenter anbefaler jeg å begynne å følge med på IT-aviser som hardware.no og itavisen.no. På Youtube anbefaler jeg spesielt kanalen LinusTechTips. Alle PC-er består av flere ulike komponenter. Disse er først og fremst hovedkort, CPU, skjermkort, harddisk, RAM og PSU. Hovedkortet er det alle de andre komponentene kobles inn i. Hvis du skal ha bærbar PC trenger du ikke å tenke på noe på dette. Skal du ha stasjonær må du ha et hovedkort med samme sokkel som CPU-en. CPU (Central Processing Unit) er selve hjernen til PC-en, og det er denne som styrer alt som skjer. GHz står for Gigahertz. Som du sikkert har hørt på skolen, betyr hertz frekvens, altså antall repetisjoner per tid. I PC-verdenen vil det si hvor fort CPU-en jobber. 1.8GHz vil si 1.8 milliarder sykluser per sekund. Skjermkort (GPU - Graphics Processing Unit) fungerer ganske likt som en CPU, men denne jobber kun med 3D-grafikk, altså spill. Skal du ha en PC for spilling er et bra skjermkort alfa og omega. Harddisk er selvfølgelig der du lagrer alt av data. HDD (Hard Disk Drive) er den gamle, kjente harddisken. Den fungerer ved at data blir skrevet og lest av fra en plate. Forestill deg en grammofon. En ny type lagringsmedium, SSD (Solid State Drive) har også kommet på markedet. Denne bruker en annen type teknologi som jeg ikke vil gå mer inn på, og er mye raskere enn HDD-er. Ulempen er at den koster mer enn en gammeldags harddisk. Det er derfor vanlig å ha en SSD som man legger operativsystemet og ofte brukte programmer på, og en harddisk hvor man legger alt av filmer og bilder og annet som tar mye plass. RAM (Random Access Memory) er en mellomlagring av informasjon, en slags buffer. Tenk deg at du skal åpne en stor fil. Hvis det er første gang du åpner den, må PC-en inn på harddisken og finne filen. Men nå "husker" PC-en dette, og hvis du åpner filen igjen senere slipper PC-en å gå helt til harddisken, fordi informasjonen er midlertidig lagret i RAM-en. Dette er veldig simpelt forklart, men det er tilnærmet hvordan det fungerer. CPU Cache er litt det samme. 2MB CPU Cache vil si at CPU-en har 2MB midlertidig lagringsplass slik at den ikke engang trenger å gå helt til RAM-en for å få tak i informasjonen. RAM gjør altså PC-en generelt raskere. PSU (Power Supply Unit) er strømforsyningen til PC-en. Det er her all strømmen kommer fra. Hvis du har en bærbar er dette et oppladbart batteri. Hvis det er mer du lurer på, så er det bare å spørre Google er også et fantastisk verktøy, og jeg anbefaler som sagt å lese nettavisartikler og lete litt på Youtube. 6 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Flott svar av moby her. Vil legge til at for å forstå forskjellen i ytelse på deler, så er det erfaring og kunnskap som gjelder. Lesing av benchmark gir både erfaring og kunnskap, samt å tråle rundt på forumet her å lese tråder. Lurer du på mere så er det bare å spørre. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Hvordan bli en ekspert: Tilegne seg adekvate kunnskaper, og så trene mer enn dine konkurrenter Lenke til kommentar
powersound Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Moby ga et ganske greit å forklarende svar for deg. Å må si i din "fase" ville jeg sett litt på workloggene her på forumet. Data---> bruker bidrag hvis jeg ikke husker feil. Men husk om du skal kommentere så er det en egen trå for det, skal ikke kommenteres å workloggen. Her har noen av oss maskinene våres med bilder i forskjellige oppbyggingsfaser, kanskje ikke med detaljert beskrivelse... Men du kan få en forståelse for hva som er hva osv Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Det må også legges til at høyest GHz eller flest kjerner i en prosessor ikke alltid er best. Om du for eksempel skal ha en PC for å spille World of Warcraft, så kan det hende at en tokjerner yter likt som en åttekjerner. Det er nærmest umulig å finne ut om en prosessor yter mer på papiret enn en annen, og du må lese tester for å finne det ut. Du kan Google *prosessornavn* benchmark eller søke etter tester for å se hvordan den yter. Det samme gjelder forsåvidt også med andre komponenter, spesielt grafikkort og SSD-disk (som er harddisk som bruker lignende type lagringsmoduler som en minnepinne). 1 Lenke til kommentar
Gevelt Skrevet 23. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2013 Takker for alle svar, nå har jeg hvertfall en start Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Så ved 10 000 innlegg på BARE hardware forumet (andre plasser på diskusjon.no teller ikkje) SÅ er du ekspert Seriøst, så har jeg lært det meste igjennom diverse forum. Mest på hardware.no forumet og xtremesystems.org forumet Igjennom disse forumene har jeg blitt kjent med veldig mange hyggelige folk, og truffet mye kule personer herfra i det virkelige liv. Dette gjør at det er morro å drive på med data/hardware som hobby 1 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Jeg har lært meg det meste på egenhånd. Men jeg holder meg oppdatert ved å lese nyheter og tester. For å forstå strukturen i en datamaskin hadde jeg en anelse om hvordan det fungerte, men etter jeg gikk på skole og lærte om "Von Neumann-modellen" forsto jeg hvordan komponenter faktisk henger sammen. Vi lærte også om minnehierarki for å vise sammenhenger om minnestørrelse og hastighet. Mvh Faller Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Hvis du skal bruke youtube kan kanaler fom neweggTV, linustecktips og NCIXcom være gode. Jeg har lært mye om data fra de kanalene på youtube. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Prosessor som Intel Core 2 duo og Celeron M er veldig gamle prosessorer, ca fra år 2005. I dag har vi Core i5 og i7 som er mere vanlige. Samt AMD bulldozer FX 8350 eller AMD A10-5700. 64 bits operativsystem er ganske vanlig i dag med maskiner som har 4 GB eller mere ram bør velges for windows 7 vertfall eller nyere. Lenke til kommentar
Gevelt Skrevet 23. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2013 Hva er egentlig 64 bits og 32 bits, hva er forskjellen ? Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Hva er egentlig 64 bits og 32 bits, hva er forskjellen ? 64 bit kan ha over 4gb RAM (Midlertidig cache), men 32bit kan max utnytte 4gb RAM Lenke til kommentar
Faller Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Forskjellen ligger i at 32-bit kan bruke 2 ^ 32 ~= 4 gigabyte RAM. Grunnen til denne begrensningen ligger i at en datamaskin bruker to-tallssystem (altså 1'ere og 0'ere). 64-bit kan bruke 2 ^ 64 ~= 18 milliarder byte RAM (Her ligger ofte begrensningen i operativsystemet). Mvh Faller Lenke til kommentar
StianGamer889 Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Jeg har lært alt dette av meg selv, og jeg er 11år, så vis du bare begynner å kikke på data deler osv, vil du til slutt faktisk skjønne en god del. Men vis ikke, ser jeg at du får hjelp her Lykke til Lenke til kommentar
Gevelt Skrevet 23. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2013 Faktisk en svært god ide Takk for hjelpa folkens Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Hva er egentlig 64 bits og 32 bits, hva er forskjellen ? Veldig forenklet så når man snakker om 32/64bit så er det forskjellige versjoner av operativsystem (windows for eksempel) der 64bit er nødvendig for å ha støtte for mer enn 4GB ram. Det er den største forskjellen i grunn og bunn. 64bit er ikke bare software men må også støttes av CPUen, men så og si alle CPUer har støtte for 64bit nå. 64bit operativsystem vil kunne kjøre både 32 og 64bit programmer. 32bit operativsystem kjører bare 32bit, men dette er det mest vanlige uansett. Det er ikke mye å hente på å kjøre programmr i 64bit over 32bit telsesmessig (selv om folk gjerne tror det basert på myter). 64bit programmer kan dog bruke ekstra store mengder minne, så for noen store tunge arbeidsprogrammer kan det være en reell fordel. Hvorfor velge 32bit OS? Det bruker litt mindre RAM enn 64bit OS og er dermed best egnet til maskiner med lite RAM. Hvorfor velge 64bit OS? Muligheten til å støtte og bruker mer enn 4GB RAM - hvilket i praksis betyr at det er det du må bruke på moderne maskiner da de fleste maskiner i dag som ikke er blandt de aller billigste har mer enn 4GB RAM nå om dagen. -Stigma Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 (endret) Spørsmålet er om du vil lære deg techsupport-jargon eller hvordan en datamaskin faktisk fungerer. Min erfaring kommer fra å programmere i C og ASM, eller programmering generelt. Jeg liker også å faktisk utforske en datamaskin istedet for å leke i det trygge og abstrakte laget. Så spørsmålet blir igjen om du vil lære deg teoretisk datateknikk eller bare grave deg frem i denne teknologiske verdenen vi lever i. Endret 23. mars 2013 av Gavekort Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå