Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Kalibrert ISO" er det ISO-området hvor kameraet fungerer best - der hvor du kan senke ISO og få mer dynamikk og mindre støy, eller øke ISO og få mer lysfølsomhet men mer støy.

"Base ISO" er laveste kalibrerte ISO.

Tenk på det som "gir" - går du utenfor kalibrert ISO kan ikke lenger sensoren gå opp eller ned i gir, men bare kjører motoren på nærmeste gir med ekstra høyt/lavt turtall.

Lenke til kommentar

Hei

Ser ofte i fotosammenhenger at benevnelsen "base iso" kommer frem. Hva betyr det?

Takk på forhånd

Ved andre ISO-settinger (dvs de som ikke er "base") så endrer man gain vha analog eller digital forsterkning. Dette gjør at man forsterker opp signal og støy, og bringer signalet tettere opp mot klippe-punktet (kamera-filer bruker heltallige formater). Det er også mulig å gjøre noe tilsvarende i raw-developern din, kalt "Exposure Correction" eller noe lignende.

Hvis kameraet legger til signifikant støy etter denne forsterkningen (Canon) så kan det lønne seg å bruke ISO aktivt. Hvis kameraet ikke legger til mye støy etter forsterker (Sony/Nikon) så kan man fint låse ISO på base-ISO*)

-k

*)Gitt at man bruker raw og bevisst undereksponerer når det gir mening.

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du skyter i Raw kan du like gjerne bruke eksponeringsjusteringen på høyeste kalibrerte ISO som å øke ISO over det kalibrerte. Er høyeste kalibrerte ISO 6400, så er det eksakt det samme om du skyter på ISO 6400 med -2 blendertrinn eksponeringsjustering, ISO 12800 med -1 blendertrinn eksponeringsjustering eller på ISO 25600 - hvis du trekker opp første bilde to trinn i etterbehandlingen og andre bilde ett trinn. Prøv!

Lenke til kommentar

Hvis du skyter i Raw kan du like gjerne bruke eksponeringsjusteringen på høyeste kalibrerte ISO som å øke ISO over det kalibrerte. Er høyeste kalibrerte ISO 6400, så er det eksakt det samme om du skyter på ISO 6400 med -2 blendertrinn eksponeringsjustering, ISO 12800 med -1 blendertrinn eksponeringsjustering eller på ISO 25600 - hvis du trekker opp første bilde to trinn i etterbehandlingen og andre bilde ett trinn. Prøv!

Ok skal prøve det engang, men som sagt tidligere bruker jeg kun utelukkende JPEG, men jeg HAR prøvd RAW også, men ikke for å teste dette, men dette skal testes engang

Lenke til kommentar

Det er vel ingen DSLR som har oppgitt base ISO?

En ISO hvor hverken signalet blir forsterket eller dempet.

RED kameraene har base ISO eller recomended ISO.

For Red One så var det ISO 320.

På Epic og Scarlet er det ISO 800.

Selv om det er litt diskusjon om at det under visse forhold lønner seg å bruke ISO 320, mens under andre forhold er ISO 800 best.

De fleste bruker ISO 800 som standard og bruker blender, ND filtre og ekstra lys for riktig eksponering.

Red sier selv at det ikke betyr noe særlig hvilken ISO man setter i kamera, men rekommanderer at man velger max ISO etter hvor mye støy man tolerer i det aktuelle opptaket.

Histogram og fargekanalene i søker viser om alle kanaler er eksponert riktig (R+G+B er alle aktivert) og alt er eksponert mot høyre.

I motsetning til DSLR RAW konverterings programmene så kan man i RAW konverterings programmet til RED (RedCine-X) forandre ISO for å justere lys og mørke.

Hadde vært moro om DSLR hadde denne muligheten.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Det er vel ingen DSLR som har oppgitt base ISO?

Jeg vil si at det er ganske vanlig. Det er ikke alltid uttalt offentlig i store bokstaver, men Base ISO er der. Det vanlig e er at kameranene har en minimum ISO om er tilgjengleig via menyen; ne at du kan utvide den nedover via obskure menyvalg. Dvs, Fuji lar deg kun få de ISO valgene når du velger JPEG. Og jeg mistenekr vel at de andre produsenten burde gjort det samme ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Men hvordan påvirkes bildekvaliteten når man utvider nedover?

På mitt 5D2 har jeg et valg som heter L (low) som setter ISO verdien til 50 vil jeg tro.

Men har dette i det hele tatt noen innvirkning på bildekvalitet? Når man utvider oppover veit vi jo alle hva som skjer, man får plutselig mobilkamera.

Lenke til kommentar

På mitt 5D2 har jeg et valg som heter L (low) som setter ISO verdien til 50 vil jeg tro.

Men har dette i det hele tatt noen innvirkning på bildekvalitet? Når man utvider oppover veit vi jo alle hva som skjer, man får plutselig mobilkamera.

Dynamikken blir litt dårligere; men går man fra ISO100 til ISO50 (low) så vil forskjellen være minimal.

Lenke til kommentar

Du får samme resultat som om du skyter på ISO 100 med +1 i eksponeringsjustering og drar den ned ett trinn i etterbehandlingen.

Lenke til kommentar

Du får samme resultat som om du skyter på ISO 100 med +1 i eksponeringsjustering og drar den ned ett trinn i etterbehandlingen.

Ser ingen grunn til å tro at du mister 1 trinn "høylyskapasitet" ved å velge L

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til å tro at du mister 1 trinn "høylyskapasitet" ved å velge L

Det gjør jeg. Velger du ISO 50 på et kamera som har en sensor som er ISO 100 uten forsterkning overeksponeres bildet ett trinn som allerede er påpekt. Du mister da et trinn DR teoretisk, men det ser du først hvis bildet faktisk krever hele kameraet DR, og får du ikke utbrente høylys har du i praksis gjort en ETR som reduserer støynivået i bildet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det gjør jeg. Velger du ISO 50 på et kamera som har en sensor som er ISO 100 uten forsterkning overeksponeres bildet ett trinn som allerede er påpekt. Du mister da et trinn DR teoretisk, men det ser du først hvis bildet faktisk krever hele kameraet DR, og får du ikke utbrente høylys har du i praksis gjort en ETR som reduserer støynivået i bildet.

Så hvis jeg forstår rett vil følgende eksponering:

f/8, 1/100 og ISO 100, ikke gi samme eksponering som f/8, 1/50 og ISO50, men en eksponering som vil være ett trinn lysere?

Jeg kunne altså like gjerne latt den stå på ISO100, og redusert lukketiden til 1/50?

Eller er det noe jeg misforstår nå?

Lenke til kommentar

Så hvis jeg forstår rett vil følgende eksponering:

f/8, 1/100 og ISO 100, ikke gi samme eksponering som f/8, 1/50 og ISO50, men en eksponering som vil være ett trinn lysere?

Jeg kunne altså like gjerne latt den stå på ISO100, og redusert lukketiden til 1/50?

Eller er det noe jeg misforstår nå?

Det er både riktig og galt, ser du på RAW-data som ikke korrigeres er det korrekt, men både JPG'er og RAW-konvereter "forstår" hva som er gjort og tilpasser tonekurven slik at det du får se er et tilsynelatende korrekt eksponert bilde.

Edit:Det er også mulig produsenten baker inn dette i RAW-filene, men så nøye har jeg ikke studert saken.

Endret av se#
Lenke til kommentar

interessant artikkel om base iso

Det er en interessant artikkel, og det lønner seg å lese kommentarene som har litt ekstra informasjon.

Men denne artikkelen er rettet mot Video, ikke stills.

Med 7D så er ISO 160 vesentlig renere enn ISO 100, men jeg kan ikke se forskjellen på stills.

Fremdeles er det ingen som har kommet med noe data på hva som er virkelig Base ISO for Canon kameraer eller andre DSLR.

Regner med at trådstarter egentlig har fått tak i Base ISO begrepet etter å ha lest om dette i forhold til digitale film (og video DSLR) kameraer uten å ha fått med seg at det er en forskjell, og ikke i en diskusjon/artikkel om still foto.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...