Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver har endret lønnen uten å si i fra

Anbefalte innlegg

Heisann.

Poster denne som anonym fordi dette er en sak som akkurat har oppstått. Jeg har idag mottatt lønn, men så til min forskrekkelse at det var ca. 1000 kr lavere enn forventet. Jeg gikk inn og så på lønnslippen at timelønnen var senket med 23,25 kr. Gikk så inn på lønnsslippen fra Januar og så at det hadde vært samme der.

Problemet er at jeg aldri har fått beskjed verken muntlig eller skriftlig om endring i lønnen. Jeg antar at dette er noe arbeidsgiver ikke har lov til, men jeg ble ikke veldig klok av å lese på lovdata.no om arbeidsmiljøloven om akkurat lønnsendringer.

Så hva har arbeidsgiver lov til å gjøre når det kommer til lønnsendring?

Mvh

Anonym poster: 70a3360aaad7dad5fd1a6a392ce2f90f Anonym poster: 70a3360aaad7dad5fd1a6a392ce2f90f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er også et problem - den forrige arbeidskontrakten gikk ut i desember 2012, og det har ikke blitt skrevet noen ny kontrakt. Jeg vet at det er slapt av meg å ikke følge opp det, men skole og annet har fått førstepri siden jeg er på siste semester på bachelorgrad nå.

(Jeg er ansatt via et rekrutterings/konsulentselskap)

Mvh

Anonym poster: 70a3360aaad7dad5fd1a6a392ce2f90f

Lenke til kommentar

Dersom du bor på østlandet anbefaler jeg på det varmeste å ta kontakt med JussBuss, de er flinke på slike saker. Tilsvarende tiltak finnes i andre deler av landet også.

For det første: Er det grunnlag for midlertidig ansettelse, eller er det bare arbeidsgiver som forsøker seg på en spansk en? aml § 14-9 er tydelig på når det kan velges midlertidig ansettelse. Er vilkårene for det ikke oppfylt, er du å regne for fast ansatt.

For det andre: Forutsatt at tidsbegrensningen er gyldig, så er det selvfølgelig en viss mulighet for at du mister jobben dersom du krangler med sjefen om lønn. Jeg tipper det vil være verd det (du vil virkelig ikke jobbe for en sjef som behandler deg på denne måten...), men det må du selvfølgelig se på selv.

For det tredje: En naturlig innfallsvinkel her er at arbeidsgiver stilltiende har akseptert en forlengelse av arbeidsforholdet. Når ikke annet er eksplisitt avtalt, så må det som et minimum antas at du da har krav på samme lønn som etter den gamle kontrakten. Noe annet ville krevd faste holdepunkter. Du har med andre ord høyst sannsynlig et krav på å få etterbetalt mellomlegget, arbeidsgiver kan ikke bare ensidig bestemme lønnen du skal ha.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er utleid som konsulent til et stort firma hvor jeg har hatt 2 forskjellige stillinger over 2,5 år, og jeg skal nok uansett slutte til sommeren til fordel for heltidsstilling innenfor det jeg studerer. JussBuss kunne jeg sikkert ta kontakt med, det hørtes ikke dumt ut.

Jeg jobber deltid ved siden av skolen, og kontrakter har tidligere, som regel hatt varighet på 6 mnd++, så det er ikke noe problem i mine øyne.

Når det kommer til det å miste jobben, så er ikke det så ille siden jeg uansett kommer til å slutte og jeg kan sannsynligvis låne penger til leilighet osv ved absolutte behov.

At jeg har de samme kravene som i gamle kontrakten er det faren min også påstår, men det hadde vært veldig praktisk å ha noe juridisk i bakhånd på det. Når det kommer til forlengelse av oppdrag har konsulentselskapet vært veldig åpne på det hele veien, og jeg føler kontakten har vært ganske god, så jeg antar at det er en glipp som har oppstått om dårligere lønnsbetingelser og ikke skrevet under på kontrakt.

Det jeg ønsker er såklart å få etterbetalt mellomlegget, og da hadde det vært greit med noe juridisk eller en domfallskraftig avgjørelse slik at jeg har mitt på det rene ihht krav.

Takk for gode svar så langt :)Anonym poster: 70a3360aaad7dad5fd1a6a392ce2f90f

Lenke til kommentar

Tror ikke det er gjort feil heller nemlig. Det var samme lønnssats på flere lønnsslipper, samt at flere på jobb har lavere lønn enn meg. Det vet jeg fordi vi diskuterte det for noen helger siden, og de syns jeg hadde høy lønn.

Men jeg har i alle fall sendt mail til sjefen og kontaktpersonen min i bemannings og rekrutteringsfirmaet for å høre hva som har skjedd.

Mvh Anonym poster: 70a3360aaad7dad5fd1a6a392ce2f90f

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det ordner seg om din sjef er medvillig. Har ikke nok innsikt i dette, men det er vel også litt opp til arbeidsgiveren å gi beskjed hvis nedsatt/endret lønn etc. Handler vel om ren bransjepraksis og det å opptre forutberegneligg i forhold til arbeidstakerne.

Lenke til kommentar

Her har vi først arbeidsmiljølovens paragraf 14-9:

"Midlertidige arbeidsavtaler opphører ved det avtalte tidsrommets utløp, eller når det bestemte arbeidet er avsluttet, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale."

Hvis arbeidsforholdet i prasis fortsetter etter at avtalen om midlertidig tilsetting har løpt ut så gjelder "normalt" paragraf 14-11

14-11. Virkninger av ulovlig midlertidig ansettelse

Dersom det foreligger brudd på bestemmelsene i paragrafene 14-9 eller 14-10, skal retten etter påstand fra arbeidstaker avsi dom for at det foreligger et fast arbeidsforhold eller at arbeidsforholdet fortsetter.

http://www.lovdata.n...7-062.html#14-9

Kjenner ikke til om det gjelder noen spesielle regler for vikarbyråer, men "normalt" så vil vikariatene gå over til å bli faste ansettelser når kontraktene utgår og arbeidforholdet fortsetter. De fleste arbeidsgivere pleier vel å være ganske påpasselige med at dette ikke skal skje "uplanlagt".

Jo, denne saken kunne det nok være lurt å få vurdert av en jurist, før man gjør noen store sprell hverken fra eller til. I denne saken kan det vel tenkes at arbeidstaker har en forholdvis god sak.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...