sinnaelgen Skrevet 25. mars 2013 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2013 Dette har absolutt ingenting med om det er analoge eller digitale sendinger. Det kommer av dårlig justering av skew på LNB-hodet og kan fint skje idag. Dersom justeringen er off kan du miste kanaler som ligger på lave eller høye frekvenser eller de som ligger på vertikalt eller horisontalt. Det stememr ikke helt . Det er mange som bor i de såkalte prabolskyggene Så lange været er ok så får de signal , men men engang det blir tettsnøver så forsvinner signalet Dette kan man ikke justere for signalet vil aldri være 100% uansett hvor mye man juster på vinkler og spenninger ( hvis det er mulig ) Nå er det også slik at alibox dekekr stort set hele landet med fiberkabel gjennom diverse lokale samarbeidsparnere. hvis den site statistikken jeg så stememr så har de omtrent like mange kunder som Canal digital ( som er størst på parabol ) Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 26. mars 2013 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2013 (endret) Vi fikk bedere signal da vi gikk over til fiberkabel fra parabol . Her var de brukt scart fra motakren til tv i begge tilfellene Da var det nok en bedre DA konverter i fiberdekodere sammenlignet med satellittdekoderen. Man slipper også at signalet ramler ut ved dårlig vær Det har du rett i, det er nemlig dette som er hovedgrunnen til at kabel/fiber-leverandørene har store antenne. De er da mindre sårbare for signaltap i kraftig snøvær og/eller tordenvær som skygger for signalene. Strengt tat så er det veldig få steder som kan få inn et kvalitessignal med paraboltalerkenen. Nå vil jeg også tro at de som tar i mot parabol signaler og sender dem ut på kabel har et helt annet utstyr en det du og jeg har hjemme Her bommer du kraftig og snakker som om vi fortsatt lever i en analog verden. Med mindre du mister signal på hjemmeparabolen grunnet klimatiske forhold, eller fysiske hindre, vil signalet du mottar være nøyaktig likt det kabel/fiber-leverandørene tar inn. Med en skikkelig satellittdekoder hjemme blir så bildet levert perfekt til skjermen din hjemme. Dette skjer uten noen form for forringelse av bildet slik kabel/fiber-leverandørene gjør med å encode signalet før de sender det ut på eget nett. Antallet som lever i skyggen fra satellitt er betydelig mindre enn antallet som ikke har tilgang på fiber eller kabel i vårt vidstrakte land. Dersom du er ute etter best mulig bilde hjemme er det bare en ting som gjelder, og det er å ta inn sendingene direkte fra satellitt. Alle andre systemer baserer seg på dette, og vil i de aller fleste tilfeller bare redusere kvaliteten. Endret 26. mars 2013 av byggeren 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. mars 2013 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2013 nå er det slik at en kabel leverandær kan finne den beste plaseringen av satalittmotakeren uten å ta så mye hensyn til bebyggelsen , det kan man ikke når man skal ha egen parabol Nå er det også dewsverre slik at parbol signaler går bare en vei mens med kabel går det begge veier Derfor har de med barabol en del uleper når det gjelder filmleie og slikt mulig at jeg har dårlig erfaring men her var signalet eledig og det gikk ikke ann å få det bedre på grunn av både fjlell og kraftlinjer Den innbygde måleren ga omtrent 4.5 på skalaen som gikk op til 5 mens med en gang det ble snevær og ble signalet kraftig svekket Nå vi fikk tilbud om fiberkabel så valgte jeg helelr det fordi det var mere stabilt samt at det gå noen flere fordler Så desverre parabol har litt for mange begrsninger . Etter min mening så gjør en parbol mottaker fra viasatt eller canal digital akkurat den samme nytten som en antenne og motaker for rikstv Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 26. mars 2013 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2013 Men om du selv er en av de som bor i skyggen for mottak av sendinger fra satellitt, så betyr ikke det at det er noe i veien med disse sendingene. Det er faktisk det beste du får. Det blir det samme som at jeg skal si at bildekvaliteten er dårlig/fraværende på fiber, bare fordi fiber ikke er utbygd der jeg bor. Fiber har derfor veldig store begrensninger for meg... 0-veis kommunikasjon. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. mars 2013 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2013 Det beste man får er gode og stabile signaler . konverteringer betyr i grunne ingen ting Hvis man setter opp parbol mot kabel ( jeg tro ikke det var meningen med denne tråden ) så erdet bare 2 aktører på sattelitt mens det er noen flere på kabel . Man får nesten direkte signal med parabol men det er nå likevell noen konvrteringer fra tvstudioet og til deg en kabel vil i praksi få like gode signaler , spesielt hvis det er den moderne typen men som sagt så er signalveien lit lengere og signalet blir også hentet fra sattelit i de fleste tilfellene siden en kabel gil 2 veis komunikasjon så gir det også noen fordeler men man kan ikke ta den med seg hvis man flytter , slik man kan gjøre med parabolen Når man er inne på det så har jeg altid lurt på hvordan man løser det md filmlei o.l via parabol . her er jeg blitt forklart at man trenger en internett forbidelse , det slipper man hvis man bruker kabel Så hva som fungerer best må nesten bli ens eget valg For det mest stabile signalet er nok kabelen det beste selv har jeg altibox fiberkabel . Har kan jeg telle på en hand de gangene signalet var ute på de ca 6 årene jeg har vært tilkynetet samtig så høre jeg stadig om de som har problemer med parabolen Lenke til kommentar
dishman Skrevet 14. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2013 dette er det største våset jeg noen gang har sett.... en satbeeper reagerer på alle satelitter, så du vet ikke hvilken du har truffet, dishpointer er ikke veldig riktig, og app som det nevnes er ike veldig bra heller. Men , lykke til hvis det er bedre signal for å få inn HD kanaler.... Lenke til kommentar
bergtor Skrevet 14. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2013 Om du bruker et hode med flere uttak, kan du bruke så mange tunere som det er uttak for. Lenke til kommentar
G Skrevet 21. april 2014 Rapporter Del Skrevet 21. april 2014 (endret) Nå som jeg har gjort meg helt klar for streaming og faktisk endelig tatt dette i bruk etter at jeg fikk Playstation 4 i huset. Så sitter jeg her og lurer på om jeg kan få inn noen frie, gratis og lovlige ting via parabolantennen som står igjen fra det gamle abonnementet som vi nettopp sa opp fra ViaSat. Jeg tviler jo selvfølgelig på at PVR'en fra ViaSat gjør nytte lengre når programkortet er levert i retur. Men, tallerken er jo kanskje en unødvendig ting å ta ned fra husveggen. Så må man da koste på seg andre bokser for å ta inn frie kanaler fra satelitter? Eller tar man disse frie like godt ned via internett med en hjemme-PC? Er det noe vits å prøve å hack'e seg til adgang særlig lengre. Dreambox eller hva alt det gamle rælet heter? Eller streamer man også dette ned fra internett. Altså det materialet som man i utgangspunktet skal betale for. Hvilke lenker kan dere innvidde dele, og eventuellt til andre steder enn HW.no, slik at HW.no kan gå fri fra å drive å promotere ting? Disken er fri, og satelittene flyr jo over hodene våre, så klart det enda finnes muligheter, men gjøres dette bedre og billigere via streaming i dag, og er det tilnærmet kostnadsfritt også å "hacke" til seg betalkanaler? Send gjerne en PM vis tema ikke egner seg for forumet. Endret 21. april 2014 av G Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 21. april 2014 Rapporter Del Skrevet 21. april 2014 Kan få inn en del ukrypterte kanaler med parabol, men det avhenger også av hvor du bor i landet. http://www.abcnyheter.no/livet/2012/02/26/slik-far-du-1000-gratis-tv-kanaler VPN er kanskje enklere, da får du sett på mye forskjellig. Lenke til kommentar
yooman Skrevet 29. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2014 noen som har greie på om man trenger å jorde parabol antenner ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2014 Nei, det trenger man ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå