Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Utgangspunktet for mobilkamera er vel at de stort sett vil bli vist på relativt små mobilskjermer (4-5") og lastet opp på facebook og lignende som heller ikke blåser opp bildene. Mange av feilene og problemene som man fokuserer på ved speilrefleks, kompaktkamera osv (kromatisk abberasjon, tønneeffekter osv) er det null fokus på når det gjelder mobilkamera, og det er også null fokus på hvor hard mobilen pynter og retusjerer bilder etter at de er tatt.

Hvorvidt mobilkamera er "gode nok" handler om mange ting:

-Design:

Noen har plast over linsen som lettere blir ripete, andre har glass over linsen. Noen har lokk over linsen når den ikke brukes, slik at det samles mindre rusk og støv på linsen, andre har den ubeskyttet. Noen er nedsunket i mobilen slik at den kan ligge på rygg uten å ripe opp linsen, andre er mer sårbare.

-Bildebrikken:

Her er det bl.a størrelsen på den som teller.

-I hvilke omgivelser man tar bilder:

Ute en lys vinterdag pleier de fleste ta ok bilder, men er man inne i dunkel belysning osv eller skal ta bilder på konserter under vanskelige lysforhold (mørkt rom med skarpt scenelys mot) så er det forskjeller.

-Betjening:

En dedikert kameraknapp hjelper, også hvor følsom den er. Må man frem med hammer og meisel for å hamre inn knappen blir det bevegelse på kamera når bildet tas.

-Hurtighet, fokus, osv:

Noen synes det er greit å vente 2 minutter på at kameraet skal fokusere riktig, mens andre må ta kjappe bilder ide en jente blotter en pupp ved et uhell. Igjen, ulik bruk.

Personlig savner jeg optisk zoom og lydløs bildetaging, samt skruehull til stativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ankh: Jeg synes det er en undervurdering å anta at folk stort sett bruker telefonbilder på telefonskjermen og facebook. Det selges 100 millioner systemkamera i året og mange av oss bruker telefonen som reservekamera. "Nisjen" som ønsker bedre telefonkameraer er ikke liten. Likevel finner man fortsatt ikke ett eneste telefonkamera myntet på oss, blant de over hundre ulike nåværende telefonmodellene på markedet.

Ulike linsefeil er lite omtalt men korreksjoner for flere av feilene bakes vist likevel inn i firmwaren. Jeg tror det var

at sensorene i telefoner nå var gode nok for å ha nytte av råformat. I 2013 er det nok på høy tid, særlig for forsiktige korreksjoner av hvitbalanse, eksponering, kontrast osv, men også for å kunne velge graden av manipulering selv.

Optisk zoom er kjekt, men betyr dessverre to knusende ulemper for telefoner: Mye tykkere telefoner, lyssvak optikk, eller en kombinasjon. Med tanke på at innkjøpsprisen telefonprodusentene betaler for gode telefonkameraer ligger på rundt 15-25 dollar så mener jeg det er en mye bedre løsning å installere to kameraer med hver sin brennvidde. En lett vidvinkel og en lett tele. Begge lyssterke. At man må ty til litt digital zoom/beskjæring for området i mellom (Ca 2x) og over (ca 2x) får så være. Hovedsaken er at man får tilgang til zoom (ca 4x) med forholdsvis høy kvalitet uten å få en monstertykk telefon eller lysfattig optikk.

At HTC One har fått plass til optisk bildestabilisator uten å bli tykkere enn 9,3mm synes jeg er imponerende. Stabilisering burde bli standard på telefonkameraer etter hvert. Optisk eller sensor shift -typen på de med god kameradel og programvarebasert på billigmodellene (den varianten som tar flere bilder i serie og velger det beste basert på g-sensoren eller setter sammen flere bilder med innkalkulert forskyvning basert på g-sensoren)

Angående lydløs bildetagning så mener jeg å huske at klikkelyden ble påbudt i EU etter mange episoder med snikfotografering i skolegarderober. Eller var det i Japan? Uansett, resultatet ble at klikkelyden ble umulig å deaktivere (skjønt en finger hardt over høyttaleren demper klikket godt)

Jeg vet jeg skrev skruhull for stativ på ønskelista mi tidligere i tråden, men må etter litt grubling trekke det ønsket. Når jeg tenker meg om så ser jeg aldri for meg å drasse på et skikkelig stativ uten å ha med meg et skikkelig kamera. Må jeg ty til telefonkameraet så klarer jeg meg fint med et lommevennlig ministativ med klype.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Latterlig dårlig forsøk på hersketeknikk av nettopp en som ignorerer enkel matematikk, statistikk og fysikk. Det jeg har forklart og dokumentert side opp og side ned tidligere i tråden.

Javel, da sier vi det slik. Du har vist til en artikkel som liksom underbygger ditt synspunkt. Jeg har min oppfatning fra et tiår som ivrig amatørfotograf. Du nekter å svare på et enkelt spørsmål og vrir diskusjonen inn på personangrep med beskyldninger om herskerteknikk osv...

Og du er moderatoren....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jaja, simen, tror vi avslutter der og konkluderer med at....

er pr definisjon en hersketeknikk. Å prøve å ta på seg ordstyrer-rollen og tvinge debatten over på noe annet.

Som også en annen viss new*** er beryktet for her på diskusjon.no

Tvillingbroren din? :)

Se der, der tok jeg også en hersketeknikk. Oisann...

-Anyways... 2012-2013 er et bra år for mobilkameraer, og 2014--> blir bare enormt. Nok til å stoppe debatten

Lenke til kommentar

newnick: Du har ikke vist til en eneste artikkel som underbygger ditt synspunkt. Ikke en eneste matematisk formel, fysisk forklaring eller annen forklaring på ditt synspunkt. Du argumenterer som en religiøs, helt uten evne til å lese linker og sette deg inn i forklaringer. Hvor lenge du har hobbyforografert er revnende likegyldig. Ja, jeg har nok holdt på en god del lengre enn deg, men det er irrelevant. Dette er ingen pissekonkurranse der det gjelder å ha lengst erfaring. Her gjelder det å ha orden i sysakene, begrep om støy, sensorstørrelser, statistikk osv. Jeg nekter fortsatt ikke å svare. Spørsmålet er som sagt BESVART ørten ganger allerede. Ja, vi moderatorer har god trening i å finne hersketeknikker...

Du har allerede fått alt for mange teskjeer, men her får du uansett forklaringen i reprise. Les, forstå. Ganske enkelt i grunn.

Lenke til kommentar

Angående lydløs bildetagning så mener jeg å huske at klikkelyden ble påbudt i EU etter mange episoder med snikfotografering i skolegarderober. Eller var det i Japan? Uansett, resultatet ble at klikkelyden ble umulig å deaktivere (skjønt en finger hardt over høyttaleren demper klikket godt)

På mine siste mobiler er det iallfall mulig å skru på kamera-lyder. Lyder er deaktivert som default men kan lett aktiveres i kamera menyen. Dette gjelder iallfall de mobiler jeg har/har hatt. (Nokia 808 og N8 iallfall).

Alternativ 2 er å sette mobilen i "lydløs" modus, dette vil overstyre alt og gjøre mobilen 100% lydløs (som er hele poenget med lydløs modus)

Så er minst 2 måter å endre kameralyder på.

Hvorvidt det er noe stort poeng med å deaktivere/aktivere dette kan nok diskuteres men muligheten er der iallfall....

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Dette er viktig.

Noen som vet om man kan få tak i termometer til å bruke gjennom Micro-USB porten på telefonen?

Fattern ville blitt ekstra imponert, Men nå har det seg slik at HTC ONE ikke har mulighet for å lese av temp på direkten, Så et verktøy må framkalles istedet.

Jeg har lett men ikke funnet, Noen som vet om dette er mulig? Altså bare en liten dings for å bruke ved siden av tlf, Ved hjelp av en app ellernoe? Hadde vært awesome ;)

Lenke til kommentar

Noen har plast over linsen som lettere blir ripete, andre har glass over linsen. Noen har lokk over linsen når den ikke brukes, slik at det samles mindre rusk og støv på linsen, andre har den ubeskyttet. Noen er nedsunket i mobilen slik at den kan ligge på rygg uten å ripe opp linsen, andre er mer sårbare.

Personlig savner jeg optisk zoom

Over kameralinsen brukes det idag gorilla-glass så riper er ett ikke-tema, er iallfall 3-4 år siden jeg var borti en mobil som fikk riper i glasset... På toppmodeller er nok dette standard idag.

Når det gjelder zoom mener jeg Nokia løser dette kjempefint med sin Pureview teknologi.

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Over kameralinsen brukes det idag gorilla-glass så riper er ett ikke-tema, er iallfall 3-4 år siden jeg var borti en mobil som ikke hadde det. På toppmodeller er nok dette standard idag.

Dette er ett av de store minusene med One i følge amobil sin test. One kommer med helt vanlig glass foran linsen. Vær forsiktig når dere har den i lomma, osv.!

Dette er viktig.

Noen som vet om man kan få tak i termometer til å bruke gjennom Micro-USB porten på telefonen?

Fattern ville blitt ekstra imponert, Men nå har det seg slik at HTC ONE ikke har mulighet for å lese av temp på direkten, Så et verktøy må framkalles istedet.

Jeg har lett men ikke funnet, Noen som vet om dette er mulig? Altså bare en liten dings for å bruke ved siden av tlf, Ved hjelp av en app ellernoe? Hadde vært awesome ;)

En liten dings: ...S4

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Hm, både min gamle htc desire og nåværende sensation er fullstendig lydløse når man tar bilde, hvis man setter telefonen på lydløs. 'Megapixel vs lysfølsomhet'diskusjonen skal jeg ikke kaste meg inn i, men er personlig villig til å, om nødvendig, kompromise på dagslysegenskaper i bytte mot bedre lysfølsomhet og mindre støy på bilder tart i dårlig lys. Det er oftere jeg føler jeg trenger bedre egenskaper i dårlig lys enn muligheten til å zoome inn på detaljnivå. Ellers noterer jeg meg at pixelstørrelsen på brikkene med høyest oppløsning begynner å nærme seg bølgelengden på lyset de skal fange, noe som også er intersant med tanke på fysiske lover.

Lenke til kommentar

newnick: Du har ikke vist til en eneste artikkel som underbygger ditt synspunkt. Ikke en eneste matematisk formel, fysisk forklaring eller annen forklaring på ditt synspunkt. Du argumenterer som en religiøs, helt uten evne til å lese linker og sette deg inn i forklaringer. Hvor lenge du har hobbyforografert er revnende likegyldig. Ja, jeg har nok holdt på en god del lengre enn deg, men det er irrelevant. Dette er ingen pissekonkurranse der det gjelder å ha lengst erfaring. Her gjelder det å ha orden i sysakene, begrep om støy, sensorstørrelser, statistikk osv. Jeg nekter fortsatt ikke å svare. Spørsmålet er som sagt BESVART ørten ganger allerede. Ja, vi moderatorer har god trening i å finne hersketeknikker...

Du har allerede fått alt for mange teskjeer, men her får du uansett forklaringen i reprise. Les, forstå. Ganske enkelt i grunn.

Pisspreik. Du snakker rundt grøten og svarer ikke på spørsmålet. Du tyr til personangrep i hver post du poster til meg nå. Hvorfor gjør du det? Herskerteknikk vet du tydeligvis ingenting om. Noe sier meg at du er blind i eget hus....

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ankh: Jeg synes det er en undervurdering å anta at folk stort sett bruker telefonbilder på telefonskjermen og facebook. Det selges 100 millioner systemkamera i året og mange av oss bruker telefonen som reservekamera. "Nisjen" som ønsker bedre telefonkameraer er ikke liten. Likevel finner man fortsatt ikke ett eneste telefonkamera myntet på oss, blant de over hundre ulike nåværende telefonmodellene på markedet.

Ulike linsefeil er lite omtalt men korreksjoner for flere av feilene bakes vist likevel inn i firmwaren. Jeg tror det var

at sensorene i telefoner nå var gode nok for å ha nytte av råformat. I 2013 er det nok på høy tid, særlig for forsiktige korreksjoner av hvitbalanse, eksponering, kontrast osv, men også for å kunne velge graden av manipulering selv.

Optisk zoom er kjekt, men betyr dessverre to knusende ulemper for telefoner: Mye tykkere telefoner, lyssvak optikk, eller en kombinasjon. Med tanke på at innkjøpsprisen telefonprodusentene betaler for gode telefonkameraer ligger på rundt 15-25 dollar så mener jeg det er en mye bedre løsning å installere to kameraer med hver sin brennvidde. En lett vidvinkel og en lett tele. Begge lyssterke. At man må ty til litt digital zoom/beskjæring for området i mellom (Ca 2x) og over (ca 2x) får så være. Hovedsaken er at man får tilgang til zoom (ca 4x) med forholdsvis høy kvalitet uten å få en monstertykk telefon eller lysfattig optikk.

At HTC One har fått plass til optisk bildestabilisator uten å bli tykkere enn 9,3mm synes jeg er imponerende. Stabilisering burde bli standard på telefonkameraer etter hvert. Optisk eller sensor shift -typen på de med god kameradel og programvarebasert på billigmodellene (den varianten som tar flere bilder i serie og velger det beste basert på g-sensoren eller setter sammen flere bilder med innkalkulert forskyvning basert på g-sensoren)

Jeg vet jeg skrev skruhull for stativ på ønskelista mi tidligere i tråden, men må etter litt grubling trekke det ønsket. Når jeg tenker meg om så ser jeg aldri for meg å drasse på et skikkelig stativ uten å ha med meg et skikkelig kamera. Må jeg ty til telefonkameraet så klarer jeg meg fint med et lommevennlig ministativ med klype.

Undervurdering eller ei, jeg synes man får en backfire på dette. Folk forventer at mobilkameraene er dårligere enn kompakt og speilrefleks, og tilpasser bruken deretter som igjen blir markedet som mobilprodusentene lager kameraet for. Så lenge flertallet bruker mobilen til å knipse til mobilbruk, facebook og instagram er det den bruken produsentene legger listen til.

Alternativet til optisk zoom er digital zoom, og det blir ikke bra. Vet ikke hvor mye tykkere mobilene ville blitt ved å inkludere optisk zoom, ser jo at kompaktkamera fortsatt kan være tynne og ha optisk zoom.

Denner er på 18 mm: http://shop.panasonic.com/shop/model/DMC-FH10K?t=specs

Til sammenligning er f.eks nokia pureview 808 kun 4 mm tynnere.

http://www.amobil.no/artikler/nokia-pureview-808/111203

Jeg vil tippe det vil være mulig å få inn optisk zoom ned mot 15 mm tykkelse og da er man nede på dagens mobiltykkelser på de som er kamerafokusert.

Stativskruehull kan jo brukes til mye annet enn bare stativ. Festemuligheten vil f.eks gi muligheten til å skru på en ekstern mikrofon med sokk slik at lyden under filming blir vesentlig bedre. Man kunne sikkert også hatt eksterne blitser osv og det finnes jo masse mindre stativer også.

http://joby.com/gorillapod/original

Samme skruehull kunne vel også blitt brukt til universal og minimalistisk handsfree festeløsning i bilen.

Det ville forøvrig gjort det enklere å teste kameraet, slik man tester kompakt og speilrefleks.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

På mine siste mobiler er det iallfall mulig å skru på kamera-lyder. Lyder er deaktivert som default men kan lett aktiveres i kamera menyen. Dette gjelder iallfall de mobiler jeg har/har hatt. (Nokia 808 og N8 iallfall).

Alternativ 2 er å sette mobilen i "lydløs" modus, dette vil overstyre alt og gjøre mobilen 100% lydløs (som er hele poenget med lydløs modus)

Så er minst 2 måter å endre kameralyder på.

Hvorvidt det er noe stort poeng med å deaktivere/aktivere dette kan nok diskuteres men muligheten er der iallfall....

Å ta bilder lydløst er greit i mange situasjoner. Bl.a vil man gjerne ta bilder av dyr uten at de skvetter meterhøyt når kameraklikket smeller til. Foreldre som vil knipse barna under lek uten å forstyrre, osv osv. Det er også situasjoner hvor man f.eks vil overvåke en barnevakt eller vaskefirma og legger mobilen skjult for å knipse ved bevegelse.

Det er også andre situasjoner man vil ta bilder lydløst. Fugler, man vil ikke forstyrre andre osv.

De telefoner jeg har vært borti har man IKKE kunnet slå av fotolyden, selv om man setter den på lydløs. Kjenenr til EU vedtaket som bl.a ble gjort for å vanskeliggjøre knipsing av folk i garderober og dusjer uten at de merker det, men det ødela for mange med mer hederlige ønsker.

Lenke til kommentar

De telefoner jeg har vært borti har man IKKE kunnet slå av fotolyden, selv om man setter den på lydløs. Kjenenr til EU vedtaket som bl.a ble gjort for å vanskeliggjøre knipsing av folk i garderober og dusjer uten at de merker det, men det ødela for mange med mer hederlige ønsker.

Som nevnt over er kameraet helt tyst (med unntak av fokuseringsmekanikken) med telefonen i lydløs modus på de HTC-telefonenr jeg har vært borti, så det finnes tydeligvis unntak.

Lenke til kommentar

Å ta bilder lydløst er greit i mange situasjoner. Bl.a vil man gjerne ta bilder av dyr uten at de skvetter meterhøyt når kameraklikket smeller til. Foreldre som vil knipse barna under lek uten å forstyrre, osv osv. Det er også situasjoner hvor man f.eks vil overvåke en barnevakt eller vaskefirma og legger mobilen skjult for å knipse ved bevegelse.

Det er også andre situasjoner man vil ta bilder lydløst. Fugler, man vil ikke forstyrre andre osv.

Joda ser att det kan være praktisk å ha lyd av i slike tilfeller.

Ser da ut for att det varierer hvilke mobiler som har denne funksjonen for å aktivere/deaktivere da, jeg var faktisk ikke klar over det, er iallfall flere år siden jeg var borti en slik mobil som ikke hadde denne funksjonen. Personlig syns jeg det er greitt å ha lyd på for å vite når kamera er i fokus osv.

Men er jo ikke verre enn å sjekke att denne funsjonen er tilstede da før man kjøper ny mobil.

Lenke til kommentar
Alternativet til optisk zoom er digital zoom, og det blir ikke bra. Vet ikke hvor mye tykkere mobilene ville blitt ved å inkludere optisk zoom, ser jo at kompaktkamera fortsatt kan være tynne og ha optisk zoom.

Denner er på 18 mm: http://shop.panasoni...C-FH10K?t=specs

Til sammenligning er f.eks nokia pureview 808 kun 4 mm tynnere.

http://www.amobil.no...view-808/111203

Jeg vil tippe det vil være mulig å få inn optisk zoom ned mot 15 mm tykkelse og da er man nede på dagens mobiltykkelser på de som er kamerafokusert.

Jeg er ikke enig i at digital zoom utelukkende blir dårlig. Moderat bruk av digital zoom burde være helt greit også for telefonkameraer, så fremt det er stor nok blender til å få både lav ISO og kort lukkertid.

Panasonicen fremhever poenget mitt godt. Sensoren har ca 1/3 av arealet til sensoren som sitter i Nokia 808PV og den største blenderen er ørlite dårligere på vidvinkel (f/2,8 vs f/2,4) og mye dårligere på tele (f/6,9). Regner vi blenderdiameter og blenderareal blir det:

Nokia 808PV: 3,34 mm og 11,1 mm2

Panasonic FH10 vidvinkel: 1,54 mm og 2,4 mm2

Panasonic FH10 tele: 3,12 mm og 9,7mm2

Altså mye mindre sensor, mindre lysinnfangingsareal og likevel tykkere i sammenlagt tilstand enn Nokiaen er i vel .. sin eneste tilstand (den forlenger ikke objektivet når kameraet er aktivt, fokuserer eller zoomer).

Stativskruehull kan jo brukes til mye annet enn bare stativ. Festemuligheten vil f.eks gi muligheten til å skru på en ekstern mikrofon med sokk slik at lyden under filming blir vesentlig bedre. Man kunne sikkert også hatt eksterne blitser osv og det finnes jo masse mindre stativer også.

http://joby.com/gorillapod/original

Samme skruehull kunne vel også blitt brukt til universal og minimalistisk handsfree festeløsning i bilen.

Det ville forøvrig gjort det enklere å teste kameraet, slik man tester kompakt og speilrefleks.

Greie nok poenger.

Lenke til kommentar

HTC One the first smartphone to score 1/10 on repairability from iFixit

http://www.phonearen...-iFixit_id41319

Må ikke ta deg så nær av sånt :p

edit:

wooow.. Denne telefonen vil du aldri ha problemer med å ta med på konsert.. Lydkvaliteten er utrolig bra..

http://www.youtube.com/watch?v=fdtFIW24P_U

De fleste telefoner ville skurret og vært helt håpløse i akkurat dette tilfelle :D Det er nesten så man ikke tror klippet kommer fra en telefon.

Endret av Plizket
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...