Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Plizket: Eksemplene med spillkontrolleren og konserten viser at HTC One eksponerer lysere, enn de andre kameraene. Det er ikke det samme som at den gir mindre støy ved en gitt ISO-verdi. Jeg skal komme tilbake til hvorfor ISO-verdi er relevant og viktig. Fotografer som ikke kan styre lyset i bildet med blits, lamper og sånt styrer eksponeringen "lysheten" manuelt ved hjelp av blenderen, lukkertid og ISO (eventuelt halvauto med kameraets egen lysmåler + eksponeringskompensasjon). Det samme kan man gjøre med telefonkameraer. HTC One har som sagt bedre (større) blender til dårlig lys enn en del andre kameraer (f/2,0 er bedre enn iPhone5 sine f/2,4 og Samsung Galaxy S3/4 sine f/2,8). Dette åpner for mer "lyshet" i bildet. Høyere ISO (= mer støy) og lengre lukkertid kan også øke lysheten i bildet. Jeg vil anbefale alle med interesse for foto å lese seg litt opp på sammenhengen mellom disse faktorene. PS. Legg også merke til at de lyseste områdene av HTC One sine bilder er utbrent, altså makset ut lysintensitet slik at detaljene forsvinner. Dette viser at HTC One ikke har større kontrast enn de andre, men bare har skjøvet hele lysheten i bildet oppover for å imponere med detaljer i de mørke områdene og dermed får problemer med detaljer i de lyseste områdene.

 

Poenget mitt er uansett at forklaringen om hvor mange piksler sensoren er inndelt i ikke er det utslagsgivende på hverken lyshet, kontrast eller støynivå.

 

Vi kan godt se bort fra lens flare, purple fringing og eksponeringsujevnhet i den videoen, og ja, videoen til HTC One har lysere eksponering. Men folk som påstår den lysere eksponeringa skyldes færre megapiksler har rett og slett ikke satt seg inn i sakene sine. Eksponeringsnivået "lysheten" skyldes en rekke faktorer, men pikselstørrelse eller antall er ikke en av disse faktorene. Siden man ikke kan forlenge eksponeringstida i video til lengre enn hver frame (ved 1:1 opptak/avspillingshastighet) og ISO antagelig er satt likt for sammenlignbarhetens skyld så skyldes nok "lysheten" i HTC One videoen den større blenderverdien (f/2,0 i stedet for iPhone5-kameraets f/2,4)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plizket: Eksemplene med spillkontrolleren og konserten viser at HTC One eksponerer lysere, enn de andre kameraene. Det er ikke det samme som at den gir mindre støy ved en gitt ISO-verdi. Jeg skal komme tilbake til hvorfor ISO-verdi er relevant og viktig. Fotografer som ikke kan styre lyset i bildet med blits, lamper og sånt styrer eksponeringen "lysheten" manuelt ved hjelp av blenderen, lukkertid og ISO (eventuelt halvauto med kameraets egen lysmåler + eksponeringskompensasjon). Det samme kan man gjøre med telefonkameraer. HTC One har som sagt bedre (større) blender til dårlig lys enn en del andre kameraer (f/2,0 er bedre enn iPhone5 sine f/2,4 og Samsung Galaxy S3/4 sine f/2,8). Dette åpner for mer "lyshet" i bildet. Høyere ISO (= mer støy) og lengre lukkertid kan også øke lysheten i bildet. Jeg vil anbefale alle med interesse for foto å lese seg litt opp på sammenhengen mellom disse faktorene. PS. Legg også merke til at de lyseste områdene av HTC One sine bilder er utbrent, altså makset ut lysintensitet slik at detaljene forsvinner. Dette viser at HTC One ikke har større kontrast enn de andre, men bare har skjøvet hele lysheten i bildet oppover for å imponere med detaljer i de mørke områdene og dermed får problemer med detaljer i de lyseste områdene.

 

Poenget mitt er uansett at forklaringen om hvor mange piksler sensoren er inndelt i ikke er det utslagsgivende på hverken lyshet, kontrast eller støynivå.

 

Vi kan godt se bort fra lens flare, purple fringing og eksponeringsujevnhet i den videoen, og ja, videoen til HTC One har lysere eksponering. Men folk som påstår den lysere eksponeringa skyldes færre megapiksler har rett og slett ikke satt seg inn i sakene sine. Eksponeringsnivået "lysheten" skyldes en rekke faktorer, men pikselstørrelse eller antall er ikke en av disse faktorene. Siden man ikke kan forlenge eksponeringstida i video til lengre enn hver frame (ved 1:1 opptak/avspillingshastighet) og ISO antagelig er satt likt for sammenlignbarhetens skyld så skyldes nok "lysheten" i HTC One videoen den større blenderverdien (f/2,0 i stedet for iPhone5-kameraets f/2,4)

 

Så du kommer ikke til å kjøpe telefonen pga du er for det meste misfornøyd med dens kamera?

 

Jeg syns den tar greie bilder generelt sett iallefall. Hvertfall der jeg kommer til å bruke den vil den holde, Spørs hva dere gjør på fritiden ;)

 

Men ikke glem at denne tråden ikke bare skal ta for seg kameraet, Derfor spør jeg igjen, Ville du hatt denne telefonen? Eller blir kameraet en for mye greie selvom den er ganske god på resten? For det var faktisk et spørsmål tilbake her :)

 

For jeg kan fint leve med kameraet, Men hva syns du om resten lix.. Holder det eller må du da ha en annen.. For på resten syns jeg pakken HTC ONE leverer er helt knall.. Det har fått meg til å tvile på Xperia Z.

 

Og det er derfor denne videoen er så viktig.. For disse "pros" tar nettopp opp denne problemstillingen som er hvertfall veldig relevant for meg. Jeg skal ha ny telefon og ANER RETT OG SLETT IKKE, Om det blir S4, Xperia Z eller ONE iår..

 

Men Greit Xperia Z er vanntett og blablabla, Men selve totalpakken blir best iår hos HTC ONE med alle sin funksjoner, Tross kameraet og disse 4 som er eksperter på mobiler mener hvertfall dette. De vil mest sannsynelig fortsette å ha HTC ONE som sin personelige mobil ETTER S4 er sluppet ut.

 

Se fra 33:30 til 35:05, (Eller gjerne hele) Han har levd med denne telefonen siden han fikk den, Og kan derfor fint uttale seg.

http://www.youtube.com/watch?v=SLf9FSEtaZw

 

Det er som de sier, HTC Har endelig klart å fått gjort det riktig, Men hvorfor kan de bare ikke klare som alle andre å få kameraet på plass.

Men kameraet er uansett ikke et problem for meg ;)

Lenke til kommentar
Men hva syns du selv om kameraet på telefonen? :) Er den interessant? (Og da spør jeg spesielt deg i og med at du har en del kamera som du selv sier)

Ja, jeg synes HTC One og kameraet dens er interessant. Først og fremst på grunn av f/2,0, stabilisator og svært gode innstillingsmuligheter. Bildebrikken er så langt jeg har sett ikke fantastisk på støy, men helt grei og akseptabel til å være en telefon. Oppløsningen synes jeg trekker ned, spesielt siden så og si alle telefoner har fast brennvidde og det ofte er kjekt å kunne endre utsnitt i ettertid. En stor motpol på det område er Nokias PV808. Den har etter min mening det mest fristende telefonkameraet for tida, selv om jeg gjerne ville hatt mye bedre innstillingsmuligheter og færre megapiksler på den. Nokias PV808 har den desidert største kamerasensoren på markedet og i følge de tester og omtaler jeg har lest best på både støy og oppløsning. Nok til å kunne zoome digitalt en hel del digitalt i dagslys uten å få voldsomme støynivåer. Nokia PV808 har derimot en helt annen type kjøpestoppper: Symbian. Android er det nåværende telefon-OSet jeg misliker minst, men jeg er litt i ventegropa på noe bedre: Ubuntu for Phones. Blir det mulig å kombinere Nokia PV808 med Ubuntu for Phones og gode innstillingsmuligheter så er vi nært nok til at jeg tror jeg åpner lommeboka.

 

Hadde jeg på magisk vis blitt ansatt for å utvikle telefonkameraet som knuser det i Nokia PV808 så hadde jeg valgt 11,5 Mp oppløsning (3840x2880) eller litt mer i tilfelle multi-aspect-sensor, gjerne med samme optikk som PV808 og lagt til mulighet for å velge innstillingsmulighetene mellom "full-auto nybegynner", "mellomavansert" og "proff", der sistnevnte ga et like fleksibelt grensesnitt som profesjonelle fotografer er vant med fra speilrefleks. Telefonen måtte også hatt en rekke dedikerte kameraknapper og hjul, samt sprett-opp superenkel rammesøker uten glass, bare ramme og mulighet for å styre eksterne blitser med infrarøde blink. Stativfeste måtte det også hatt. Skulle jeg drømme ennå videre kunne jeg tenkt meg to slike kamera på samme telefon, men med ulik optikk. Hensikten er å gi to-trinns "zoom" og mulighet for 3D når man beskjærer det ene bildet.

 

Jaja, det er lov å drømme. Et annet poeng oppi dette er at det på verdensbasis selges rundt 100 millioner speilrefleks hvert år, men det finnes fortsatt ingen telefoner med kamera og betjeningsmuligheter myntet på denne gruppen. Som sagt, det er ikke akkurat noen liten nisje.

Lenke til kommentar

 

Hadde jeg på magisk vis blitt ansatt for å utvikle telefonkameraet som knuser det i Nokia PV808 så hadde jeg valgt 11,5 Mp oppløsning (3840x2880) eller litt mer i tilfelle multi-aspect-sensor, gjerne med samme optikk som PV808 og lagt til mulighet for å velge innstillingsmulighetene mellom "full-auto nybegynner", "mellomavansert" og "proff", der sistnevnte ga et like fleksibelt grensesnitt som profesjonelle fotografer er vant med fra speilrefleks. Telefonen måtte også hatt en rekke dedikerte kameraknapper og hjul, samt sprett-opp superenkel rammesøker uten glass, bare ramme og mulighet for å styre eksterne blitser med infrarøde blink. Stativfeste måtte det også hatt. Skulle jeg drømme ennå videre kunne jeg tenkt meg to slike kamera på samme telefon, men med ulik optikk. Hensikten er å gi to-trinns "zoom" og mulighet for 3D når man beskjærer det ene bildet.

 

 

Masse rykter og ingenting konkret om Nexus 5, men Google's egen uttalelse er at kameraet blir "insanely good" denne gangen.

 

Dette er jo selvfølgelig for å skape blest i forum og vekke interesse. Og interessen er vekket. Man skal absolutt og selvfølgelig ta ryktene med ei klype salt her, men det hadde jo vært morsomt om de stemte med triple sensorer og gigantisk CCD produsert av Nikon.

Lenke til kommentar

Det er en kjennsgjerning at færre pixler på samme areal vil gi en bedre lysfølsomhet. En mann i denne tråden påstår at dette ikke er tilfelle. Så et spørsmål du enda ikke har svart på, simen1; er det slik at mindre pixler medmindre avstand gir samme srøymengde ved samme iso? Vi snakker om brikker med identisk teknologi. Eller er det slik at færre og større pixler, med større avstand til hverandre, genererer mindre støy ved samme høye iso.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg føler meg veldig fornøyd med video kvaliteten til HTC ONE og stillbildene den tar :)

Som sakt nå er dette beregnet på mitt bruk, Hvordan dere vil evt. komme til å bruke den vet jeg ikke men siden dette holder hvertfall for mitt bruk aner jeg ikke hva dere gjør. Den overkompenserer litt her og der, Men overall er jeg veldig fornøyd med den :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=RhK2RzsXsMU

http://www.youtube.com/watch?v=K10ZB6kGo5M

http://www.youtube.com/watch?v=9XXMN-kfZXM

 

Når det kommer til lyd :) så vet jeg ikke om denne videoen er fake eller ikke, Men jeg fant fram andre S3 concert videoer og resultatet var mindre crappy, Men fortsatt helt sanseløst.. Virker som at microphonen i S3 er lite gjennomtenkt, Skurrer og overkompenserer noe fælt.. Og S4 sin mic blir sikkert ikke like mye storartet. HTC ONE er uknuselig på lyd, Sikkert mye takke være dual mic og teknologien dems :)

http://www.youtube.com/watch?v=SaL87kEqZ4Y

Lenke til kommentar

Hvorfor bryr folk seg så innmari om kameraet når de velger mobil!? Viss du skal ta bilder så bruker du et skikkelig speilrefleks, og legger mobil på hylla. Et mobilkamera funker fint til å fryse de øyeblikkene som kommer uventet på, og da bryr jeg meg fint lite mellom de uvesentlige forskjellene på S4, One og iPhone. Det er ingen av disse som kan slå et speilrefleks uansett så kameraet blir irrelevant for min del.

 

Er heller gaps, overhangs og speaker-grills som faller av jeg bryr meg om akkurat nå. Dersom det viser seg å bli et reelt problem med flere telefoner kan det være dealbreakeren for i år og og jeg må mest sansynelig pines gjennom enda et år med slitte, trege, 3GS'n...

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2197732

Lenke til kommentar

Hvorfor bryr folk seg så innmari om kameraet når de velger mobil!? Viss du skal ta bilder så bruker du et skikkelig speilrefleks, og legger mobil på hylla. Et mobilkamera funker fint til å fryse de øyeblikkene som kommer uventet på, og da bryr jeg meg fint lite mellom de uvesentlige forskjellene på S4, One og iPhone. Det er ingen av disse som kan slå et speilrefleks uansett så kameraet blir irrelevant for min del.

 

Er heller gaps, overhangs og speaker-grills som faller av jeg bryr meg om akkurat nå. Dersom det viser seg å bli et reelt problem med flere telefoner kan det være dealbreakeren for i år og og jeg må mest sansynelig pines gjennom enda et år med slitte, trege, 3GS'n...

http://forum.xda-dev...d.php?t=2197732

 

Nå har det seg slik at mobiler og mobildebatten har kommet et godt stykke siden Apple og 3GS... Dagens forskjellige flaggskip er fullspekket av funksjoner og samtlige har overkill på CPU/GPU. Det eneste som skiller mobilene fra hverandre er design (med byggekvalitet), størrelse, skjerm og kamera, grovt sett. Alt annet er bare flisespikkeri og kjedelige, ubetydelige forskjeller.

 

Design (med byggematerialer) og størrelse er subjektive faktorer og er håpløse å diskutere. Da står man igjen med kameraet og skjerm som er målbare og spennende forskjeller. Derfor diskuteres kamera så mye som det gjør.

 

Allerede i 2009 produserte mobilkameraer såpass gode at bilder (i godt lys) at de godt kan vises på stor skjerm og taes vare på i album. Det har blitt enda bedre i 2013. Det kan selvfølgelig ikke måle seg opp mot speilrefleks, og her kommer poenget ditt inn som folk flest er helt uenige i, og som allerede for noen få poster siden er diskutert og argument mot. Man har ikke med seg et speilrefleks til enhver tid, men det gjør man med en mobil. Og derfor er det kritisk for mange at det er så bra som overhodet mulig. (minner om hva som egentlig er forskjellen på mobiler i starten av posten her). Jeg personlig har et skikkelig godt kamera fra før og er nesten sykelig opptatt av å ta bilder og ta vare på minner, men finner meg selv allikevel sjelden oppsatt med et svært kamera "i lomma" i det daglige tross dette.

 

Så å ha et godt mobilkamera er slettes ikke irrelevant selv for folk som knipser mye, og gjør mer med mobilkameraet sitt enn å poste på bilder på FB av maten man trykker inn og ut.

Lenke til kommentar

Jeg har delt ut nok teskjeer til deg. Les det jeg har skrevet tidligere i tråden så får du svar på spørsmålet. Det er meningsløst for meg å svare atter en gang når du ignorerer svarene.

Jeg har da lest det du postet, tilogmed kommentert det, og så stilt deg et spørsmål ca 4 ganger nå, men du unnlater å svare på det. Hvorfor? For du vet at jeg har rett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor bryr folk seg så innmari om kameraet når de velger mobil!? Viss du skal ta bilder så bruker du et skikkelig speilrefleks, og legger mobil på hylla. Et mobilkamera funker fint til å fryse de øyeblikkene som kommer uventet på, og da bryr jeg meg fint lite mellom de uvesentlige forskjellene på S4, One og iPhone. Det er ingen av disse som kan slå et speilrefleks uansett så kameraet blir irrelevant for min del.

 

Er heller gaps, overhangs og speaker-grills som faller av jeg bryr meg om akkurat nå. Dersom det viser seg å bli et reelt problem med flere telefoner kan det være dealbreakeren for i år og og jeg må mest sansynelig pines gjennom enda et år med slitte, trege, 3GS'n...

http://forum.xda-dev...d.php?t=2197732

Slutt å hakk på meg hele tiden.

 

Jeg statuerte bare et eksempel ved å vise at for min allsidig bruk holder det. Det er faktisk totalt avgjørende for noen at kamera er bra nok!

 

Hvis ikke du skjønner dette kan du jo like gjerne kjøpe en iphone, Der har du den byggekvaliteten du snakker om og "no gaps" Så blir du sikkert veldig fornøyd med iOS :)

Lenke til kommentar
Hvorfor bryr folk seg så innmari om kameraet når de velger mobil!? Viss du skal ta bilder så bruker du et skikkelig speilrefleks, og legger mobil på hylla. Et mobilkamera funker fint til å fryse de øyeblikkene som kommer uventet på, og da bryr jeg meg fint lite mellom de uvesentlige forskjellene på S4, One og iPhone. Det er ingen av disse som kan slå et speilrefleks uansett så kameraet blir irrelevant for min del.

Telefonkameraer er og blir et reservekamera man alltid har med seg. Et kamera man bare bruker når man ikke har det større og tyngre skikkelige kameraet med seg. Folk ønsker at kvalitetsfallet skal være minst mulig når man tyr til reserven.

 

Det er nå ca 10 år siden jeg kjøpte min første kameratelefon. Jeg tok øyeblikksbilder de gangene jeg ikke hadde med noe ordentlig kamera, men bildene er selvsagt teknisk elendige. Disse 10 årene har jeg oppgradert hovedkamera til noe MYE bedre og telefonkameraene har også blitt MYE bedre. Fortsatt er det et stort gap i kvalitet. Jeg skjønner at jeg aldri får en speilrefleks i telefonformat, men som fotointeressert vil jeg gjerne ha et best mulig kamera også de gangene det oppstår situasjoner jeg vil fange med reservekameraet, telefonen.

 

 

Jeg har da lest det du postet, tilogmed kommentert det, og så stilt deg et spørsmål ca 4 ganger nå, men du unnlater å svare på det. Hvorfor? For du vet at jeg har rett?

Det er forskjell på å ha lest og ha oppfattet. Svaret finner du som sagt flere plasser tidligere i tråden. Hvor mange ganger skal du stille spørsmålet før du gidder å oppfatte svaret du allerede har fått?

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at mobiler og mobildebatten har kommet et godt stykke siden Apple og 3GS... Dagens forskjellige flaggskip er fullspekket av funksjoner og samtlige har overkill på CPU/GPU. Det eneste som skiller mobilene fra hverandre er design (med byggekvalitet), størrelse, skjerm og kamera, grovt sett. Alt annet er bare flisespikkeri og kjedelige, ubetydelige forskjeller.

 

Design (med byggematerialer) og størrelse er subjektive faktorer og er håpløse å diskutere. Da står man igjen med kameraet og skjerm som er målbare og spennende forskjeller. Derfor diskuteres kamera så mye som det gjør.

 

Allerede i 2009 produserte mobilkameraer såpass gode at bilder (i godt lys) at de godt kan vises på stor skjerm og taes vare på i album. Det har blitt enda bedre i 2013. Det kan selvfølgelig ikke måle seg opp mot speilrefleks, og her kommer poenget ditt inn som folk flest er helt uenige i, og som allerede for noen få poster siden er diskutert og argument mot. Man har ikke med seg et speilrefleks til enhver tid, men det gjør man med en mobil. Og derfor er det kritisk for mange at det er så bra som overhodet mulig. (minner om hva som egentlig er forskjellen på mobiler i starten av posten her). Jeg personlig har et skikkelig godt kamera fra før og er nesten sykelig opptatt av å ta bilder og ta vare på minner, men finner meg selv allikevel sjelden oppsatt med et svært kamera "i lomma" i det daglige tross dette.

 

Så å ha et godt mobilkamera er slettes ikke irrelevant selv for folk som knipser mye, og gjør mer med mobilkameraet sitt enn å poste på bilder på FB av maten man trykker inn og ut.

 

 

Enig i veldig mye av det du skriver her. Denne evige diskusjonen om hvilken modell som er "best" er temmelig avleggs anno 2013 da du nærmest kan fritt velge mellom enhver toppmodell og få en ytelse, et kamera, en skjerm osv osv som vil tilfredsstille 99% av markedet uansett.

 

De mest fanatiske og hardbanka der ute vil naturligvis dra fram visse eksempler på hvorfor de mener at en Samsung Galaxy SIV er et bedre valg enn en HTC One, andre vil dra frem eksempler på hvorfor de foretrekker Nokia Lumia 920, mens jeg godt kan lange ut om hvorfor jeg foretrekker iPhone 5..

 

 

De som innbiller seg at noen av dagens toppmodeller "suger" som så mange fint liker å kalle det er så trangsynte og har en så snodig forestilling av hva et dårlig produkt faktisk er at det er skammelig. Selv om jeg selv foretrekker iOS så har jeg overhode ingen problemer med å anbefale HTC One og andre modeller til andre personer, man handler jo utifra eget behov og preferanser og ikke hva andre måtte mene er best.

 

 

Først og fremst ville jeg satt meg inn i de forskjellige operativsystemene (da i all hovedsak Android, iOS og Windows Phone per i dag.. Også har vi jo QNX (BlackBerry), FireFox OS, Ubunutu for Phones og litt sånt på trappene som kan bli aktuelt.) Funnet ut hva som faller mest i smak og passer best for eget bruk, deretter se på og vurdere de forskjellige alternativene med det gitte operativsystemet og angripe det derfra.

 

Faller iOS i smak så er jo valget temmelig enkelt da det stort sett er kun iPhone 4S og iPhone 5 tilgjengelig per i dag, og kjøper du med abonnement så er jo gjerne prisforskjellen her så minimal at noe annet enn iPhone 5 gir lite mening.

 

Faller Android i smak så har man endel mer å velge mellom, og her kan jo ting som Xperia Play, TouchWiz, HTC Sense osv gjør valget om ikke enda vanskeligere. Fordelen er at man gjerne kan finne noe for enhver smak, er du en som har fokuset på lydkvalitet og hører på mye musikk, podcast og lydbøker med gode hodetelefoner / ørepropper så er jo gjerne HTC One med sin innebygde effektforsterker å foretrekke, er du en som verdsetter oversaturerte og "spreke" farger så er jo Samsung Galaxy SIV kanskje veien å gå, er du en som bruker telefonen i ymse forhold og vil ha noe som tåler en trøkk så er kanskje Sony Xperia Z det mer logiske valget osv osv..

 

 

Det eneste negative med både Windows Phone og Android er at du ikke har spesielt gode alternativer hvis du ønsker toppytelse og godt spesifiserte telefoner i mindre format, med både Android og Windows Phone så må du vell på minimum 4,5"+ for dagens toppmodeller som fort kan bli litt stort for noen.

 

iOS derimot har akkurat samme problemet, bare andre veien hvor du ikke finner noe som er større enn 4,0" så ønsker du noe på størrelsen 4,5" - 5,0" så finnes det ingen reelle alternativer.

Lenke til kommentar
Så å ha et godt mobilkamera er slettes ikke irrelevant selv for folk som knipser mye, og gjør mer med mobilkameraet sitt enn å poste på bilder på FB av maten man trykker inn og ut.

Nei, ikke irrelevant å ha et mobilkamera. Jeg sier det er (nærmest*) irrelevant hvilket mobilkamera man velger, da det er "reserven" uansett. Jeg sier (som du sier deg enig i) alle telefonene idag 2013 er gode nok til dette formålet og å ta de "øyeblikksbildene" du ellers ville gått glipp av, eller FB og Instagram bilder. Etter min mening og mitt behov, vel og merke.

Lenke til kommentar

En tanke som slo meg nå etter å ha kost meg med noen av mine eldre fotoalbum på morrakvisten på min 46" tilknyttet HTPC:

 

Innledning:

For ordens skyld snakker jeg ikke om 100% zoom i eksemplene under, men fullskjerm.

 

-Mange av de steingamle bildene mine er på 1024x768 = så "bra" ut på gammel monitor, litt kjipe på 46" i fullskjerm.

 

-Litt mindre gamle bilder fra min Nikon 775 fra 2001 (Leica objektiv og "god" sensor) er på 1600x1200 = ser greie ut på 46" i fullskjerm. (nedskalert fra 1200 til 1080)

 

-Nyere bilder fra Panasonic LX3 ser ganske flotte ut på 46" fullskjerm (nedskalerte)

 

-Nyere bilder fra S2 ser også ganske ok ut på 46" fullskjerm. (nedskalerte)

 

Så selv om dpi på 46"-skjermen er virkelig elendig, så ser man tydelig forskjellen ved oppskalering. Poenget mitt er da altså at oppskalering ved visning er mindre heldig uansett kvalitet på kameraet. Mobilkamera eller dedikert kamera, nytt som gammelt.

 

Selve tanken:

Da lurer jeg virkelig på om kameraet på HTC One er helt fremtidsrettet når 4K-TVer kommer om "kort tid" med tanke på god fullskjerm-visning? Jeg mener det kan stilles spørsmål ved om 2688 x 1520 tar seg bra ut på 3840 × 2160 i fullskjerm. Har ikke hørt at problemstillingen har blitt belyst noensteds av noen. Jeg ser for meg blurry bilder fra upsampling til 4K. Blir rett og slett for få piksler selv om pikslene er gode. Høres logisk ut.

 

Oppsett av HTPC er jo ganske vanlig i allerede dag og det kommer til å bli fast inventar i "morgen". Den lille gutteroms-monitoren hvor tommene er små blir mindre vanlig (for voksne folk iallefall), noe som skjerper kravene til bilder. Og spesielt ved fremtidretting mot 4K som hele posten min dreier seg om.

 

-(og kom ikke med "kjøp DSLR"-argumentet om jeg må be. Dette argumentet er forlengst ned-debattert)

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

4K TV-er er vell ikke vanlig i selv "entusiasters hjem" før om minimum 3år, og det blir vell nærmere 5år før det er 4K TV-er som er det vanlige i de fleste "ikke superbillig LCD-TV" kategorier på Elkjøp og liggende.

 

Innen den tid så vil nok de fleste, hvertfall av de som bryr seg nevneverdig ha byttet ut sin HTC One uansett vil jeg tro.

Lenke til kommentar

4K TV-er er vell ikke vanlig i selv "entusiasters hjem" før om minimum 3år, og det blir vell nærmere 5år før det er 4K TV-er som er det vanlige i de fleste "ikke superbillig LCD-TV" kategorier på Elkjøp og liggende.

 

Innen den tid så vil nok de fleste, hvertfall av de som bryr seg nevneverdig ha byttet ut sin HTC One uansett vil jeg tro.

 

Du misforstår. Bildene som blir tatt i dag [red: med One] blir ikke kastet selv om One blir det om tre (to / ett) år.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar
Jaja, simen, tror vi avslutter der og konkluderer med at de fysiske lovene også gjelder for pixler i digitale kameraer i mobiltelefoner, og ikke bare for dSlr kameraer. Selv om du påstår noe annet.

Latterlig dårlig forsøk på hersketeknikk av nettopp en som ignorerer enkel matematikk, statistikk og fysikk. Det jeg har forklart og dokumentert side opp og side ned tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...