Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvorfor trenger vi minnekort i mobilene våre i dag? Jeg synes virkelig det blir for dumt å klage over nye mobiltelefoner i dag fordi de kommer uten minnekort. Du har minimum 16 GB lagringskapasitet som gir deg 2000-4000 sanger, over 4000 bilder, opptil 10 timer film og tilgang til uendelig mange skytjenester. I Norge har vi også tilgang på høyhastighetsnett uansett svarten hvor du går. I tillegg så kan minnekort være en sikkerhetstrussel da man kan legge inn automatiserte filer som blant annet kan hente ut informasjon fra telefonen din uten at de trenger å logge seg inn med koden din. Ut i fra dette så klarer jeg ikke å se argumentene for minnekortet. Jeg leser daglig om folk som ser på dette som et avgjørende element for å kjøpe en bestemt telefon, og jeg klarer ikke, uansett rakkern hvordan jeg ser på det, å skjønne hvorfor! Fint om noen kan hjelpe meg og gi meg et svar på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også er det veldig enkelt å kopiere bilder, fra internminet og over på SD kort for å så legge det over i en ny telefon :)

I Norge har vi også tilgang på høyhastighetsnett uansett svarten hvor du går.

Noe sier meg at du bor i Oslo? Det heter Norge utenfor bygrensen til Oslo også vettu ;) For her jeg bor, er det så vidt 3G dekning, og nesten ikke noe signal på bil turer. Så jeg er veldig avhengig av å ha ting lagret lokalt, og da strekker ikke 16 GB til for min del.

Jeg tviler på at jeg personlig kommer til å kjøpe en telefon uten minnekort så lenge alternativet er der.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vanskelig å klare seg med innebygget minne på 16 GB viss jeg vil ha en sesong av en serie og en film eller tre, alt i 720p i tillegg en del Spotify offline....

Som jeg sa i innlegget tidligere "minimum 16 GB", det er jo selvfølgelig et fåtall som krever mer enn gjennomsnittet og da finnes det også alternativer (les HTC One, iPhone m.m). En sesong i 720p tar rundt omkring 10 GB avhengig av lengde per episode, da har du omtrent 3gb igjen med tanke på OS, og det er nok til en film eller 2. Og med tanke på hvor lite plass Spotify tar når du har lastet ned musikken din, så vil ikke det være et issue. Det er jo selvfølgelig avhengig mengde musikk, men det er vel strengt tatt ikke nødvendig og laste ned halve Spotify når du skal ut å farte?

Lenke til kommentar

Også er det veldig enkelt å kopiere bilder, fra internminet og over på SD kort for å så legge det over i en ny telefon :)

I Norge har vi også tilgang på høyhastighetsnett uansett svarten hvor du går.

Noe sier meg at du bor i Oslo? Det heter Norge utenfor bygrensen til Oslo også vettu ;) For her jeg bor, er det så vidt 3G dekning, og nesten ikke noe signal på bil turer. Så jeg er veldig avhengig av å ha ting lagret lokalt, og da strekker ikke 16 GB til for min del.

Jeg tviler på at jeg personlig kommer til å kjøpe en telefon uten minnekort så lenge alternativet er der.

Ved å bruke Dropbox eller lignende tjenester så slipper jeg å tenke på det å føre over bildene via minnekortet. Jeg logger inn med et brukernavn og et passord også har jeg alt av multimedia tilgjengelig på telefonen nesten direkte. Når jeg da i tillegg legger inn Google kontoen min, så vil jeg kunne finne alle apper som jeg har hatt tidligere, listet opp i PlayStore slik at jeg kan laste de ned på direkten. Dette gjelder jo da også kontakter, kalenderføringer og bokmerker m.m.

Trenger ikke bo i Oslo for å ha god dekning her i landet. Nei jeg bor ikke i Oslo, jeg har god kjennskap til hvordan dekningen er på utsiden av bygrensene og med tanke på hvor god tilgjengelighet det er på trådløse nettverkssoner, (hjemme, jobb, skole) så er det ikke noe problem å få synkronisert telefonen mellom slagene.

Og om dekning er et større problem der du holder til så kan det være en vurdering å bytte operatør. Har ikke den ene dekning, så har konkurrenten veldig ofte det.

Lenke til kommentar

Med minnekort blir det lettere å få bilder, musikk og filmer over til din neste telefon. Minnekort kan også fungere som en backup. Hvis man skulle være uheldig å få slettet alle filene som ligger på telefonen er det veldig kjekt å bare kunne ta ut minnekortet å vite at alle de viktige tingene er der... Den siste er selvopplevd. Glad for at jeg hadde minnekort da for å si det sånn...

Lenke til kommentar

Med minnekort blir det lettere å få bilder, musikk og filmer over til din neste telefon. Minnekort kan også fungere som en backup. Hvis man skulle være uheldig å få slettet alle filene som ligger på telefonen er det veldig kjekt å bare kunne ta ut minnekortet å vite at alle de viktige tingene er der... Den siste er selvopplevd. Glad for at jeg hadde minnekort da for å si det sånn...

Velger å referere til mitt forrige svar:

"

Ved å bruke Dropbox eller lignende tjenester så slipper jeg å tenke på det å føre over bildene via minnekortet. Jeg logger inn med et brukernavn og et passord også har jeg alt av multimedia tilgjengelig på telefonen nesten direkte. Når jeg da i tillegg legger inn Google kontoen min, så vil jeg kunne finne alle apper som jeg har hatt tidligere, listet opp i PlayStore slik at jeg kan laste de ned på direkten. Dette gjelder jo da også kontakter, kalenderføringer og bokmerker m.m.

"

Sikkerheten i skytjenester er veldig mye sikrere enn minnekortet til 99 kr. Og med tanke på at minnekort og telefon sitter sammen så vil jeg kalle det en heller lite gjennomtenkt backup løsning, da du er like langt om du skulle miste telefonen eller den skulle blitt stjålet.

Lenke til kommentar

Kan vi ikke bare være enige om at en løsning fungerer for enkelte, mens andre vil ha en annen? Ser iallefall ikke på det som et minus om det er med minnekortleser i en telefon, tar jo ikke all verden plass i dag de ;)

Jo, det kan vi være enige om :) det er veldig individuelt hva som passer til forskjellige folk. Det jeg i utgangspunktet vil frem til, er at man fort kan se seg lei på alle journalistene som setter det som trekk når de tester mobiler. Pluss alle komentartrollene som hyler fordi en telefon mangler mulighetene for det.

Lenke til kommentar

Velger å referere til mitt forrige svar:

"

"

Sikkerheten i skytjenester er veldig mye sikrere enn minnekortet til 99 kr. Og med tanke på at minnekort og telefon sitter sammen så vil jeg kalle det en heller lite gjennomtenkt backup løsning, da du er like langt om du skulle miste telefonen eller den skulle blitt stjålet.

Jeg bruker selv Dropbox, og synes det fungerer meget godt. Jeg bruker det imidlertid mest til dokumenter og diverse skolearbeid. Ved å legge alle mulige bilder, videoer, kontakter osv. er jeg redd at den begrensede plassen jeg har tilgjengelig blir oppbrukt. Derfor velger jeg å bruke minnekort i telefonen. Men jeg begynner å innse at det snart er på tide kjøpe seg litt mer plass i skyen. Det er som du nevner mye sikrere, og man får også tilgang til innholdet på flere enheter samtidig. Ser absolutt fordelene med Dropbox og ulempene med minnekort. :)
Lenke til kommentar

Det med at man "bare" kan streame alt i dag og at man da ikke trenger internt minne i dag er jo bare vås. Å laste alt opp og ned fra nettskyen, streaming osv. krever mye datatrafikk. Løsningene og prisene er alt for dårlig til at man kan bruke flere gigabyte med datatrafikk. Det blir voldsomt dyrt. Og sitter man på toget og skal prøveå streame film...lykke til.

Har man god råd og befinner seg på plasser med god dekning for 3G++ er nok nettlagring en grei ting. For meg er nok intern lagring i telefonen viktigere i en god stund til.

At produsentene går mer og mer over til telefoner uten kortplass er jo apple sin feil. De ser at man faktisk kan selge en telefon med 16gb uten kortplass for så å ta en tusenlapp ekstra for å dobble dette til 32gb. Er jo en grov fortjeneste som de andre produsentene selvsagt også vil være med på.

Lenke til kommentar

En normal sesong i 720p tar minst ca 20 GB i HDTVrip-kvalitet (20 x 1 GB). En normal sesong i skikkelig god blurayrip med h264 tar gjerne det dobbelte, minst. (Husk, jeg snakker om egenrippede serier man eier på bluray) Game of thrones tar for eksempel 20 GB for en sesong, i brukbar bitrate. En med kvalitetsmak vil gjerne ha god bitrate, og da er du oppe i 4 GB pr episode, altså 40 GB pr sesong (10 x 4 GB).

En film tar minst 4.5 GB (3 GB for animerte), med brukbar bitrate. I skikkelig kvalitet så blir det gjerne 10 GB pr film.

Dropbox er ubrukelig når man ikke har tilgang til høyhastighetsbredbånd, videre så er det lite poeng å bruke 3G/4G som et plus når vi bor i et land hvor man kun får 6 GB i måneden før man får dialup-hastigheter. Og for ikke å snakke om at Norge er en smule større enn betong-Oslo, og 4G er ikke spesielt utbygd utenfor de større byene.

Dette er spesielt relevant i sesongen vi er inne i nå, nemlig påsken. Hvor mange blir tvunget til å tilbringe ei uke i et område hvor man er heldig hvis man har tilgang til GSM.

Og da er det fint hvis man kan ta med seg en bunke med minnekort, som har en størrelse mindre enn et kronestykke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...