piccolo Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Bumper denne jeg! Hva er plettfri vandel?! For 2 år siden fikk jeg en bot pga ordensforstyrrelse. Det var en særs liten hending, men det spiller ikke noe rolle, har politiet bestemt seg så har de det. Jeg fikk da et forelegg, og tok det faktisk opp i retten uten å vinne frem. Så det jeg lurer på, er om det kommer på rullebladet mitt i forhold til når jeg skal søke jobb osv? Noen sier at det går bort etter 5 år, men at det fortsatt ligger i strafferegisteret. Jeg vurderer å søke flygeleder utdanning, men om dette påvirker det "plettfrie vandelet" mitt så må jeg nok bare skrinlegge det hele. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 "Plettfri vandel" betyr nominelt sett at du ikke skal ha noen saker på rullebladet. I praksis er det dog mindre strengt, og vurderes konkret fra stilling til stilling og sektor til sektor. Her fra departementets vurdering om "plettfri vandel" for tilsetting i politiet: «Plettfri vandel innebærer et strengt vandelskrav. Også forseelser som i andre sammenhenger regnes som mindre alvorlige, kan være tilstrekkelig til å forhindre tilsetting i politiet. Likeledes vil forholdet være relevant selv om det ligger langt tilbake i tid. Helt uten betydning er likevel ikke tidsforløpet. Hvis forholdet både er lite alvorlig og foregikk langt tilbake i tiden, er det mulig at man i dag vil anse vandelen som plettfri.» Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå