Gå til innhold

Uenige i bruken av "fri bruk"

Anbefalte innlegg

Operatørene får skjerpe seg og droppe bruken av ordet "fri" dersom det faktisk ikke er fri bruk. Det går fint an å være ærlig. Jeg håper forbrukerrådet også skjerper seg og legger en klar linje for definisjonen. Vi snakker faktisk norsk i dette landet og fri betyr fri, og ikke "begrenses dersom atte hvis om atte du overgår blahdiblah...".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uttrykket "Fri bruk" blir feil når de samtidig reklamerer med hastigheter opp til 4G. Ta f.eks. Fri kjørelengde er kun begrenset av hastigheten på veiene, men det teleselskapene sier er jo at det er fri kjørelengde men du får bare kjøre i 2 km/t når du har kjørt 100km. Altså er det fri bruk med hastighetsbegrensning etter en viss nedlastning av datamengde - som blir et mer korrekt beskrivelse enn bare "Fri bruk".

Lenke til kommentar

History repeat itself ?

Jeg synes å huske at det i gamle dager var begrensinger og restriksjoner på andre produkter også ?

PSTN dialup var billigere på kveldstid enn dagtid. I utlandet så hadde de cable som på den tiden gikk fort som F... men etter å ha nådd månedtlig quota så stoppet det opp eller ble strypet. Det er antagelig mange andre produkter både i Norge og andre plasser i verden som har lidd av samme skjebne opp gjennom tiden.

Det at folk klager og poengterer denne ulempen vil gjøre at det blir ett område som selskapene kan konkurrere på. De vil levere mer og mer GB i pakkene sine inntil de til slutt alle levere det samme som vi har på DSL idag, altså fri bruk 24/7 uten restriksjoner.

Problemet for leverandørene er at ingen vil være først. Den første som levererer ekte fri bruk så mange GB du vil hver mnd, vil få alle værsting-kundene. Altså de som laster 10-15 GB pr mnd.

Lenke til kommentar

Alle forstår jo vilkårene så det er jo ikke villedende.

Jeg synes det er forskjell på å ikke forstå vilkårene og ikke like dem. Alle vil gjerne ha mest mulig for pengene, men fri bruk uten restriksjoner koster naturligvis mer.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Det er villedende markedsføring dersom f.eks. TV-reklame påstår at noe er ubegrenset, og du så må inn på en vilkår-tekst som ikke er tilgjengelig gjennom markedsføringsmediet for å lese at det slett ikke er ubegrenset. Dette er nøyaktig hva som er tilfellet her. Jeg forstår svært godt at folk reagerer på dette.

Hvis noen ringer et selskap og bestiller (muntlig kontrakt) basert på en slik TV-reklame vil de aldri vite at det finnes begrensninger før de blir tilsendt papirene ETTER at kontrakten er inngått.

Derfor kan det godt hende at disse klagene fører fram.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker Onecall kom med Fri bruk og fikk massiv kritikk for struping av hastighet over 5 Gb. På deres plansjer står det en stjerne og at data strupes over 5 Gb. Jeg synes dette er helt greit.

Skal ikke si hvem som var først, men det er det jeg husker. Siden har andre kommet Chess og Telenor og de har ikke noen opplysning på første side, det mener jeg er galt. Netcom Fastpris X-Large, der står det en "i" ved data, trykker du på den står det en grense. Det er kanskje ikke like lett å forstå.

I praksis vil jeg tro at det ikke er så mange som blir begrenset av dette abonnementet, en operatør opplyste at det var noe slikt som 99% som dette ikke vill få noen konsekvenser for.

Det er klart at det er nok ikke så mange som velger et slikt abo og da blir vel %-en annerledes.

Så går det også mot mer databruk og klart dette vil øke mye fremover.

Jeg har forholdsvis begrenset databruk, mye pga wifi, så for meg slik det er i dag ville jeg aldri gått for et slikt abo. Likevel jeg forstår at folk kan bruke mye data, på samme måte forstår jeg at det vil koste mer.

Jeg synes det er litt rart at man ikke har noe ansvar selv for å finne ut av betingelser. For Onecall og Netcom synes jeg det er ganske klart, hvis man ikke er halvblind.

Hvis alle hadde brukt Telenor hadde vi hatt helt andre priser nå, derfor synes jeg også det er veldig rart at Onecall som har gått foran med lave priser skal få så mye pepper for Fri bruk.

Nå er til og med Telenor begynt å få mer normale priser, så bildet er mer sammensatt. Det har ikke vært slik bestandig.

Det er fortsatt penger å tjene på mobilabo, men Vollvik har problemer med å etablere seg på nytt, så noe konkurranse må det være. Og så er jeg glad for all konkurranse i dette markedet og at prisene går nedover.

Lenke til kommentar

Jeg synes hva du skriver blir tullete, det er fri tale , fri sms, fri mms og 5 Gb data.

Det er altså kun på data det er en begrensning så sammenlikningen din halter ganske mye.

Hva skulle abo hete? "Fri tale, sms og mms - 5 Gb data"?

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Bare for å gi deg et eksempel https://www.chess.no/abonnement/

Ser du hvor det står data? Ser du at det står der 5Gb? Ser du noe hva jeg ikke ser? Vet du hva fri betyr? For min del, betyr fri.. at man har IKKE har innebygde frihetsbegrensninger. Du kan ikke være fri, og samtidig ha begrensninger.

Her sier de til å med 'Helt fri bruk'. Leser du om selveste abonemanget finner du ut at det ikke er helt fri som ordslaget sier.

Med andre ord, jeg sier kun det artikkelen påpeker. Og nevner at jeg er enig. Mer forklaring trengs ikke.

Endret av MadRos
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare for å gi deg et eksempel https://www.chess.no/abonnement/

Ser du hvor det står data? Ser du at det står der 5Gb? Ser du noe hva jeg ikke ser? Vet du hva fri betyr? For min del, betyr fri.. at man har IKKE har innebygde frihetsbegrensninger. Du kan ikke være fri, og samtidig ha begrensninger.

Her sier de til å med 'Helt fri bruk'. Leser du om selveste abonemanget finner du ut at det ikke er helt fri som ordslaget sier.

Med andre ord, jeg sier kun det artikkelen påpeker. Og nevner at jeg er enig. Mer forklaring trengs ikke.

Så du leste ikke innlegget mitt du svarer på?

Siden har andre kommet Chess og Telenor og de har ikke noen opplysning på første side, det mener jeg er galt.
Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Det står at FRIbruk er begrenset til 20.000 SMS, minutt og MB.

Hvorfor sier dere at det er fri bruk på SMS og Ringeminutter, men ikke data? Man betaler mer dersom man overskrider disse grensene, men dersom man overskrider data, mister man bare hastighet over 200kbps...

Og slik som det kveruleres her, synes jeg det er direkte merkelig at ingen har påpekt at ringing og SMS overhodet ikke er fritt, da man må betale i hauger og lass for spesialnummer. Eller for all bruk i utlandet.

Selv er jeg oppe i 12,5 GB på WiFi denne måneden, så jeg kan godt forstå at man bruker mye data, men nesten 20GB holder rimelig lenge.

Jeg hadde nok brukt det om jeg hadde abonnementet, men jeg ser ikke for meg at hvermansen hadde whinet så veldig...

Lenke til kommentar

kødder du eller? jeg svarte på nettop du skrev til meg.Jeg har ikke tenkt på å diskutere begrepet FRIHET. Det er ikke noe å diskutere her. Det er ingen mellom ting anhående dette begrepet. Skal du mene noe annet, da er du faen meg vanskelig person.

post-71640-0-61377200-1364152202_thumb.png

Endret av MadRos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

kødder du eller? jeg svarte på nettop du skrev til meg.Jeg har ikke tenkt på å diskutere begrepet FRIHET. Det er ikke noe å diskutere her. Det er ingen mellom ting anhående dette begrepet. Skal du mene noe annet, da er du faen meg vanskelig person.

OPP

Det står at FRIbruk er begrenset til 20.000 SMS, minutt og MB.

Hvorfor sier dere at det er fri bruk på SMS og Ringeminutter, men ikke data? Man betaler mer dersom man overskrider disse grensene, men dersom man overskrider data, mister man bare hastighet over 200kbps...

Og slik som det kveruleres her, synes jeg det er direkte merkelig at ingen har påpekt at ringing og SMS overhodet ikke er fritt, da man må betale i hauger og lass for spesialnummer. Eller for all bruk i utlandet.

Selv er jeg oppe i 12,5 GB på WiFi denne måneden, så jeg kan godt forstå at man bruker mye data, men nesten 20GB holder rimelig lenge.

Jeg hadde nok brukt det om jeg hadde abonnementet, men jeg ser ikke for meg at hvermansen hadde whinet så veldig...

Hva er det du svarer på og hvilket abo snakker du om?

Og se OPP hva jeg har skrevet.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Fri bruk=så mye du vil.

spis så mye du vil, men etter 3 pizza biter må du spise resten gjennom ett sugerør.

Bil med fri km. kan du da kjøre så langt du vil? eller må du kjøre veldig sakte den siste delen?

netflix har fri bruk for kr 79,- pr mnd. de sier ikke at etter 10 filmer kan du bare se korte episoder eller se resten med lag. 2 bilder i sekundet.

Når slike uttrykk blir missbrukt, mister ord som "fri" betydning. hva skal neste mann som faktisk tilbyr skikkelig fri bruk kalle det? overdrevent fri bruk? helt sinnsykt fri? friere enn de andre fri? dritfri?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så ett abonnement som skal hete noe med Fri skal ha 600 Gb minst i måneden?

Og hva skal prisen være?

På hvilken måte mener du at en grense på 600GB er mer fri enn en grense på 400GB, 200GB, 20GB, 2GB? Begrenset er begrenset, faktisk helt uavhengig av hvor grensen går.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...