Gå til innhold

Skjermkort til max 1500

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter mye tautrekking og en del stille gråt mellom meg og fruen, skal et nytt kort på plass i riggen. men jeg har fått meget streng beskjed om å holde meg til max 1500 på kjøpet.

og det er jo en grei føring det.

Uansett, maskinen blir brukt til spilling av meg og min datter. det går i WOT, Sniper 2, Assassins Creed m.m. fra min side. min datter spiller typiske spill for hennes alder (9 år) og er av den nettbasterte typen som ikke krever noen heftige grafikkløsninger.

ellers har maskinen

hovedkort: Asus P8Z77-V LX2

CPU: i5-3470

minne: Corsair Vengeance 8GB 1600mhz

strøm: husker ikke hva den het, men den er kvalitet, og er på 1000 watt.

så hva får jeg for 1500 Nok? helst mindre også om det er mulig til mine spillpreferanser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tusen takk for kjappe svar. er det stor forskjell i ytelsen på 1Gb og 2GB kort? f.eks. et 7850 kort kan jo få i både 1GB og 2GB kort.

og er 660 ti og 7850 en variasjon over samme saken? vil de yte stort sett det samme i spillene?

ser jo at 660 ti kortet har "with Gear Up for Free to Play; World of Tanks , Hawken & Planetside 2" og spessielt WOT greia er jo noe for meg.(må jo dog si at jeg ikke aner hvor mye gull/penger det er snakk om)

men nå spiller jeg jo ikke bare WOT, så om 7850 kortet er bedre på alle områder så frister jo det mer.

men jeg krever på langt nær at kortet skal yte max i alle situasjoner, men det må jo dog være spillbart.

Lenke til kommentar

Gear up for free skal gi deg in-game-penger for en verdi av $150 såvidt jeg har forstått.

1GB er akkurat nok i dag, men neste generasjons konsoller kommer snart og det er allerede tegn til at 1GB VRAM begynner å bli for lite. VRAM er som vanlig RAM, har man nok er alt greit, men når man har for lite faller ytelsen drastisk ettersom data må flyttes frem og tilbake fra hovedminnet.

"Ti"-navnet sier at det er kraftigere enn ikke-Ti-varianter.

GTX 650 Ti er utviklet av Nvidia, HD 7850 er utviklet av AMD, 7850 er helt klart kraftigere og koster også mer.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

hmmm. da blir det vel et 7850 kort på meg. og med det svaret i hånden så fant jeg dette på Netonnet.

http://www.netonnet....st/183978.7064/

som har 2GB ram. og så har vel Netonnet frakt med i sine priser?

Netonnet skal inkludere frakt i prisene ja. Det der ser ut som et godt kjøp.

Det siste jeg ville gjort er å ta et kjøpt søk på akkurat den 7850-modellen for å sjekke at den ikke har en svært bråkete / lite effektiv vifteløsning. Vifteløsningen er nemlig det største skillet mellom de ulike produsentene.

Lenke til kommentar

men i svarte...trodde det bare var å kjøpe et kort, jo. men så kommer dere trekkende med så mye rart. ikke missforstå meg, jeg er veldig takknemlig for den hjelpen som dere yter meg, men jeg er jo litt redd for å velge "feil" kort også.

bråk fra viftene er ikke et så stort problem for meg siden dette står i en kjellerstue.

ser det er en som nevner et HD7790 kort her oppe. er det verdt å vente på det? ser jo på en test på HW.no at det ser ut til å funke det også. (ikke det at jeg skal skryte på meg at jeg skjønner noe som helst av den testen. men i utgangspunktet ser det greit ut).

men er det i såfall bedre en 7850 med 2GB??

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke bedre enn 7850. 7850 har en del høyere minnebåndbredde (256-bit minnebuss, mot 7790's 128-bit minnebuss) og dobbelt så mye RAM. Standard klokkefrekvens er 860 MHz, mens denne er 1000 MHz på 7790, dermed er nok regnekraften noenlunde lik. Men med de aller fleste 7850 går det helt greit å overklokke til 1000 MHz (det er veldig enkelt).

Med skjermkort i 78xx-serien får du i mange tilfeller med 2 spill (Tomb Raider og BioShock: Infinite), som jo er greit å ta med seg. Dette gjelder i allefall Komplett og MPX (for de skjermkortene som er merket med dette).

Lenke til kommentar

tusen takk for at dere gidder å hjelpe meg. veldig flott gjort av dere.

nja, den overklokkingen tror jeg ikke jeg skal bevege meg ut på. det blir litt for mye usikkerhet der. hva kortet tåler av varme o.l. og så vet jeg ikke om det er verdt å overklokke i utgangspunktet.

hva kan jeg "tjene" på å overklokke et slikt 7850 kort? og er det vedt risken?

så da tar jeg bare en avgjørelse og bestiller det kortet fra Netonnet. (selv om jeg må si at jeg er litt usikker på den kjøleløsningen deres mtp hvordan andre produsenter har valgt å løse det med to vifter per kort).

men det oppdager jeg sikkert fort.

nok en gang, tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

tusen takk for at dere gidder å hjelpe meg. veldig flott gjort av dere.

nja, den overklokkingen tror jeg ikke jeg skal bevege meg ut på. det blir litt for mye usikkerhet der. hva kortet tåler av varme o.l. og så vet jeg ikke om det er verdt å overklokke i utgangspunktet.

hva kan jeg "tjene" på å overklokke et slikt 7850 kort? og er det vedt risken?

så da tar jeg bare en avgjørelse og bestiller det kortet fra Netonnet. (selv om jeg må si at jeg er litt usikker på den kjøleløsningen deres mtp hvordan andre produsenter har valgt å løse det med to vifter per kort).

men det oppdager jeg sikkert fort.

nok en gang, tusen takk for all hjelp.

Vel, overklokker du det 40% så yter det ganske nærme 40% høyere.

Så lenge du følger med på temperaturer så er det ingen risiko med å overklokke, så hvis du er interessert så kan vi alltids prøve å lære deg litt.

Det krever litt tid og tolmodighet innimellom derimot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...