Caddy Skrevet 29. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2013 Nainai. Disken skal i raid sammen med de 3 andre etterhvert.. Men jeg får værtfall kopiert alt fra det gamle raidet, til en 3tb disk. Så kan jeg sette opp omv på ny hw i serveren etterpå, RAID på 4x750gb, også omsider RAID på 4x3tb... Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Ok da høres det ut som du har det klart. Du får rope ut når du trenger innspill. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 29. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2013 Tar lenger tid, men det går i værtfall, teoretisk. Hyler ut nå: Kan jeg klone en omv installasjon direkte fra wmware til fysisk disk, eller bør jeg gå for clean installasjon på ny hw? Altså, kun OMV installasjonen.. Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Jada dukan klone, men jeg er usikker på hvordan dette gjøres med vmware, selv sverger jeg til kvm, og der kan virtuell disk monteres som vanlig disk. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 29. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2013 Etter installering av KDE, manuelt lagt til bruker, logget inn med bruker, dillet litt på desktop og installert div du linket til, får jeg etter en reboot: "Cannot enter home directoy. Using /." Også logges jeg ut igjen... Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Har du montert home på en odde plass? Eller kanskje home er påen annen disk? Du kan logge inn som root, hjemmemappen til root er /root Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 29. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2013 (endret) home er fremdeles på en virtuell disk i wmware, kun en disk på 100gb. Kan logge inn som root via konsoll, og da kjøre startx, og kde starter og laster inn. Hvordan det funker via NX, vet jeg ikke ennå.. Root kan ikke logge inn via vanlig innloggingsbilde, type: Username: Password: "Root logins are not allowed." Men det er kanskje en innstilling et sted..? Leser også at det å logge inn som root, ikke er helt heldig. Værtfall ikke for nybegynnere.. User home directory, må kanskje ligge på en annen disk enn systemdisk...? Fant no options for det under webadmin sia til brukere.. Og da var omv over på maskinvare. Fikk tilgang til web admin med en gang. Litt stress med diskene, men de kjører resync (??) nå værtfall.. Bygger den opp wxp raidet igjen eller misforstår jeg nå? Jeg wipet ikke diskene før jeg valgte å legge dem i raid... Endret 30. mars 2013 av Caddy Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Omv brukeren er antagelig ikke en ordinær bruker på systemet. Logg inn som root, og legg til en ny bruker som du kan logge inn i kde med. Fra kommandolinja er det bare: adduser brukernavn Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 30. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Testa det. Samme resultat. Skal prøve å opprette en bruker fra omv web`en så snart sharen er oppe å jeg kan lage home directories. Noe feilet i natt. Muligens resync. Den resyncer raidet igjen. Fikk opprettet filsystem da, og det står som online.. Endret 30. mars 2013 av Caddy Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Hm høres merkelig ut. Jeg får sette opp en omv installasjon å sjekke. Adduser funker alltid på debian. Uansett fikk sparket litt liv i omv gjengen så nå har de lagt ut bygginstruksjoner for plugins. Dvs. at jeg kan bygge greyhole plugin for deg til omv 0.4. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 30. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Joda, brukeren blir opprettet. (Via adduser.) Men som du sier, kan man ikke lagre data på systemdisken i OVM, derav får ikke "normale" brukere hjemmemappe. Kun root. (Mistanken min værtfall..) Men man har derimot alternativet om å aktivere hjemmemapper for brukere under webgrensesnittet, som heller ikke kan lagres på systemdisk, men som ble laget på raid volumet. Greyhole ser jeg ikke heeelt hva jeg skal med. Tenker et array for <insertrandomdatahere> og et for <insertmorerandomdatahere> .. Eller mener du det erstatter raid 5? Arrayene kan monteres i windows som nettverksdisker? Eller er det kun nettverksmappe..? Endret 30. mars 2013 av Caddy Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Du bør ha to raid5 arrays. Greyhole gir deg muligheten til å la begge fremstå som en disk på nettet. Dvs. du kan montere en disk i windows som har den samlede lagringen til begge arrays. I tillegg gir greyhole deg muligheten til å duplisere filer, men det trenger du ikke når du har raid5. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 30. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Der var raidet ferdigbygget, og oppe å kjører. Ingen klikkings denne ganga. Tror ikke OMV var så glad i singlechannel minne. (Begge brikker sto i "samme" sporet.") Sliter litt med tilgangen til delt mappe. Windows sier nettverksbanen er feil. Har opprettet en bruker på serveren, gitt den et hjemmeområde, delt mappen via SMB (samba?) .. Litt mer kjapp testing: forrige mappe lå under lost+found. Ny testmappe lå under /. Denne fikk jeg tilgang til umiddelbart. Endret 30. mars 2013 av Caddy Lenke til kommentar
hernil Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Vet jeg kommer litt sent med dette, men til neste gang du mangler disk/sata-kontakt så kan du fint bruke en minnepenn koblet til usb også som midlertidig løsning Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 30. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Vet jeg kommer litt sent med dette, men til neste gang du mangler disk/sata-kontakt så kan du fint bruke en minnepenn koblet til usb også som midlertidig løsning Hvor langt tilbake er vi nå egentlig? Sitat ønsket. Edit: Nå får jeg logget inn på desktop i OMV, med en annen bruker enn root. Endret 30. mars 2013 av Caddy Lenke til kommentar
hernil Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Sitter på mobil og orker ikke bla meg tilbake, men såvidt jeg skjønte var det på et tidspunkt litt mangel på disker og kontakter for installasjon av OS. Du har vel løst det nå som raidet kjører, men til en annen gang kan du vite at Linux fint kan installeres på minnepenn og at du dermed kunne bygget raidet derfra og kopiert fra det gamle før du fikk frigjort disker Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Høres bra ut! Hva mangler.du nå egentlig? Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 30. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) NX connection.. Og 3tb diskene i raid. For å begynne i en ende: Jeg kan sette opp raidet med 3x3tb disker, kopiere alt fra den 4. også legge denne til raidet etterpå? *Under testing, bygger raid. *Kopierer filer *Rebuilder raid5 med 4 disker. NX klienten på w7 maskinen, sier nxklienten på linuxboksen ikke svarer, evt ikke kjører. Evt en "key" som ikke stemmer overens? NX> 153 ERROR: Unrecognized option: status.NX> 999 Bye. root@server:~# sudo /usr/NX/bin/nxserver --status NX> 900 Connecting to server ... NX> 204 Authentication to NX server failed. NX> 110 NX Server is stopped. NX> 999 Bye. root@server:~# sudo /usr/NX/bin/nxserver --start NX> 500 Service already running. NX> 999 Bye. ... Endret 31. mars 2013 av Caddy Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 1. april 2013 Forfatter Del Skrevet 1. april 2013 Skjønner fint lite av NX som sier den ikke kjører, for å så å si at den kjører. Prøvde klienten på linuxboksen, og får ikke connecta til serveren på linuxboksen, heller ikke fra windowsmaskinen... Lenke til kommentar
Del Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Nx kjører gjennom ssh, har du installert ssh? Isåfall sjekk at du får koblet deg til gjennom ssh (bruk putty fra windows, fra linux er ssh-klient innebygd). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå