Del Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 GEOM er ein virtual disk volume manager. Det er ingen raid løysning, men det er lagd GEOM moduler som har implementert forskjellige raid løysninger. Det GEOM tilbyr, er eit rammeverk for å kunne utvikle disktransformasjoner med best mogleg ytelse og stabilitet og sikkerheit. I motsetning til FUSE som køyre i userland, så køyre GEOM i kernelen. Jeg hører hva du sier, men med ditt manglende presisjonsnivå i tråden kunne jeg tenkt meg noen pekere. Wikipedia-siden er skrinn og nevner kun Raid1 som bruksområde, men jeg noterer at du ønsker å abstrahere rammeverket bort fra modulene, antagelig i et forsøk på å få det til å høres mer imponerende ut.Eg trur det er du som ikkje heilt forstår kva ein checksum er, for det du referer til er checksum collision som er kjent med CRC/MD5, og det er derfor ordet "probability" er brukt i den konteksten. Men ingen har enda funne ein einaste kollisjon med SHA256 som er det ZFS bruker som default.Jeg forstår utmerket godt hva checksum er, og hadde du giddet sjekke hadde du sett at kollisjoner er funnet (holder å lese wikipedia-siden http://en.wikipedia.org/wiki/SHA-2, hint: sjekk referanse nummer en).Dette kan også aukast til SHA512Hvorfor i all verden drar du inn sha512, var det ikke slik at sannsynligheten var null med sha256? Begynner du å se deg selv i døra nå?Dessuten når det blir brukt til å finne korrupt data så trenger man heller ikkje superhøg presisjonRiktig, og da begynner diskusjonen å komme på riktig nivå. Nemlig at data var korrupt, og at både metadata sjekk av ext4 og git sin checksum uavhengig av hverandre ville avslørt denne typen feil. Med btrfs ville også feilen etter alle solemerker blitt avslørt, uavhengig av om den oppstod i ram eller gjennom nettrafikk. Du dro frem dette som relevant for trådstarter, da er det greit å sette det i perspektiv. 1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 1. Wikipediaartikkelen forklarer enkelt og greit kva GEOM er, har du framleis problemar med å skjønne det? 2. Wikipediaartikkelen du henviser til om SHA2 viser at ingen kollisjonar for SHA256 er funne. 3. Dårlig forsøk på trolling. 4. Nei, her tar du feil fordi som eg har forklart tidlegare, EXT4 sjekker ikkje for checksum feil fra den eine enden til den andre enden. Sikkert derfor også Git feila. At BTRFS ville ha hjulpe har eg derimot størrre tro på siden den har som ZFS checksum beskyttelse i ein slags trestruktur(checksum av checksummer). Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 27. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2013 (endret) Jeg er helt enig , ganske så enkel software og ha med og gjøre. Og støtte for det meste. Ser ut som det er veldig browserbasert styring på den? Kan man da kjøre feks DC++, Teamspeak server, folding programvare og div på den? Edit: Og får ikke kontakt med wmware`en via webbrowseren, og den spurte kun om root passord under installasjonen, og spør etter både brukernavn og passord når jeg starter den.. Vanskelig å teste den da.. Open Media Vault altså.. Tester litt mer i morra.. Endret 27. mars 2013 av Caddy Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 4. Nei, her tar du feil fordi som eg har forklart tidlegare, EXT4 sjekker ikkje for checksum feil fra den eine enden til den andre enden. Sikkert derfor også Git feila.Nå må du roe deg ned. Jeg har nettopp forklart deg at checksum for metadata kom i ext4 i linux 3.5, og altså etter all solemerker ikke var i bruk hos KDE. Med så massiv korrupsjon ville det vært et under om metadata hadde vært intakt, så ja med ext4 i 3.5 eller nyere ville dette høyst sannsynlig blitt oppdaget. Når det gjelder git støtter dette checksum av alle repo, så hvis dette hadde vært satt opp godt, hadde det også (uavhengig av ext4) oppdaget problemet. Med andre ord, dette var dårlig håndverk. Alle som har drevet med større installasjoner bør vite at checksum er den eneste rimelig sikre måten å detektere korrupsjon på. Det er klart det er mest elegant å ha det rett i filsystemet, men det er ingen problemer å sette det opp med den sha-versjonen du måtte foretrekke for ethvert lagringsområde.Ser ut som det er veldig browserbasert styring på den? Kan man da kjøre feks DC++, Teamspeak server, folding programvare og div på den?Vil tro det, det er tross alt bare en tilpasset Debian installasjon, så alt av pakker bør være tilgjengelig. Vi kan jo ta en runde sjekke om dine behov allerede er støttet med plugins, men først bør vi nesten få installasjonen oppe.Og får ikke kontakt med wmware`en via webbrowseren, og den spurte kun om root passord under installasjonen, og spør etter både brukernavn og passord når jeg starter den..OpenMediaVault har en særs oversiktlig installasjonsveiledning som kommer opp under først google hit:http://wiki.openmediavault.org/index.php?title=Installation Der ser du hvordan du logger inn. Betyr det at du nå får opp web-interface? Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 28. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2013 Jepp. Jeg har nå web-interface. Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Flott. Det ser ikke ut som dc++ eller teamspeak server er tilgjengelig som plugins, så du får dem ikke fra web-interface. Såvidt jeg kan se er teamspeak server uansett noe du fyrer opp på kommandolinja,så det burde ikke være noe problem: http://www.teamspeak.com/?page=tutorial_b du kan enkelt få kommandolinja til openmediavault gjennom ssh. For DC++ er vel linux porten av det opprinnelige programmet en naturlig start: https://launchpad.net/linuxdcpp dersom andre har bedre forslag er det bare å rope ut. Denne ligger ferdig i pakkesystemet hos meg, installeres fra kommandolinja med: sudo apt-get install linuxdcpp du får rope ut om du får feilmelding. Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Ser ut som det er verre med web-interface til dc++, så en nx-klient kan være tingen der. Du finner deb pakkene til nx her: http://www.nomachine.com/download.php (Se under NX Free edition for linux) Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 28. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2013 (endret) Hmm.. Og de pakkene må ligge på en disk montert i linux. Har prøvd å dele en virtuell disk, hvordan finner jeg denne via nettverket? Vanlig som \\maskinnavn\share ? Og bare for å teste, opprettet jeg 4 virtuelle disker til, som jeg lagde et raid 5 på. Filsystemene jeg kan velge i er ext3 ext4, xfs og jfs. Jeg måtte evt installere zfs, om jeg skulle bruke dette? Endret 28. mars 2013 av Caddy Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 (endret) Neida, du kan laste dem ned direkte med wget, bare kopier url til nedlastingen. Sitter i bil nå, men noen kan sikkert hjelpe deg med klipp og lim linjer. Drit i zfs hvis du kjører linux, openmediavault lar deg enkelt sette opp raid5 uansett, men husk at en disk må settes av til os, denne kan du ikke bruke til lagring. Bruk ext4. Endret 28. mars 2013 av Del Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Drit i alt annet enn ZFS med mindre du har planer om å øke raidet med en disk om gangen, mener du. Men Openmediavault bør være greit nok til hjemmebruk selv om ZFS er langt mer robust. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 29. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2013 Hmm.. Om denne stemmer: http://www.tomshardware.com/reviews/windowsxp-make-raid-5-happen,925-5.html er vel det det simpleste? Aka, holde det oppsette jeg har, men fremdeles oppgradere filserveren.. Eller..? Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 (endret) Kjenner ikke til løsningen i lenken, så ukjent for meg hva den vil løse. Å flytte et linux raid mellom maskiner er derimot uproblematisk, men bare en av mange grunner til å bruke linux som filserver. Endret 29. mars 2013 av Del Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Regner med du installerte 64-bit? Isåfall kan nx server lastes ned med: wget http://64.34.173.142/download/3.5.0/Linux/nxclient_3.5.0-7_amd64.deb wget http://64.34.173.142/download/3.5.0/Linux/nxnode_3.5.0-9_amd64.deb wget http://64.34.173.142/download/3.5.0/Linux/FE/nxserver_3.5.0-11_amd64.deb bare klipp og lim inn i terminalen på linuxboksen din. Så kan du installere logget inn som root med: dpkg -i nxclient_3.5.0-7_amd64.deb dpkg -i nxnode_3.5.0-9_amd64.deb dpkg -i nxserver_3.5.0-11_amd64.deb For kjøre desktop gjennom nx (som gir trygg kryptert remote desktop slik at du kan kjøre DC++ eller hva enn annet du måtte ønske som ikke ligger inne i web-interfacen til openmediavault), så må faktisk en desktop installeres (openmediavault er satt opp for å kunne kjøre på svak hardware, så lite følger med). Da er det mest naturlige Gnome elle KDE, disse er ferdig oppsatt for nx. Du kan lese om alternativer her: http://wiki.debian.org/DesktopEnvironment?action=show&redirect=CategoryDesktopEnvironment Min favoritt er KDE, og den installerer du logget inn som root slik: apt-get install aptitude tasksel aptitude install desktop kde-desktop DC++ installeres også enkelt som root med: apt-get install linuxdcpp Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 29. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2013 (endret) Nei jeg mener, hw jeg har er god nok for å kjøre mye, dobbeltkjerne cpu 2.6-2.8 ghz, rundt 8gb minne, MSI p35 Neo hovedkort. Aka, kan jeg fortsette å kjøre winxp som serverOS, kan jeg fortsette folding, ts, dc og mye annet via et system jeg kjenner godt.. Men på en annen side, så kan det være lærerikt å sette opp en linuxdistro, som sikkert kan kjøre mye av det samme som xp`en kan, og kanskje mer til, og bedre...? Så la oss begynne et sted: 1: Overføre filer fra xp raid, til linux raid, via wmware. Dette kan gjøres uten remote desktop regner jeg med, via webinterface. 2: Velge en distro som kan alt. Ikke bare filserve, men kanskje sette opp en spillserver på et LAN en gang osv. Gjerne med GUI. 3: Sette opp distroen fysisk på maskin. Bytte hovedkort og minne. Egen disk til OS. 4: Importere RAIDet, lage et RAID til. (Har 4x750gb disker jeg tenker å bruke, i tilegg til de 4x3tb.) 5: konfig av samba? 6: ... Enig/uenig? Da begynnte jeg på 1. Sette diskene i gamerpc`en, for oppretting av raid, og kopiere fra gammelt raid. Endret 29. mars 2013 av Caddy Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 29. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2013 Problem 1: Wmware støtter ikke 3tb disker. Max er 2 tb.. Yay.. Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Begynner fra slutten Enig/uenig?Enig, men har et par forslag og kommentarer som kan gjøre ting litt greiere. Nei jeg mener, hw jeg har er god nok for å kjøre mye, dobbeltkjerne cpu 2.6-2.8 ghz, rundt 8gb minne, MSI p35 Neo hovedkort. Aka, kan jeg fortsette å kjøre winxp som serverOS, kan jeg fortsette folding, ts, dc og mye annet via et system jeg kjenner godt.. Joa, men XP er etter min mening særs dårlig egnet for filserving. På basis funksjonalitet som filsystem og raid er det svært dårlig stelt. Avansert funksjonalitet som greyhole (tilsvarer drive extender fra først versjon av windows home server) er ikke tilgjengelig i det hele. Listen er lang.. Å sette opp xp som en anstendig filserver er et himla knot hvis du skal gjøre det ihvertfall halvveis godt.Så la oss begynne et sted:1: Overføre filer fra xp raid, til linux raid, via wmware. Jeg er litt usikker på om det å gå via vmware er nødvendig eller særlig praktisk. Har du to maskiner i huset? Har du en gammel disk liggende som kan brukes til OpenMeidaVault installasjonen (husk du kan ikke lagre noen data på denne, kun OS og apps, så det spiller ikke stor rolle hva slags disk dette er)? Hvis svaret er ja på begge, så vil jeg vel foreslå å sette opp OMV på disk med en gang, og kopiere over fra det gamle raidet over nett. Som du allerede vet er det enkelt å flytte over OMV til den andre maskinen etterpå.Dette kan gjøres uten remote desktop regner jeg med, via webinterface.2: Velge en distro som kan alt. Ikke bare filserve, men kanskje sette opp en spillserver på et LAN en gang osv. Gjerne med GUI. Med linux trenger du ikke velge. OMV er en Debian installasjon, du kan installere full desktop ved å klippe og lime fra forrige posten min, så har du begge deler. Full desktop, web-interface med alt filserving trenger, og en sikker remote desktop løsning med høy ytelse som du kan bruke uansett hvor i verden du er (nx gir deg remote desktop i VPN direkte).3: Sette opp distroen fysisk på maskin. Bytte hovedkort og minne. Egen disk til OS.Normalt er ikke dette verre enn å koble opp diskene på det andre hovedkortet, sette riktig disk til å boote, og så slå på strømmen.4: Importere RAIDet, lage et RAID til. (Har 4x750gb disker jeg tenker å bruke, i tilegg til de 4x3tb.)Lag eget Raid for 750GB diskene, så kan du bruke greyhole til å dele det ut sammen med det nye raidet, på nettet vil det framstå som en disk, men jeg ser at i øyeblikket er dette kun støttet av OMV versjon 0.3. Går jo an å sette opp greyhole manuelt også, eller la de to raid settene være to diskområder, alt ettersom hva du ønsker/gidder.5: konfig av samba?Gjøres enkelt i OMV sin web-interface. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 29. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2013 (endret) Jeg er litt usikker på om det å gå via vmware er nødvendig eller særlig praktisk. Har du to maskiner i huset? Har du en gammel disk liggende som kan brukes til OpenMeidaVault installasjonen (husk du kan ikke lagre noen data på denne, kun OS og apps, så det spiller ikke stor rolle hva slags disk dette er)? Hvis svaret er ja på begge, så vil jeg vel foreslå å sette opp OMV på disk med en gang, og kopiere over fra det gamle raidet over nett. Som du allerede vet er det enkelt å flytte over OMV til den andre maskinen etterpå. Gamermaskinen, som jeg sitter på nå og tenkte å sette opp serveren i wmware og kopiere på + xp filserveren. Diskene står nå i gamermaskinen. Filserveren må stå på for å ha tilgang til filene. Jeg har en eldre disk, IDE, men ingen IDE kontakter i gamermaskinen. Heller ingen ledige SATA, nå som de nye disken er i. Sitter med tanken på å kopiere til en av 3tb diskene, bytte hk og alt, sette opp linux, raid på 750gb diskene, kopiere tilbake, også sette opp raid på 3tb diskene....? Nvm. Jeg har en sata disk også. Og 1 - 2 satadisker som ikke MÅ stå i når jeg installerer. Tingen var vel at jeg gjerne skulle brukt denne pc`en mens raidet bygges og filer kopieres.. Det er ca 1.6tb med kopiering.. Endret 29. mars 2013 av Caddy Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Heh, kan hende du har godt av litt tid borte fra skjermen i påsken også Ville ikke brukt en 3TB disk til OMV, det er overkill. Hva som helst av disk IDE eller SATA funker flott. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 29. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2013 (endret) Ikke 3tb til owm, men bare til backup, av raidet jeg allerede har. Dobbelt opp med kopiering, men safe. Og jeg får brukt denne maskinen innimellom.. Totalcopy på xp maskinen viser 75mb/sek kopiering. Finfin hastighet. Endret 29. mars 2013 av Caddy Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Aha, hvis du skal bruke den ene 3tb disken til backup, og den skal stå i samme kabinett, så kan du likegodt bruke den til omv også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå