Jorgenzz Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Hei. Kjøpte en ruter for 600,- for noen år tilbake på elkjøp. For 3 uker siden ble det feil på den, og jeg returnerte den. Fikk da beskjed om at jeg kunne finne megen ny i butikken. Da valgte jeg å kjøpe en bedre med et mellomlegg på 800,- Den nye ruteren var skuffende. Jeg lurer da om elkjøps åpent kjøp gjelder i mitt tilfelle, eller bare hvis man betaler hele summen? Har prøvd å kontakte elkjøp, men de svarer ikke. Takk for svar Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Vil tippe den gjelder uansett. Ser ingen grunn til at den ikke skal gjelde bare fordi du har betalt et mellomlegg. Lenke til kommentar
Danek Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Det vil i så fall overføres fra det opprinnelige kjøpet. Dvs. at du ikke har åpent kjøp lenger dersom det er gått over 30 dager siden det opprinnelige kjøpet. Selger er ikke forpliktet til å overholde tilbudet om 30 dagers åpent kjøp lenger. Men det er lov å spørre pent. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Tullball, Danek. Åpent kjøp betyr at du kan gå fra avtalen og få pengene igjen innen de første x dagene. Når man heller enn å få cash i hånda heller kjøper noe annet og betaler mellomlegget, så er dette åpenbart en ny avtale. Man hadde tross alt i utgangspunktet krav på penger tilbake, men valgte å heller kjøpe ny ting for den fordringen. 5 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 (endret) Dette var 1. gangs feil, og kunde har ikke krav på pengene tilbake når butikken velger å omlevere varen fremfor å reparere. Det sagt, du kan selvsagt levere tilbake routeren så lenge den er komplett og strøken. Du får da en tilgodelapp. EDIT: Kilde: Jobbet på service og retur Elkjøp i lang tid. Endret 22. mars 2013 av konduktans Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Å tilby en annen vare mot mellom legg er ikke omlevering. Elkjøps sider sier "full returrett" og "lever varen med kvittering og i den stand du mottok den". Dersom en vare er mangelfull er dette et kontraktsbrudd fra selger, og at selger bryter avtalen skal ikke frata kjøper rettigheter etter samme kontrakt, det gir rett og slett ingen mening. 1 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Hva står på kvitteringen? Veldig ofte i slike tilfeller så står det skrevet på kvitteringen at det er ingen returrett. 1 Lenke til kommentar
Jorgenzz Skrevet 22. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2013 Hva står på kvitteringen? Veldig ofte i slike tilfeller så står det skrevet på kvitteringen at det er ingen returrett. Hadde faktisk ikke sett på kvitteringen, men det står: Nytt likeverdig produkt. Ikke kontanter. Går ut ifra at jeg kan bytte det i et annet produkt eller få en tilgodelapp, men ikke få kontanter hvis jeg leverer det inn? Må levere det tilbake imorgen, på søndag er det gått 30 dager. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Å. Ser nå at jeg leste første innlegg helt feil. Jeg forsto det slik at TS leverte tilbake en ruter etter 3 uker (altså på 30 dagers garantien) fordi det var feil (i stedet for å reklamere), og lurte på om nye 30 dager løp fra den dagen han hadde benyttet seg av åpent kjøp. Nå ser jeg at det er snakk om ordinær reklamasjon etter "noen år", og da er det ikke inngått noen ny avtale og ingen ny returrett begynner å løpe når man får ny vare. Det mener jeg er ganske klart. Men det kan selvfølgelig hende at Elkjøp er snille, så det skader ikke å prøve. 1 Lenke til kommentar
Argoniel Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Dersom du har byttet til ett nytt produkt, og betalt i mellomlegg så er dette et nytt produkt. Og du har selvfølgelig 30 dagers returrett på den. Trust me Nekter de så er asstards og følger ikke sin egen returrett.. Men du har krav på å kunne returnere innenfor 30 dager da det er ett nytt produkt Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Ser jeg også leste første innlegget feil. Ble litt mer usikker nå. 1 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Tipper du får levere tilbake ruteren. Får cash 200 tilbake, og mulighet for å bytte den i tilsvarende den defekte du leverte inn. Eventuelt kjøpe deg opp til en modell du kan være fornøyd med. For du trenger vel uansett en ruter? Lenke til kommentar
Jorgenzz Skrevet 22. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2013 Tipper du får levere tilbake ruteren. Får cash 200 tilbake, og mulighet for å bytte den i tilsvarende den defekte du leverte inn. Eventuelt kjøpe deg opp til en modell du kan være fornøyd med. For du trenger vel uansett en ruter? Stemmer det, trenger en ruter Må bare takke alle sammen for brae svar. Skal ta turen innom elkjøp idag (lørdag) å returnere den. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. mars 2013 Del Skrevet 27. mars 2013 Regner med det ordner seg uten problemer å få omlevert den i en annen ruter. Ikke lett å finne en god ruter nå fort iden, dessverre, om du trenger høy ytelse. Lenke til kommentar
Jorgenzz Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 Det ordnet seg ja Takk for alle svar Lenke til kommentar
srbz Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 (endret) Bra det løste seg, men... Å. Ser nå at jeg leste første innlegg helt feil. Jeg forsto det slik at TS leverte tilbake en ruter etter 3 uker (altså på 30 dagers garantien) fordi det var feil (i stedet for å reklamere), og lurte på om nye 30 dager løp fra den dagen han hadde benyttet seg av åpent kjøp. Nå ser jeg at det er snakk om ordinær reklamasjon etter "noen år", og da er det ikke inngått noen ny avtale og ingen ny returrett begynner å løpe når man får ny vare. Det mener jeg er ganske klart. Men det kan selvfølgelig hende at Elkjøp er snille, så det skader ikke å prøve. Såfremt det faktisk er snakk om et oppkjøp, vil det ikke i praksis være en heving med påfølgende ny avtale? Jeg mener, fkjl § 30 dikterer jo at "Avhjelp skal skje uten kostnad [...] for forbrukeren [...]", så å kjøpe seg opp til en dyrere modell er vel i praksis ikke avhjelp, eller hva? Forøvrig er i utgangspunktet en kjøpsavtale bindende for begge parter, men ikke nødvendigvis all den tid selger tilbyr tidsavgrenset åpent kjøp, som i dette tilfellet. Nå er ikke det følgende mer enn synsing fra min side, men kjøp av en ruter til 1400 kr kan da ikke være det samme kjøpet som en ruter til 600 kr noen år tidligere, selv om kostnaden av den første ruteren har delfinansiert kjøpet av den andre, så lenge kunden har betalt full pris for hver av ruterne? Eller er jeg på jordet her? Endret 1. april 2013 av srbz Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Nå er det jo sånn at selv om rettigheter etter forbrukerkjøpsloven ikke kan avtales vekk når man inngår kjøp, så kan partene når mangelen har oppstått avtale avvikende løsninger. At selger bøter på sitt kontraktsbrudd ved å tilby en bedre ting for et mellomlegg er ikke i strid med fkjl. så lenge forbrukeren godtar det der og da. Spørsmålet blir dermed egentlig hva som er avtalt - heving og ny avtale eller videreføring av den gamle. Det er litt vanskelig å si noe generelt om, men dersom det står på kvitteringen og/eller i elkjøps generelle vilkår må man nok akseptere det. Eller kreve ordinær avhjelp. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå