Gå til innhold

Hvorfor er Norge mindre liberalt enn mange muslimske land


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det sies klart i de to linjene over det du her gjengir.

http://en.wikipedia...._out_of_context

 

Nei, det gjør det ikke, du kommer med to faktaopplysninger, deretter kommer du med din påstan (i overskrift og innlegg) der du spør "Hvordan kan det henge på greip at Norge er mindre liberal enn land man ikke vil sammenligne seg med?"

 

Hva er det egentlig du ønker å komme framt il her skatteflyktning? For meg er det rimelig åpenbart at du ikke lurer på hvor denne forskjellen kommer fra, og om du lurer, så er svaret "kulturforskjeller". Kan du ikke bare komme med poenget ditt istedet for å lage tråder med en dårlig skjult liberalistbaktanke? Det ser bare latterlig ut.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jo jeg kan faktisk se på en enkelt sak, og observere at Norge er mindre liberal, innen det området.

 

Du omtalte helheten ut fra en enkelt sak.

 

Dessuten er det ikke gitt at saken din er et eksempel på liberale lover. Bakgrunnen for disse lovene er jo faktisk det motsatte: At kvinner ikke anses som fullverdige personer, men at de bare er eiendeler.

 

Med andre ord faller selv eksemplet ditt bort siden det ikke er liberalt likevel.

Lenke til kommentar

Nei, det gjør det ikke, du kommer med to faktaopplysninger, deretter kommer du med din påstan (i overskrift og innlegg) der du spør "Hvordan kan det henge på greip at Norge er mindre liberal enn land man ikke vil sammenligne seg med?"

Du driver fortsatt med: http://en.wikipedia...._out_of_context

 

De to "faktaopplysningene" klargjør hva tredje linje omhandler.

Som kjent er det i Norge forbudt gifte seg med mer enn en annen person.

 

I andre land (spesielt muslimske) er dette fullt lovlig.

 

Hvordan kan det henge på greip at Norge er mindre liberal enn land man ikke vil sammenligne seg med?

 

 

Hva er det egentlig du ønker å komme framt il her skatteflyktning? For meg er det rimelig åpenbart at du ikke lurer på hvor denne forskjellen kommer fra, og om du lurer, så er svaret "kulturforskjeller". Kan du ikke bare komme med poenget ditt istedet for å lage tråder med en dårlig skjult liberalistbaktanke? Det ser bare latterlig ut.

 

AtW

Det jeg påpeker er vel relativt klart, de som driver med stadig kritikk av muslimer burde vel heller rette synet mot de deler av Norsk lovgivning som er bygget på religiøs fundamentalisme.

 

I motsettning til Sharia er nemlig norsk lov noe disse, i teorien, kan påvirke.

 

DET er selvfølgelig en "dårlig skjult liberalistbaktanke" :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du omtalte helheten ut fra en enkelt sak.

Nei, men du har muligens misforstått det dithen. Håper du nå har forstått.

 

Dessuten er det ikke gitt at saken din er et eksempel på liberale lover. Bakgrunnen for disse lovene er jo faktisk det motsatte: At kvinner ikke anses som fullverdige personer, men at de bare er eiendeler.
Ubegrunnet påstand, såvidt meg bekjent er ikke dette noe fellestrekk bland polygamiske samfunn, faktisk forekommer det meg at din påstand om sammenheng mellom slaveri (personer som er andres eiendom) og polygami er noe du bør underbygge.

http://abcnews.go.co...93#.UUxfvLvLjt4

 

Med andre ord faller selv eksemplet ditt bort siden det ikke er liberalt likevel.

Påstanden din faller sammen siden du ikke har kommet med noen sammenheng mellom slaveri og polygami.

http://en.wikipedia.org/wiki/Polygamy

http://en.wikipedia.org/wiki/Slavery

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Nei, men du har muligens misforstått det dithen. Håper du nå har forstått.

 

Jeg tror både jeg og ATW skjønte nøyaktig hva du skrev, og at du nå i ettertid prøver å ro deg unna fordi du skjønner at krisemaksimeringen din virket mot sin hensikt.

 

Ubegrunnet påstand, såvidt meg bekjent er ikke dette noe fellestrekk bland polygamiske samfunn, faktisk forekommer det meg at din påstand om sammenheng mellom slaveri (personer som er andres eiendom) og polygami er noe du bør underbygge.

http://abcnews.go.co...93#.UUxfvLvLjt4

 

Nå snakket du jo spesielt om muslimske land, så hvorfor prøver du å ro deg unna ved å linke til en artikkel om en person i kristne Kenya?

 

Påstanden din faller sammen siden du ikke har kommet med noen sammenheng mellom slaveri og polygami.

 

Nei, den faller slett ikke sammen. Det jeg skriver om det uliberale synet på kvinner i slike samfunn er helt sentralt her. Du kan prøve å flisespikke deg ut av fadesen din, men jeg gidder ikke spille dette spillet ditt.

 

Du driver fortsatt med: http://en.wikipedia...._out_of_context

De to "faktaopplysningene" klargjør hva tredje linje omhandler.

 

Nei, sitatet er ikke ute av kontekst. Hadde du ment det du nå prøver å påstå at du egentlig mente selv om du ikke skrev det, hadde du begrenset siste setning og ikke kommet med en generell påstand basert på et enkelteksempel som ikke engang er gyldig.

 

At en enkelt ting tilsynelatende ikke er liberalt betyr ikke at samfunnet som helhet ikke er mer liberalt enn eksemplet du nevner. Argumentasjonen din fremstår slik.

Lenke til kommentar

Fint om du leser dine egne linker, forresten. Wikipedia påpeker jo at i islam har mannen lov til å ha flere koner, men kvinner kan ikke ha flere menn. Sa du liberalt?

 

Det samme negative kvinnesynet går igjen i andre typer ideologier som tillater polygami.

 

Jeg holder derfor fast ved at Norge er mer liberalt, da polygami åpenbart er tett knyttet opp til et syn på kvinner som underdanige og uten like stor verdi som menn. Her kommer du faktisk med et eksempel som nettopp viser at Norge er mer liberalt.

Lenke til kommentar

Fint om du leser dine egne linker, forresten. Wikipedia påpeker jo at i islam har mannen lov til å ha flere koner, men kvinner kan ikke ha flere menn. Sa du liberalt?

La meg se:

Land 1:

Menn: Intet forbud mot å gifte seg med flere kvinner

Kvinner: Forbudt å gifte seg med mer enn en mann

 

Land2:

Menn: Forbudt å gifte seg med mer enn en kvinne

Kvinner: Forbudt å gifte seg med mer enn en mann

 

Hmm, ser ut som om land 1 er mer liberalt (har mindre forbud) enn land 2.

 

Mulig du er forvirret med tanke på forskjellen mellom likestilling, og liberalisme? Land 2 har utvilsomt mer likestilling.

 

Det samme negative kvinnesynet går igjen i andre typer ideologier som tillater polygami.

Les artikkelen det er linket til å første post du.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
La meg se:

Land 1:

Menn: Intet forbud mot å gifte seg med flere kvinner

Kvinner: Forbudt å gifte seg med mer enn en mann

 

Land2:

Menn: Forbudt å gifte seg med mer enn en kvinne

Kvinner: Forbudt å gifte seg med mer enn en mann

 

Hmm, ser ut som om land 1 er mer liberalt (har mindre forbud) enn land 2. Mulig du er forvirret med tanke på forskjellen mellom likestilling, og liberalisme?

 

Liberalisme forutsetter at mennesker har like rettigheter. Når en påstått liberal lov viser seg å være basert på at kvinner er mindreverdige og ikke har samme rettigheter, så er den ikke liberal likevel. Den er det motsatte.

 

Les artikkelen det er linket til å første post du.

 

Den handler om en kvinne som må ha sex med brødrene til mannen hun giftet seg med. Hun har altså ikke valgt seg ut mennene selv. Ikke liberalt.

Lenke til kommentar

Er det gitt at de er muslimer? Det er india det er snakk om. Riktignok nord Inida, men fullt mulig de ikke er muslimer...

 

Forøvrig: "Han var den første av brødrene som gifter seg med henne, og er på papiret fortsatt hennes eneste mann." D.v.s. lovverket annerkjenner sannsynligvis bare det første ekteskapet.

 

Ingenting som hindrer deg i å leve slik i Norge også. Hvis ikke sosial fordømmelse skulle være nok til å hindre deg.

Lenke til kommentar

Liberalisme forutsetter at mennesker har like rettigheter. Når en påstått liberal lov viser seg å være basert på at kvinner er mindreverdige og ikke har samme rettigheter, så er den ikke liberal likevel. Den er det motsatte.

Jada, jeg er enig i at også kvinner burde få lov til å gifte seg med mer enn en mann.

http://en.wikipedia.org/wiki/Polyandry

 

Men du har ikke forstått at det fundamentale med liberalismen er at hver enkelt selv får bestemme over seg selv og sin eiendom.

 

Den handler om en kvinne som må ha sex med brødrene til mannen hun giftet seg med. Hun har altså ikke valgt seg ut mennene selv. Ikke liberalt.

MÅ? Hvor har du det fra? På samme tynne grunnlaget kan jeg vel si at menn som gifter seg med mer enn en kvinne MÅ ha sex med alle sine koner. Mannsundertrykkende!

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det er vel bedre at man blir "tvunget" til å ikke gifte seg med flere, enn at noen blir tvunget til å gifte seg med noen de ikke vil?

 

Dessuten er det ingen som sier at du ikke kan leve i samliv med så mange damer du vil. Du kan bare ikke være gift med mer enn 1 av dem.

 

Hvorfor det skal lages problemer ut av altting vet jeg ikke. Er vel derfor det er krig i verden.

Lenke til kommentar

Det er vel bedre at man blir "tvunget" til å ikke gifte seg med flere, enn at noen blir tvunget til å gifte seg med noen de ikke vil?

 

Hvorfor bringer du inn dette "tvangs aspektet" ? Tror du ikke at det finnes voksne mennesker som kan ta selvstendige valg selv?

 

Har du sett noe på tv-serien "en mann - fire koner"?

 

880260-9-1295968430943.jpg

 

Det vil neppe bli noe storm av polygamiske ekteskapsforhold om nordmenn skulle tillates dette. Det er vel lovlig i endel mormoner stater i USA så hvorfor skulle det ikke fungert i Norge?

 

Man tillater idag homoseksuelle og gifte seg og importere surrogat-barn, men at voksne folk forøvrig ikke skal få velge samlivsform selv, hva slags "overstyring" er det?

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel bedre at man blir "tvunget" til å ikke gifte seg med flere, enn at noen blir tvunget til å gifte seg med noen de ikke vil?

Kan ikke helt se hvorfor du anser at det er greit at DU skal bruke tvang mot Ola, fordi du anser at det (på et mirakuløst vis) vil forhindre Kari å bruke tvang mot Pål?

 

Hedde det ikke vært greiere å si at det er galt å bruke tvang? Samt å straffe de som tyr til tvang (inkludert deg og Kari)?

Lenke til kommentar

Ekteskap er en juridisk kontrakt, som i henhold til loven kun er for to personer. Derimot er det (så vidt jeg vet) ikke noe som forbyr flere personer å bo sammen og leve et tilsvarende liv som gifte personer. De kan også ha forskjellige seremonier, og inngå religiøse forpliktelser, men uten at de blander inn staten. Om de flytter fra hverandre må de selv finne ut av alle problemene.

 

Så istedet for å tillate polygami, hvorfor ikke fjerne ekteskapsloven?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...