Gå til innhold

"oi, vi trodde du var norsk"

Anbefalte innlegg

@Notelitten: Det er selvfølgelig din rett, men jeg ser ingen grunn til at ubegrunnede fordommer gjør utlendinger til bry. Hva med å møte personen og igjennom møtet bestemme om du liker han/henne eller ei?

@Aqulini: Ja, man kan, men siden dette er et diskusjonsforum og ikke et leiemarket er det interessant å vite hva som ligger bak fordommene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det får bli opp til utleier, enkelte foretrekker å stereotype, det er både raskere og enklere. Diverse etniske grupper har statistisk sett høyere sannsynlighet for å være et problem i leiligheten.

For å ta det enda lengre, gutter har som regel også en høyere sannsynlighet for å gjøre skade på leiligheten.

Lenke til kommentar

@Notelitten: Det er selvfølgelig din rett, men jeg ser ingen grunn til at ubegrunnede fordommer gjør utlendinger til bry. Hva med å møte personen og igjennom møtet bestemme om du liker han/henne eller ei?

@Aqulini: Ja, man kan, men siden dette er et diskusjonsforum og ikke et leiemarket er det interessant å vite hva som ligger bak fordommene.

Det er du som sier det er fordommer. Det trenger ikke å være det for å velge noen andre. Det er ikke akkurat sånn at utlendinger har førsterett i leiemarkedet.

Lenke til kommentar

Da må man i så fall definere hvordan en leietaker er til bry. Aqulini nevnte barn, dyr, studenter og utlendinger som grunner til å bli utestengt fra leiemarkedet, men jeg skjønner ikke hvordan en utlending er til bry uten å definere hva en utlending gjør som er så brysomt.

Hva gjør studenter som er brysomt?

Lenke til kommentar

Tvang er et dårlig virkemiddel hvis du vil oppnå forståelse og minske fordommer. Og regulering er et dårlig incentiv til boligbygging. Det første kompenserer på ingen måte for det andre. Strengt tatt burde det være nok boliger til alle, bortsett fra studenter som på død og liv skal bo i sentrum her i Bergen, selvsagt.

Diskriminerende utleiere er et problem fordi boliger er en mangelvare. Det gir dem en ufortjent definisjonsmakt. Om vi kvittet oss med flaskehalsene i boligmarkedet kunne de rasistiske og de fordomsfulle sitte der og være kresne. Det ville bare minske etterspørselen etter deres boliger.

Hva gjør studenter som er brysomt?

De er stort sett midlertidige beboere. Og de har en lav gjennomsnittalder. Med det følger lavere ansvarsfølelse for boligen. Så har de en tendens til å klumpe seg sammen i ghettoer som forverrer problemer med festing, nattebråk og annet.

Geir :)

Lenke til kommentar

Tvang er et dårlig virkemiddel hvis du vil oppnå forståelse og minske fordommer. Og regulering er et dårlig incentiv til boligbygging. Det første kompenserer på ingen måte for det andre. Strengt tatt burde det være nok boliger til alle, bortsett fra studenter som på død og liv skal bo i sentrum her i Bergen, selvsagt.

Diskriminerende utleiere er et problem fordi boliger er en mangelvare. Det gir dem en ufortjent definisjonsmakt. Om vi kvittet oss med flaskehalsene i boligmarkedet kunne de rasistiske og de fordomsfulle sitte der og være kresne. Det ville bare minske etterspørselen etter deres boliger.

De er stort sett midlertidige beboere. Og de har en lav gjennomsnittalder. Med det følger lavere ansvarsfølelse for boligen. Så har de en tendens til å klumpe seg sammen i ghettoer som forverrer problemer med festing, nattebråk og annet.

En utleier vil ikke kunne oppleve det som et problem om det er nok boliger til alle. Tvert i mot.

Studenter: Mange av de er som du beskriver mht bråk osv, men slettes ikke alle. Grunnen til at jeg ikke leier ut mine boliger til studenter er kort og godt den andre grunnen. Jeg har tre utleieboliger, og det tar for mye tid med å finne en ny leietaker hver 6.mnd. Noen studenter slutter etter halvt år på skolen, mens andre flytter ut fordi de bytter skole og må flytte til en annen by.

Likevel; De fleste studentene fullfører sin skole, men de flytter gjerne ut hver mai/juni fordi de ikke ønsker å betale leie i en periode som de ikke bruker boligen.

For min del er det risikoen og merarbeidet som gjør at jeg ikke leier ut til studenter.

Utlendinger: Min erfaring er at noen av de er av en annen oppfatning hva en kontrakt og leieforhold innebærer. Dette går på blant annet hvor mange skal bo i boligen, respekt for "mitt og ditt" og andre forhold som gjør at jeg siler ut hvem som får leie. Dette er MINE erfaringer og jeg sier på ingen måte at alle er slik.

For MEG er det en risiko/uromoment som jeg ikke tar.

Men, alt i alt trenger ikke en utleier å begrunne HVORFOR en velger noen til å få leie i stedet for andre.

Lenke til kommentar

Innvandrer-rasismen er like lett gjenkjennelig som rasismen mot jøder i tidligere tider.

F.eks. skrev Aftenposten på redaksjonell spalteplass i 1924:

"De (jødene) kommer ind som sildestim. De sætter sig fast over hele byen. Der er snart ikke en fruktbutikk, et utsalg av brukte klær, et lager av klokker og andet kram uten at der står en smilende jøde bak disken. Osterhaugsgaten er fremtidens Ghetto eller jødekvarter. Men bare vent, om nogen tid finder vi dem snart som smarte eiere av villaer på vestkanten. Snart har de foten indenfor en avis, en bank, universitetet og Nationalgalleriet."

Nye generasjoner rasister har siden kommet til, verden ser ikke helt lik ut (bytt ut jøde med muslim) men tankegodset er det samme. Da som nå.

Lenke til kommentar

Eksemplet er morsomt, men ikke særlig relevant med tanke på fakta.

Norge hadde 1500 jøder på det meste og de kom over flere hundre år. I dag har vi 200.000 muslimer som er kommet på 25-30 år. Jødene gjorde aldri noe galt. De drev business, og andre ble sjalu, pluss at det eksisterte et kristenreligiøst hat mot jøder. Mange av muslimene er derimot utelukkende belastninger for samfunnet som innehar politiske og ideologiske tanker om islam.

Muslimene er dessuten de som gjør at norske homofile og jøder lever i frykt i 2013.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Eksemplet er morsomt, men ikke særlig relevant med tanke på fakta.

Norge hadde 1500 jøder på det meste

For rasister har antall i seg selv aldri hatt noe avgjørende betydning. Det er fakta.

Du prøver liksom å legitimere rasistiske holdninger ved å påpeke at muslimer utgjør fler enn jødene var, men da "glemmer" du åpenbart velkjente gamle kasus som Arne Myrdal & co. som løp rundt å slo med balltre og kastet dynamitt på asyslmottak, den gangen det knapt fabtes noen håndfuller med innvandrere i forhold til i dag.

Lenke til kommentar

Du prøver liksom å legitimere rasistiske holdninger ved å påpeke at muslimer utgjør fler enn jødene var, men

Det er du som er rasisten her som mener at alle muslimer er like. Islam er ikke noen rase, Mr M. Faktisk finnes det bare én menneskerase og har gjort det de siste 13.000 årene siden homo floresiensis døde ut i Indonesia.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter min ringe mening gjør innvandringsmotstandere seg og sin sak en bjørnetjeneste ved å benekte rasismen i deres midte. Er man innvandringsmotstander og selv mener at man ikke er rasist, så er det en ting, men det er ikke troverdig å påstå at rasismen ikke finnes idag. Det er ikke vanskelig å finne utsagn og argumenter som kvalifiserer som rasistiske, og de blir ikke mindre så av at de følges av et "Jammen, det er jo sant". Rasister har alltid ment de hadde rett, de blir ikke mindre rasister av den grunn.

Nå finnes det åpenbart ikke-rasistiske innvandringsmotstandere. Problemet er at såpass mange av rasistene har lært seg hvilke argumenter som er passable i dagens debatt, det gjør det vanskelig skille de to gruppene fra hverandre. Eller tre: De som ikke har rasistiske motiver, de som har det men ikke sier det høyt, og de relativt få som ikke legger skjul på det.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Etter min ringe mening gjør innvandringsmotstandere seg og sin sak en bjørnetjeneste ved å benekte rasismen i deres midte. Er man innvandringsmotstander og selv mener at man ikke er rasist, så er det en ting, men det er ikke troverdig å påstå at rasismen ikke finnes idag. Det er ikke vanskelig å finne utsagn og argumenter som kvalifiserer som rasistiske, og de blir ikke mindre så av at de følges av et "Jammen, det er jo sant". Rasister har alltid ment de hadde rett, de blir ikke mindre rasister av den grunn.

Nå finnes det åpenbart ikke-rasistiske innvandringsmotstandere. Problemet er at såpass mange av rasistene har lært seg hvilke argumenter som er passable i dagens debatt, det gjør det vanskelig skille de to gruppene fra hverandre. Eller tre: De som ikke har rasistiske motiver, de som har det men ikke sier det høyt, og de relativt få som ikke legger skjul på det.

Samboeren min er svart. Er jeg friskmeldt? Eller fremdeles under mistanke?

Det er min erfaring at for hver rasist så er det ti personer, inkludert ikke-muslimske innvandrere, som for lengst har gjennomskuet kulturrelativismens ondskap og den politiske venstresidens hårreisende allianse med islam under ordtaket "min fiendes fiende er min venn".

Når terrorister setter av et masseødeleggelsesvåpen vil venstresiden komme til å våkne til samme realisering som USA gjorde etter å ha hjulpet islamistene mot Sovjet - ekstreme ideologiske bevegelser vil ikke stoppe før noen stopper dem. Innfrir man kravene deres kommer de med nye. Islam er den nye ismen for det 21 århundret.

Endret av omnomnomnivore
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innvandrer-rasismen er like lett gjenkjennelig som rasismen mot jøder i tidligere tider.

F.eks. skrev Aftenposten på redaksjonell spalteplass i 1924:

"De (jødene) kommer ind som sildestim. De sætter sig fast over hele byen. Der er snart ikke en fruktbutikk, et utsalg av brukte klær, et lager av klokker og andet kram uten at der står en smilende jøde bak disken. Osterhaugsgaten er fremtidens Ghetto eller jødekvarter. Men bare vent, om nogen tid finder vi dem snart som smarte eiere av villaer på vestkanten. Snart har de foten indenfor en avis, en bank, universitetet og Nationalgalleriet."

Nye generasjoner rasister har siden kommet til, verden ser ikke helt lik ut (bytt ut jøde med muslim) men tankegodset er det samme. Da som nå.

Nå er vell ikke problemet i dag at innvandrere selger frukt og isenkram og smiler?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samboeren min er svart. Er jeg friskmeldt? Eller fremdeles under mistanke?

Spør samboeren din, ikke meg. Nå kan man utmerket ha en svart samboer og være rasist.

Jeg tilhører ellers ikke venstresiden, jeg er ikke "kulturrelativist", og har ingenting til overs for islamisme. Men jeg bruker ikke troen mot noen, bare deres uttalelser og handlinger. (Og før noen skal ta meg på det: Jeg er for at folk skal få ytre seg fritt, men jeg forbeholder meg retten til å avsky ytringen.)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Muslimene er dessuten de som gjør at norske homofile og jøder lever i frykt i 2013.

Homofile blir utsatt for åpenbart hets av både KrF of FrP. Jøder blir demonisert av SV og må leve i frykt for Vigrid og annet nynazistisk miljø. Jødene var også den siste etniske gruppen som ble likestilt i det norske samfunn og blir fremdeles uglesett pga. den norske palestina-venllige holdningen. Men skjønner at man velger å overse slike ubehagelige fakta for å slippe rasist-stempel.

Lenke til kommentar

Nå er vell ikke problemet i dag at innvandrere selger frukt og isenkram og smiler?

Nei mange samfunnsforhold har forandret seg siden 1924, også blant etnisk norske. Men rasister sine sjelsegenskaper og dynamikk alltid forblir den samme.

Men skal man følge den innebygde skjulte logikken i det du gjerne vil si, så kan man liksom også hevde at Ku Klux Klan ikke hadde noe rettmessig plass i samfunnet for 100 år siden, men mens idag hvor 3/4 av afro-amerikanere utgjør fengselpopulasjon, lever på welfare osv. så burde Ku Klux Clan tvertimot være en sentral toneangivende aktør som man burde høre på?

Lenke til kommentar

Homofile blir utsatt for åpenbart hets av både KrF of FrP. Jøder blir demonisert av SV og må leve i frykt for Vigrid og annet nynazistisk miljø. Jødene var også den siste etniske gruppen som ble likestilt i det norske samfunn og blir fremdeles uglesett pga. den norske palestina-venllige holdningen. Men skjønner at man velger å overse slike ubehagelige fakta for å slippe rasist-stempel.

Hets, ja, men det er ikke KRF eller FRP eller SV som homofile og jøder i Norge frykter. Det er å gå hånd i hånd eller kysse eller vise følelser foran muslimer.

Og islam er fremdeles ikke en rase. Uansett hvor mange ganger man påstår det. Faktisk er det rasistisk å påstå at alle muslimer er en rase når det beviselig ikke er sant utover det faktum at alle er homo sapiens.

Lenke til kommentar

Nei mange samfunnsforhold har forandret seg siden 1924, også blant etnisk norske. Men rasister sine sjelsegenskaper og dynamikk alltid forblir den samme.

Men skal man følge den innebygde skjulte logikken i det du gjerne vil si, så kan man liksom også hevde at Ku Klux Klan ikke hadde noe rettmessig plass i samfunnet for 100 år siden, men mens idag hvor 3/4 av afro-amerikanere utgjør fengselpopulasjon, lever på welfare osv. så burde Ku Klux Clan tvertimot være en sentral toneangivende aktør som man burde høre på?

Nå vet ikke jeg hvem du kategoriserer som rasister, utifra første setningen din i avsnitt to kan det virke som det også omfatter meg?

Og nei, jeg ser ingen åpenbar rød tråd mellom de som var sinte for at en liten gruppe jøder jobbet hardt, og smilte attpåtil, og de av oss som i dag er bekymret over deler av innvandringen.

Angående det siste avsnittet ditt så satt jeg lenge nå og lurte på hvordan jeg skulle svare på noe sånt, men det har jeg ikke noe godt svar på. Det har rett og slett ingenting med det jeg skriver å gjøre, men du har åpenbart sett noe "skjult logikk" så utdyp gjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...