Gå til innhold

"oi, vi trodde du var norsk"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sidestiller du å søke etter "etniske nordmenn" med "flerkulturell bakgrunn" ?

Hovedsaken må vel være at bedriftene til enhver tid faktisk får tak i de personene de trenger utifra et bedriftstrategisk perspektiv, og slipper å holde på med sånn millimeter pirking.

Lenke til kommentar

Hovedsaken må vel være at bedriftene til enhver tid faktisk får tak i de personene de trenger utifra et bedriftstrategisk perspektiv, og slipper å holde på med sånn millimeter pirking.

Du finner ikke en topp amerikansk selskap som ikke mener det er en fordel å ha flerkulturelle arbeidsted

De beste fotball lagene i verden har spillere fra......

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker at folk som søker etter noen eller tilbyr noe kan gjøre det akkurat som de vil. Forutsatt at jeg som kunde kan si at "dere vil jeg ikke handle med". De tvinges ikke til å late som de er liberale, og jeg tvinges ikke til å sponse dem om de ikke er det.

Jupp, og det gjør de åpenbart lettest om de får velge fritt etter eget forgodtbefinnende. Vi får anta at ingen er bedre egnet til å vurdere bedriftens strategi enn bedriften selv.

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg ansette en muslim som vil faste i lange perioder, forlange bønnepauser, nekte å ta av seg hijaben på jobb, og hyle ut om rasisme ved hver eneste anledning?

Kan noen fortelle meg hvordan det vil være en fordel for min bedrift om jeg ansetter mange slike?

Lenke til kommentar

Hmmm. Min lokale Menybutikk har flere muslimer ansatt. (Antar jeg, siden de går med hijab, jeg har ikke spurt dem.) Fasten går meg bekjent ikke ut over arbeidsgiver, jeg har tilgode å høre at de har hylt om rasisme, og at de bruker hijab sjenerer ikke meg eller kunder flest. I hvertfall ikke som jeg har hørt. Tvert om, siden det er et betydelig innslag av innvandrere i nabolaget kan det vel være et positivt signal å sende.

At de trenger noen korte bønnepauser er vel sikkert ikke noe verre en de etnisk norske som må ha røykepauser. Det er bare en eller to som faller i arbeidstiden, og de er unnagjort på noen minutter. Kjedelig hvis du sitter i drosje og skal rekke et fly, men på de fleste arbeidsplasser er dette ikke noe problem.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Når blir det vanskelig å finne etniske nordmenn?

Det er ikke poenget. Skjønt det vil være en bonus å kunne spare litt tid på å slippe å se gjennom søknader fra uaktuelle etnisiteter.

Hvis det spørsmålet er til meg, så ja, det går på det samme.

Lenke til kommentar

Det er ikke poenget. Skjønt det vil være en bonus å kunne spare litt tid på å slippe å se gjennom søknader fra uaktuelle etnisiteter.

Etter min mening er det unødvendig å si noe bare fordi du kan når det gir andre inntrykket at en er rasist, særlig når det er helt unødvendig. Ellers er jeg enig at det bør være OK å gjøre og jeg er sikkert det er lovlig i Norge idag, så lenge du har god grunn til å kreve noen med etnisk norsk bakgrunn. Jeg skulle bare ønske at folk brydde seg mer om det større problemet istedenfor det bitte liten problem du peker på.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg ansette en muslim som vil faste i lange perioder, forlange bønnepauser, nekte å ta av seg hijaben på jobb, og hyle ut om rasisme ved hver eneste anledning?

Kan noen fortelle meg hvordan det vil være en fordel for min bedrift om jeg ansetter mange slike?

Jeg jobber med blant annet en svensk innvandrer og muslime innvandrere. Den svensk innvandrer klager bestandig om miljøet, hvor mye han ble betalt og tar lengere pauser enn den muslimsk innvandrer. Alt er bedre i Sverige hvor arbeidere har det bedre, bla, bla bla sier han. Han gir inntrykket at han ble bortskjemmt i Sverige. Personlig liker jeg å jobbe muslim med hijabet, hun jobber hardt og klager aldri, så glad er henne bare å ha en jobb. Men, men det er bare min personlig erfaring,

Lenke til kommentar

Etter min mening er det unødvendig å si noe bare fordi du kan når det gir andre inntrykket at en er rasist, særlig når det er helt unødvendig. Ellers er jeg enig at det bør være OK å gjøre og jeg er sikkert det er lovlig i Norge idag, så lenge du har god grunn til å kreve noen med etnisk norsk bakgrunn. Jeg skulle bare ønske at folk brydde seg mer om det større problemet istedenfor det bitte liten problem du peker på.

Jeg tviler på at det er lovlig og at det finnes en akseptabel grunn til å søke etter etniske nordmenn. Hvis man prøver seg, får man nok fort diskrimineringsombudet på nakken. Men jeg skal ta kontakt med dem og høre.

Jeg er også uenig i at dette er et lite problem. Rasisme og andre former for diskriminering bør være like uakseptabelt uansett hvilken vei det går.

Lenke til kommentar

Jeg er også uenig i at dette er et lite problem. Rasisme og andre former for diskriminering bør være like uakseptabelt uansett hvilken vei det går.

Du gir inntrykket at du er rasist fordi du ser dette som et större problem enn omvendt. Det mektige partiet er ikke minoriteter. Flertall arbeidsgiverne og leiligheteierne er etniske nordmenn, ikke omvendt.

Lenke til kommentar

La oss være seriøse og la være å slenge rundt oss med rasistanklager. Det er tross alt det som er den store bremseklossen i den offentlige debatten.

Jeg sa aldri at rasisme mot nordmenn er et større problem enn rasisme mot andre grupper. Det er like mye et problem uansett hvem rasismen går ut over. Hvilken etnisk gruppe som er i flertall er fullstendig irrelevant. Hvis jeg vil ha den stillingen i NRK, men ikke kan fordi jeg er etnisk nordmann, så er det vitterlig likegyldig om det finnes mange andre jobber jeg kan få. Jeg benekter ikke at også andre etniske grupper opplever rasisme, men det kompenserer på ingen måte for nettopp denne rasismen. Jeg føler meg ikke bedre fordi mennesker fra Afrika, Sør-Amerika og Øst-Europa blir diskriminert like mye eller mer i andre situasjoner.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

La oss være seriøse og la være å slenge rundt oss med rasistanklager. Det er tross alt det som er den store bremseklossen i den offentlige debatten.

Jeg sa aldri at rasisme mot nordmenn er et større problem enn rasisme mot andre grupper. Det er like mye et problem uansett hvem rasismen går ut over. Hvilken etnisk gruppe som er i flertall er fullstendig irrelevant. Hvis jeg vil ha den stillingen i NRK, men ikke kan fordi jeg er etnisk nordmann, så er det vitterlig likegyldig om det finnes mange andre jobber jeg kan få. Jeg benekter ikke at også andre etniske grupper opplever rasisme, men det kompenserer på ingen måte for nettopp denne rasismen. Jeg føler meg ikke bedre fordi mennesker fra Afrika, Sør-Amerika og Øst-Europa blir diskriminert like mye eller mer i andre situasjoner.

Jeg sa ikke at du var rasist, bare at en kan få inntrykket når fokuset er på rasisme mot hvite og ikke omvendt. Logikken din feiler når du sier at rasisme mot alle er like fordi de hjemløse og svakeste i samfunn som er rasistiske har lite makt over de mektige, selv om rasisme av alle slags er forkastelig. Med andre ord, en rasistiske lærer og rektor er mye verre enn flere mer elevenes rasisme fordi den ene har mye mer makt over den andre. Endrer du lærernes rasisme så har du en bedre sjanse ¨å endre samfunn enn omvendt. Makthavernes rasisme er et mye større problem enn omvendt.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Hovedproblemet i resonneringen din er at du antar at alle etniske grupper har en felles, homogen vilje, at alle er rasister og at det er en kamp mellom alle etniske grupper.

Det er ingen felles, homogen vilje. Alle har forskjellige livserfaringer som gjør alle unike i sine perspektiver og fordommer Mitt poenget er at det er fordommene fra de som har mest innflytelse som betyr mer enn de som har lite innflytelse. Noe få arbeidsledige rasistiske somaliere har mindre innflytelse enn en rasistiske statsminister. Bruker du resurssene å stanse rasisme, hjelper det mer folk å endre rasistiske politiker enn arbeidsledige somaliere, selv om begge er forkastelige

Jeg mener også ikke at alle er rasistiske i det vi gjør bare at fremmedfrykt er naturlig og kanskje umulig å unngå Alle har kapasiteten til å ikke si og gjør rasistiske ting og er derfor ikke rasistiske. Jeg, som de fleste av oss prøver å ikke si noe eller gjør noe rasistiske selv om det blir vanskelig å unngå fordommene vi hører og ser hver dag

Lenke til kommentar

Du flytter problemstillingen, fremfor å diskutere det som blir lagt frem. Uredelig.

Jeg overlevde segregation, race riots og civil rights marches i North Carolina og har et annet perspektiv enn de fleste nordmenn som bare nå begynner å diskutere dette vanskelig problem i fullt alvor

Jeg trodde dere ville ha lært mer fra det som skjedde i USA og andre land. Det mest skrikende er at flere i disse fora minner meg om noe KKK medlemmer jeg kjente med de samme argumenter og fordommer

Lenke til kommentar

Fullstendig ad-hominem, ingen argumentasjon overhodet. Du må gjøre noe med dine skitne debatt-teknikker.

Det var ikke ment som et argument eller debatt-teknikk men bare noe kommentar. Det har blitt flere problemstillinger saa jeg vet ikke Hva du refererer til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...