Gå til innhold

Fra Vista til Windows 8

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg var ikke sikker på hvor jeg skulle poste dette, så om jeg er på feil sted håper jeg noen kan flytte tråden.

Min PC kjører Windows Vista og jeg er rimelig fornøyd (er ikke så kyndig at jeg forstår meg på "problemene" med det), men jeg merker at nettet snører seg rundt meg oftere og oftere får jeg beskjed om at enkelte nettsider ikke støtter min nettleser (IE9), osv. Derfor lurer jeg på om det er lurt av meg å oppgradere siden jeg henger litt etter.

Jeg har aldri oppgradert operativsystem på en PC før så det er et par ting jeg lurer på. Det viktigste; vil mine filer ennå være der eller må jeg ta en backup av alt? Dessuten, hvor enkelt er det å oppgradere over nett? Trenger man nærmest bare å klikke "Ja", "Ok", osv. eller er det hakket mer komplisert?

Det er også godt mulig at jeg kjøper meg en ny PC om noen måneder, muligens et halv års tid og jeg holder vel ut til da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er JA på alle spørsmålene.

Det er både på tide og lurt å oppgradere nå/snart. Du henger ikke bare "litt" etter. :-)

Ja, du beholder dokumentene dine, om du velger det under installasjonen.

Ja, det er bare å laste ned Win 8 assistenten som sjekker om du har kompatibelt utstyr

og programvare og så er det tut og kjør.

De aller fleste vil klare dette uten problemer (bare for å øke presset litt), men det er alltid lurt

å ha en back up!

Lenke til kommentar

Ville på det sterkeste anbefale ny installasjon, eller med formattering.

Siden ved oppgradering for det første vil gjøre at harddiskplassen blir mere brukt, for det andre kan man overføre feil fra Vista over på windows 7. Samt også ytelsen kan gå kraftig ned.

Nå aner jeg ikke hva slags pc du eventuelt har, eller hvor kraftig den er:

F.eks: Intel core E8400 med 4 GB DDR2 ram og HD 6850 skjermkort, er vel kanskje grei nok for en kontor maskin, ville anbefalt SSD disk, selv om det er er Sata 300 så hjelper det veldig mye sammenlignet med en eldre harddisk. Spessielt Seagate/WD Green harddisker er veldig trege som system harddisk.

Lenke til kommentar

Ville på det sterkeste anbefale ny installasjon, eller med formattering.

Siden ved oppgradering for det første vil gjøre at harddiskplassen blir mere brukt, for det andre kan man overføre feil fra Vista over på windows 7. Samt også ytelsen kan gå kraftig ned.

Nå aner jeg ikke hva slags pc du eventuelt har, eller hvor kraftig den er:

F.eks: Intel core E8400 med 4 GB DDR2 ram og HD 6850 skjermkort, er vel kanskje grei nok for en kontor maskin, ville anbefalt SSD disk, selv om det er er Sata 300 så hjelper det veldig mye sammenlignet med en eldre harddisk. Spessielt Seagate/WD Green harddisker er veldig trege som system harddisk.

Ved installasjon av Win8 blir ikke filer fra Vista benyttet. Installasjonen blir en ren installasjon og vista installasjonen blir liggende i en egen mappe som heter win.old. Eventuelle virus på disken kan jo bli et problem og da lønner det seg nok å formatere!

Ellers finnes det like mange råd om maskinvare som det finnes brukere!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er en ting til jeg lurer på når det gjeler Windows 8 og dte er selve designet. Jeg har sett en del videoer av det "tile-systemet" som minner mer om menyene fra touchtelefoner, nettbrett, osv. Er det mulig å ha et godt, gammeldags skrivebord som på alle tidligere versjoner eller må man ha det tile-systemet?

Man venner seg jo til alt uansett, men jeg ser ingen grunn til å gå over til et sånt system.

Lenke til kommentar

Det er en ting til jeg lurer på når det gjeler Windows 8 og dte er selve designet. Jeg har sett en del videoer av det "tile-systemet" som minner mer om menyene fra touchtelefoner, nettbrett, osv. Er det mulig å ha et godt, gammeldags skrivebord som på alle tidligere versjoner eller må man ha det tile-systemet?

Man venner seg jo til alt uansett, men jeg ser ingen grunn til å gå over til et sånt system.

Ingen grunn til bekymring! Forvirringen med det nye "tile-systemet" er kortvarig. Med det samme du forstår at "flisene" egentlig bare er snarveier til programmene dine, på samme måte som programmenyen i Vista eller win7, går resten veldig greit. Snarveien til den vante desktoppen ligger også der som standard. Du kan slette, flytte og legge til nye snarveier (fliser) som du selv vil og jobbe på bortimot nøyaktig samme måte som du ellers er vant til. I tillegg får du noen "fliser" som er dynamiske som oppdaterer seg hele tiden, nyheter, meldinger, facebook osv. Disse kan du slå av og på som du vil. Kritikken til at av/på knappen er flyttet til innstillinger, er storm i et vannglass og betyr ingen ting etter et par dagers bruk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...