Mekker`n Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Umulig å finne? Nå må du ikke gi opp nå som du er så nær. Hadde tatt meg 5min å løst dette hvis jeg var på plassen. Det er jo åpenbare feil her. Du har jo alt slags mulig måle/test utstyr virker det som og du gir mye bra svar. Problemstillingen nå er at det klikker i dette glødereleet og vi vet at det er i orden. Det er noe galt med styrekretsen til 202 releet. Du må ta ut 202 releet å måle rett inn i de kontaktene hvor dette sitter. På styrekretsen 85/86 som det står på releet, utifra koblings skjema du linka skal det stå 15 og S på releplata. Her skal du få under 7 volt som gjør at releet klikker. Om det forsvinner spenning på + siden eller - siden er det du må finne ut av. 15 kontakta skal som sagt ha 12 volt når du setter på tenning. S kontakten skal ha gods når du gløder og bryte gods når glødingen skal stoppe. S kontakta går rett til pinne 8 på styreenheten og det er den som styrer glødereleet. Jeg mistenker at styreenheten godser dårlig så det klikker i releet, irr i kontakta eller defekt styreenhet. Dette samsvarer best med det som skjer når du napper kontakter i motorrommet. Det skal ikke være sånn. Det ser uansett ut som det har gått en smule varmt rundt 202 releet. Ganske normalt da det er en 80A kurs. Mulig det bare er noen brente ledningen på baksiden. Legg deg ned å lys oppi der, værre er det ikke. Jeg kan hjelpe deg med Dynamoen også , men dette først! 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg mener at årsaken til lang gløding uten temp sensor tilkoblet, er at motor leser feil (lavere) temperatur. Motor skal gløde lengre ved lavere temperatur. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg har intet å bidra med i denne saken, men ville bare si at det er en fryd å følge med på en så flott og konstruktiv tråd. Spesielt Mekker`n er virkelig en super bidragsyter Lenke til kommentar
Toreey Skrevet 22. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2013 (endret) Ja. Temp giveren som jeg tar av fungerer Høy Motstand(Ohm) - Kaldt Lav motstand (Ohm) - Varmt Tar jeg av pluggen, blir motstanen uendelig, og sier til hjernen at det er iskaldt. Tror imidlertid ikke at det har noe med hjernen enda, eller kanskje det bare er ønsketenkning Skal måle volt på spolen snart, og sjekke opp litt i kontaktene bakom rattet der releet er. Så nå det som står i mitt hode er for lav spenning frem til rele(Spolen får for lav volt) Eller.. At det enda er en temp giver, men sannsynligvis hjernen som ikke klarer å lese av verdiene fra G62 og sender ut merkelig spenning, eller at det er dårlig kontakt i hjernen. Håper foreløpig ikke at problemet er i hjernen, men er litt redd ... Skal gi dere løpende tilbakemelding Endret 22. mars 2013 av Toreey Lenke til kommentar
Indian Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 8A0 951 253 er delenummer til gløderelet.... Lenke til kommentar
Toreey Skrevet 22. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2013 (endret) Har nå koblet til batteriet og dynamoen igjen. Klarte ikke å finne 15 / S. Var igrunn veldig vanskelig å se hvilken ledning som gikk innpå hvilket rele. Ekstremt vanskelig. Men klarte likevel å dra pinnene inn i rele holderen. Releholder spolepinnene hadde 12,3V men sank ned til 8,8V når jeg prøvde å starte bilen. Men dette blir uansett feil, fordi da tar den ikke med 80A til glødepluggene fordi releet er ute, pga jeg har målepinnene mine inni. Endret 22. mars 2013 av Toreey Lenke til kommentar
Toreey Skrevet 22. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2013 (endret) Ja, 8A0 951 253 er delenr på 202 releet mitt. Releet er testet ok, og virker helt ned til 7V. Dette releet styrer visst dieselpumpa også, ikke bare glødepluggene. Kan det være noe annet som aktiverer releet da? Ifølge tegningen så er det en haug med temp givere Endret 22. mars 2013 av Toreey Lenke til kommentar
Indian Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 (endret) Jeg tror du har feilsøkt mye. Jeg ville ha byttet tenningsbryteren som sitter bak tenningslåsen der ledningene er plugget på. Det er delenummer 4A0 905 849A. Det er umulig å teste denne og du får de rareste symptomene når den er defekt. Den koster ikke mye, rundt 200 kroner. Så tenker jeg også på rele 4A0 907 413 som er rele til ECU og denne koster rundt 250-400 kroner. Jeg ville ha prøvd å låne dette fra en annen bil og sitter under panseret under et plastdeksel. Jeg hadde prøvd bryteren først. En ting til......har du sjekket vakumslangen som går ut fra ECU at den er festet på begge ender og ikke klemt underveis? Det hender at den blir klemt når du bytter batteri på enkelte biler. Endret 23. mars 2013 av Indian Lenke til kommentar
Toreey Skrevet 23. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2013 (endret) For å være ærlig, så tror jeg at jeg husker når dette problemet skjedde. Jeg leverte inn bilen til en bilmekaniker, der han har skiftet mye, og justert. Etter at bilen hadde vært hos han, har bilen vært tungstartet. Så spurte han meg: Var bilen god å starte nå i forhold til før? Kan det være noe han har justert? Idag er det ny dag med skyfri himmel, herlig Skal prøve å finne 4A0 907 413 God morgen! Endret 23. mars 2013 av Toreey Lenke til kommentar
Indian Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Hvis problemet skjedde etter besøk til en mekanikker ( Far& Sønn? ), ville jeg absolutt sjekke vakumslangen først. Koble ut og suge på den for å sjekke for lekkasje. Lenke til kommentar
Toreey Skrevet 23. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2013 (endret) Kanskje litt dumt spørsmål, men hvor er vakuumslangen? Etter jeg koblet dynamoen til i går, ladet den ikke. Jeg sjekket dette ut, trykte litt på "hodet" der børstene er, så ladet den. og plutselig så ladet den ikke igjen, en gang hadde jeg 14,9V en annen gang 13,1 osv. Den endret seg etter hver gang jeg trykte på børsten. Har nå tatt børstene ut (Spenningsregulatoren?) Var innom bilxtra for å få tak i en ny, men fant bare Bosch på AUDI A6, og mitt reg. nr. Dette er en Valeo dynamo. Hvor kan jeg få tak i en slik? Se hvor ujevne børstene er Endret 23. mars 2013 av Toreey Lenke til kommentar
Toreey Skrevet 23. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2013 Dette var alt jeg klarte å berge av merkeskiltet til dynamoen. Det står 90A, men har hørt med Biltema, Bilxtra og AUDI Bilverksted, de sier det er 120A til min bil. REGNR: SC99865 Dette er ikke bra? Lenke til kommentar
Indian Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 (endret) Denne bilen er bruktimportert i 2001 og det kan stemme at bilen er levert med 90A dynamo. Biler for Norge er levert med 'vinterpakken' som idu ikke har i bilen din. En bil som går i Tyskland eller Frankrike trenger ikke 120A dynamo....Valeo levere kun 90A mens Bosch leverer 70, 90 og 120A. Jeg tror motoren er byttet på denne bilen da den skal være en 2,5 TDI AEL motor ifølge VW sin info etter understellsnummeret. Vakunslangen skal gå fra ECU (hjernen) til en vakumklokke.... I servicehåndboka ser du et klistermerke med mange bokstaver og koder. Kan du skrive opp disse her? Endret 23. mars 2013 av Indian 2 Lenke til kommentar
Toreey Skrevet 23. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2013 (endret) Kan det være dette du leter etter? Har forresten addet deg på skype Indian Vurderer å kjøpe ny dynamo til 4500 Endret 23. mars 2013 av Toreey Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Den børsta som er nærmest på bildet ser ikke bra ut. Sjekk sleperingene som børstene ligger ann mot på rotor. Stygge sår/riper her = bytt dynamo. Er du "heldig" er bare børsten knekt. Er vel stort sett Bosch som klarer å levere spenningsregulatorer og de er litt stive på pris. Dette er jo også en Valeo(fransk) dynamo så usikkert om det passer. Stikk å finn noe på huggern. Tenningslås, eller bak-stykke som jeg kaller det kan være gløde feilen, men da burde det ha vært mer problemer. 202 releet er koblet over samme "klemme 15+ hoved skinne" som resten av bilen. Det er ikke en egen kontakt i bakstykke som kun går til spolen på glødereleet. Du sier at spenningen datt ned i 8,8 volt over 202 spolen, men dette var uten en forbruker/belastning i kretsen. Bruk 2 ledninger å lag en forlengning av spole kretsen så du kan måle med releet innkoblet. Man skal ALLTID måle spenningsfall mens det går strøm i kretsen. Derfor er det fint å feilsøke med en prøvelampe. Ikke tenk på 30/87 kontaktene. Skal du lage forlegning her bruk grove kabler. Jeg prøver bare hjelpe deg å finne ut hvilken vei du skal gå. Tenningslås/ecu rele/releboks som sitter på pluss siden av rele eller ledningsnett/styreenhet som sitter på minus siden. Dette har vi ikke funnet ut og du henger fortsatt med. På motorstyring- temepraturfølere bruker man noe som heter NTC mostand. Negative temeperatur coefficient. Det vil si at jo varmere det blir jo mindre mostand blir det. Dette har du også merkelig nok funnet ut av. Disse får en tilført "dataspenning" på 5 volt. Det skal aldri være brudd i denne kretsen. Har du brudd skal feilkode lampa lyse og du skal ha en feilkode. Helst i området P1234 G62 - Circuit open-ish. At den begynner å gløde av noe sånt er merkelig! Det som ofte skjer er at de er defekte, men det er ikke brudd i dem. Overslag til gods e.l. Det vil gi feil verdi(retur spenning) til styreenheten så det gløder for lite, gir for mye besin osv. Temepratur krøll. Likevel, det er styrenheten som avgjør når glødereleet åpner utifra disse temp.følerne. Dette er transistor styrt og den fullfører kretsen ved å gi minus til spolen på 202 releet når det skal glødes. Det står alltid konstant 12v + inn på 202 spolen når tenning er på. Jeg kaller dette minus styring og det er lett å bli forvirret. Det er ingen variabler her. Enten av eller på. Ja eller nei. 1 eller 0. Styreenheten vil aldri gi 6 volt for å gløde svakt. Det er et Av/på rele. Styreenheten minus styrer 202 spolen via pinne 8. Jeg vil bare vite grunnen til hvorfor dette glødereleet bare klikker og du er som sagt veldig nærme. Det er et vanlig lysrele bare 80A og 100år gammel teknologi. Dette skal jo være ganske enkelt. Kan også slenge med at det er VELDIG ofte dårlig jording som lager feil på biler. Det er bare et helvette å finne ut hvor. Det lukter dårlig jording pga merkelige feil. Mulig det er en annen motor, feil koblingskjema osv, men dette releet skal ikke stå å klikke! Sorry for wall of text. Jeg driter i bil, men elsker problemene og har alltid en teori! 2 Lenke til kommentar
Indian Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Jeg tror første bud er å ordne opp med børstene i dynamoen. Vet aldri men det kan være hele problemet. Jeg hadde et problem i en VR6 og alle kontrolllampene blinket noen ganger og av og til skjedde det ingenting når jeg prøvde å starte bilen. Det var en dynamofeil. Det var to dype riller etter børstene og etter bytte av dynamo forsvant alle feilene. 2 Lenke til kommentar
Indian Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Sjekk Skype for noen bilder..... Endret 24. mars 2013 av Indian 1 Lenke til kommentar
Toreey Skrevet 26. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2013 (endret) En stor takk til Indian her som har hjelpet meg ufattelig mye via skype, en person som vet mye om bil. *Spenningsregulator børster er dårlige *Dynamo er tydeligvis en 90A Valeo. Det som hører til bilen er en 120A Bosch. *Batteri er noe for lite, 70a Først tenkte jeg bare å bytte børster eller kjøpe ny spenningsregulator, men siden det var en 90A Valeo så kunne det være like greit å ta 2 fluer i 1 smekk. Børster og 90A Valeo er sannsynligvis et problem Indian har ofret mye her, han har vært å kikket på dynamo for meg på hoggern (uten hell, men stor takk for å gidde å ta seg en tur innom), så det endte med at jeg har vært på mekonomen og bestilt en ny Bosch 120A dynamo. Forhåpentligvis så forsvinner hvetfall noen av problemene (Flimring av lys, spenningsforskjeller fra 10-15volt, kanskje startsproblemer?) I morgen får jeg ny dynamo, og vil oppdatere etter dynamo bytte Endret 26. mars 2013 av Toreey 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. mars 2013 Del Skrevet 26. mars 2013 Jeg følger med. I mellomtiden kan jeg opplyse om at jeg har lykkes med å koble til VCDS-light til min 98 A3 sin dataport. Er en mengde med temperaturer og data som kan leses av. Skal teste litt mer med kald og varm motor for å se om noen av temperaturverdiene er kokko. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå