Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mor vil flytte 7 mil bort


Anbefalte innlegg

Hei allesammen!

 

 

Trenger litt input for å løse denne saken best mulig.

 

Enkelt fortalt:

 

Har sønnen min 1 dag i uken og annenhver helg. Jeg har intensjon om å ha han en dag til da dette nå snart er mulig.

Kjæresten til mor har fått jobb han søkt i en by 7 mil unna. Han hadde jobb fra før.

Dem vil nå flytte dit.

Jeg er ikke vanskelig, jeg kan tenke meg å kjøre lenger en det jeg gjør idag for at dem skal kunne flytte men jeg mener at distansen på 7 mil en vei umuliggjør at jeg kan ha han den ene dagen i uken og vil mene at det ødelegger litt av helgen også.

 

 

I utgangspunktet så kan jeg ikke førstå at dem vil ta fra meg samvær med gutten min.

Så dette føler jeg er svært vanskelig å takle.

Vi har delt omsorg. Tror jeg. Vi har ikke delt bosted. Dette vil jeg ha men hun vill ikke signere en slik kontrakt.

 

Det er ca 6 måneder til dem skal flytte.

 

 

Jeg er sinnesykt glad i gutten min og vi har det veldig bra sammen, jeg finner det så utrolig vanskelig at noen ska fjerne tiden vi har sammen!

 

What should I do?

 

 

MrPappan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ferier ja, kan ha han hele ferien jeg..

Det er faktist en mulighet som faktist mor kom med. Så hun er jo intressert av å finne løsning. Glemte kanske å skrive det..

 

Men, jeg synes ikke det er like bra som å ha han den ene dagen i uka.

Den kontakten i hverdagen, følge opp skolen osv... Snakke med han etter å ha hentet han... Levere han på mandag...

 

Det er noe med det... Jeg vill ikke miste det samværet vi har...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ferier ja, kan ha han hele ferien jeg..

Det er faktist en mulighet som faktist mor kom med. Så hun er jo intressert av å finne løsning. Glemte kanske å skrive det..

 

Men, jeg synes ikke det er like bra som å ha han den ene dagen i uka.

Den kontakten i hverdagen, følge opp skolen osv... Snakke med han etter å ha hentet han... Levere han på mandag...

 

Det er noe med det... Jeg vill ikke miste det samværet vi har...

 

Gjør akkurat det du får gjort noe med! :yes:

 

Legg om tankegangen, eller fokuser mot at samværet starter med en gang du setter deg i bilen, og sørg for å utnytte hvert sekund sammen med gutten - det er han som er den viktigste og den uskyldige parten i de voksnes utfordringer. Hvis du ikke får forhandlet deg frem til et "perfekte", så drit i det! Ikke la andre bestemme hvordan du skal føle deg sammen med gutten. Da får gutten den beste far og mor, selv om de ikke bor under samme tak. Jeg har forøvrig jobbet i noen år med nettopp å få barn til å fungere, der hvor de voksne sloss som hunder - sånn er det dessverre, også

 

Og, ikke bland gutten i i voksnes fighter - det går bestandig til h@¨´+5e

 

Det går helt sikkert bra - kjør på

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg flyttet selv 10mil med mine barn, vekk fra bf. Vi hadde da en 40/60 ordning. Den gikk jo dessverre ikke da, men han har de no mye ekstra i helger og ferier, prøver å gjøre det beste utav det. Vi har ikke kranglet heller, har delt ansvar for de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei allesammen!

 

 

Trenger litt input for å løse denne saken best mulig.

 

Enkelt fortalt:

 

Har sønnen min 1 dag i uken og annenhver helg. Jeg har intensjon om å ha han en dag til da dette nå snart er mulig.

Kjæresten til mor har fått jobb han søkt i en by 7 mil unna. Han hadde jobb fra før.

Dem vil nå flytte dit.

Jeg er ikke vanskelig, jeg kan tenke meg å kjøre lenger en det jeg gjør idag for at dem skal kunne flytte men jeg mener at distansen på 7 mil en vei umuliggjør at jeg kan ha han den ene dagen i uken og vil mene at det ødelegger litt av helgen også.

 

 

I utgangspunktet så kan jeg ikke førstå at dem vil ta fra meg samvær med gutten min.

Så dette føler jeg er svært vanskelig å takle.

Vi har delt omsorg. Tror jeg. Vi har ikke delt bosted. Dette vil jeg ha men hun vill ikke signere en slik kontrakt.

 

Det er ca 6 måneder til dem skal flytte.

 

 

Jeg er sinnesykt glad i gutten min og vi har det veldig bra sammen, jeg finner det så utrolig vanskelig at noen ska fjerne tiden vi har sammen!

 

What should I do?

 

 

MrPappan

 

Har dere delt foreldreansvar har du en del du skulle ha sagt. Da er det ikke sånn at mor bare kan flytte dit hun ønsker sånn uten videre.

Lenke til kommentar

Har dere delt foreldreansvar har du en del du skulle ha sagt. Da er det ikke sånn at mor bare kan flytte dit hun ønsker sånn uten videre.

 

Dette stemmer dessverre ikke helt. Her har mor hovedomsorgen, og hun kan da flytte hvor som helst innlands, uten at far kan gjøre dritt. Utenlands blir forøvrig en annen affære.

 

Mitt forslag til TS: Flytt etter. Been there, done that. Flyttet fra jobb, familie og venner til en by jeg aldri hadde vært i før, 40 mil unna, og jeg har aldri angret et sekund. Du ville dødd for ungen din, så å flytte på seg blir en smal affære i sammenligning.

 

:)

Lenke til kommentar

 

 

Dette stemmer dessverre ikke helt. Her har mor hovedomsorgen, og hun kan da flytte hvor som helst innlands, uten at far kan gjøre dritt. Utenlands blir forøvrig en annen affære.

 

Mitt forslag til TS: Flytt etter. Been there, done that. Flyttet fra jobb, familie og venner til en by jeg aldri hadde vært i før, 40 mil unna, og jeg har aldri angret et sekund. Du ville dødd for ungen din, så å flytte på seg blir en smal affære i sammenligning.

 

:)

 

Jeg har vært borti akkurat den samme problemstillingen selv. Har dere delt foreldreansvar har dere like mye å skulle sagt med tanke på flytting, oppvekst osv.

En må ikke forveksle ansvar og omsorg.

Dette ble min redning når barnemor ville flytte.

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti akkurat den samme problemstillingen selv. Har dere delt foreldreansvar har dere like mye å skulle sagt med tanke på flytting, oppvekst osv.

En må ikke forveksle ansvar og omsorg.

Dette ble min redning når barnemor ville flytte.

 

Vel, her jeg tror jeg det er du som forveksler ansvar og omsorg.

Har man delt foreldreansvar men den ene har hovedomsorgen, kan den med hovedomsorgen flytte innlands uten samtykke fra den andre part.

Har man delt omsorg kan ingen flytte nevneverdig langt uten samtykke fra den andre part.

Lenke til kommentar

 

 

Vel, her jeg tror jeg det er du som forveksler ansvar og omsorg.

Har man delt foreldreansvar men den ene har hovedomsorgen, kan den med hovedomsorgen flytte innlands uten samtykke fra den andre part.

Har man delt omsorg kan ingen flytte nevneverdig langt uten samtykke fra den andre part.

 

Klart, siden jeg har vært igjennom den akkurat samme situasjonen selv, så vet jeg jo ikke hva jeg prater om.

Les på paragrafen.no og søk på foreldreansvar.

Se på avsnitt "særregler når foreldrene ikke bor sammen".

Endret av Aqulini
Lenke til kommentar

Klart, siden jeg har vært igjennom den akkurat samme situasjonen selv, så vet jeg jo ikke hva jeg prater om.

 

Kanskje du vil utdype din situasjon da? Hva ble redningen din? En rettssak?

 

Sitat fra http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/hva-innebarer-felles-foreldreansvar/

Når foreldrene har felles foreldreansvar, må de begge gi sitt samtykke til søknad om pass, flytting til utlandet og eventuelle større medisinske inngrep,. Foreldre står imidlertid fritt til å flytte hvor de vil innen Norges grenser selv om de har felles foreldreansvar. Den som vil flytte, må imidlertid varsle den andre foreldre senest seks uker før flytting. Dette gjelder selv om foreldrene ikke har felles foreldreansvar, forutsatt at de har en avtale om samvær.
Lenke til kommentar

 

 

Kanskje du vil utdype din situasjon da? Hva ble redningen din? En rettssak?

 

Sitat fra http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/hva-innebarer-felles-foreldreansvar/

 

Se mitt innlegg over og les.

 

Min situasjon var den at vi begge hadde foreldreansvar, men hun hadde den daglige omsorgen. Hun ville flytte 12 mil med ungen pga ny jobb.

Jeg nektet og ba om mekling. Det endte med at hun måtte flytte mye nærmere, da jeg hadde mitt å skulle sagt angående samvær, barnehage osv. I tillegg mente jeg at det ikke var gunstig for barnet å flytte så langt.

Det endte som sagt med at hun ikke fikk lov.

 

Ikke rettsak.

Lenke til kommentar

Se mitt innlegg over og les.

 

Min situasjon var den at vi begge hadde foreldreansvar, men hun hadde den daglige omsorgen. Hun ville flytte 12 mil med ungen pga ny jobb.

Jeg nektet og ba om mekling. Det endte med at hun måtte flytte mye nærmere, da jeg hadde mitt å skulle sagt angående samvær, barnehage osv. I tillegg mente jeg at det ikke var gunstig for barnet å flytte så langt.

Det endte som sagt med at hun ikke fikk lov.

 

Ikke rettsak.

Hvor gammelt var barnet?

Hvis det ikke ble rettssak, hvem avgjorde at hun ikke fikk lov? Familievernkontoret?

Lenke til kommentar

Les på paragrafen.no og søk på foreldreansvar.

Se på avsnitt "særregler når foreldrene ikke bor sammen".

Der står det jo svart på hvitt nøyaktig det jeg har sagt hele tiden:

 

Det er derfor bestemt i barneloven § 35b at den av foreldrene som barnet bor sammen med (les: hovedomsorg) alene tar avgjørelser om vesentlige sider av omsorgen for barnet, bl.a. spørsmålet om barnet skal være i barnehage, hvor i landet barnet skal bo og andre større avgjørelser om dagliglivet.

 

Det står videre at "er det spørsmål om barnet skal flytte, må imidlertid den av foreldrene som barnet ikke bor sammen med, men som har foreldreansvar, ha anledning til å uttale seg før det blir tatt noen avgjørelse", men i hvilken grad dennes uttalelse er rettskraftig vet jeg ikke. Det står det heller ingenting om.

Lenke til kommentar

 

Hvor gammelt var barnet?

Hvis det ikke ble rettssak, hvem avgjorde at hun ikke fikk lover? Familievernkontoret?

Barnet var underkant av året gammelt.

Jeg avgjorde at hun ikke fikk lov, sammen med min og hennes advokat.

Alternativet var å gå rettens vei etter mekling, men det var ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

 

Der står det jo svart på hvitt nøyaktig det jeg har sagt hele tiden:

 

 

 

Det står videre at "er det spørsmål om barnet skal flytte, må imidlertid den av foreldrene som barnet ikke bor sammen med, men som har foreldreansvar, ha anledning til å uttale seg før det blir tatt noen avgjørelse", men i hvilken grad dennes uttalelse er rettskraftig vet jeg ikke. Det står det heller ingenting om.

 

Den ene parten kan ikke uten videre flytte uten at den andre får sagt sitt når det er delt foreldreansvar.

Det står jo også svart på hvitt.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...