Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykepenger

enga1913

Anbefalte innlegg

Begynte i jobb rett før jul. Etter å ha jobbet i 3 uker og 2 dager ble jeg sykemeldt 100% i 1 uke. Etter det ble har jeg gradvis gått ned i sykeprosent og er nå sykemeldt 20%.

Problemet er at jeg ikke får sykepenger fra nav da jeg ikke hadde jobbet 4 uker. Dette høres for meg ut veldig rart. Har jo ikke den samme sykemeldingen, har sendt inn 3 forskjellige sykemeldinger da jeg som sagt har jobbet mer og mer.

Si at jeg skulle bli knekke en arm, bein eller ett eller annet som gjør at jeg blir sykemeldt 100% i 2-3 måneder. Da vill jeg jo ikke få noen inntekter i det hele tatt.

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding+og+sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere

Se på link fra nav. Du har dessverre ikke krav på sykepenger, siden du ikke har jobbet i minst 4 uker før sykdom.

Om du på arbeidsplassen skulle blitt skadet, f.eks benbrudd eller andre fysiske skader, så ville det muligens gått på ulykkesforsikringen på jobben. Men den dekker selvsagt ikke normale sykdommer som f.eks forkjølelse.

Men god bedring ihvertfall :)

Lenke til kommentar

http://www.nav.no/Ar...l+arbeidstakere

Se på link fra nav. Du har dessverre ikke krav på sykepenger, siden du ikke har jobbet i minst 4 uker før sykdom.

Om du på arbeidsplassen skulle blitt skadet, f.eks benbrudd eller andre fysiske skader, så ville det muligens gått på ulykkesforsikringen på jobben. Men den dekker selvsagt ikke normale sykdommer som f.eks forkjølelse.

Men god bedring ihvertfall :)

Men nå har dem jo fått flere sykemeldinger og ikke bare 1. Dem har jo også fått sykemelding etter at jeg har jobbet i firmaet i 4 uker. Da burde jo dem sykemeldingene etter 4 uker ha noe å si?

Lenke til kommentar

Vilkåret om opptjeningstid er et inngangsvilkår. Dette innebærer at hvorvidt vilkåret er oppfylt blir sjekket en gang, altså når arbeidsuførheten oppstår. Senere forlengelse av samme arbeidsuførhet (selv om man blir bedre og går over til gradert sykemelding) betyr ikke at vilkåret kan sjekkes på nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så du har jobbet i den nye jobben i under 3 månder, og har allerede vært sykemeldt 1+ uke® og prøver å finne måter å få mere penger fra arbeidsgiver? Med mindre du er ansatt i staten ville jeg vært forsiktig med å prøve å få mest mulig.

Hadde jeg "prøve-ansatt" en person som i løpet av de første 2 måndene allerede hadde vært syk flere uker OG ikke kunne jobbe 100% deretter hadde jeg nok hatt betenkeligheter med å ansette deg. Uansett om du pleier å være syk lite/mye til vanlig. Så fort du er ansatt har arbeidsgiver ekstremt få rettigheter til å "sparke/bli kvitt" en ansatt og risikoen er altfor høy til å prøve.

On topic så har nok de over meg rett, du har ikke noe krav på det du prøver å få. Lykke til i nytt arbeid dog.

Lenke til kommentar

Men du har jo ikke vært i arbeid. Du har jo vært syk.

Eh, har jo vært i arbeid. Om du leser hva som ble skrevet så er jeg 80% i arbeid nå!

Vilkåret om opptjeningstid er et inngangsvilkår. Dette innebærer at hvorvidt vilkåret er oppfylt blir sjekket en gang, altså når arbeidsuførheten oppstår. Senere forlengelse av samme arbeidsuførhet (selv om man blir bedre og går over til gradert sykemelding) betyr ikke at vilkåret kan sjekkes på nytt.

Ja,ja, får bare leve med det. Regler er vell regler. Takker for svar.

Så du har jobbet i den nye jobben i under 3 månder, og har allerede vært sykemeldt 1+ uke® og prøver å finne måter å få mere penger fra arbeidsgiver? Med mindre du er ansatt i staten ville jeg vært forsiktig med å prøve å få mest mulig.

Hadde jeg "prøve-ansatt" en person som i løpet av de første 2 måndene allerede hadde vært syk flere uker OG ikke kunne jobbe 100% deretter hadde jeg nok hatt betenkeligheter med å ansette deg. Uansett om du pleier å være syk lite/mye til vanlig. Så fort du er ansatt har arbeidsgiver ekstremt få rettigheter til å "sparke/bli kvitt" en ansatt og risikoen er altfor høy til å prøve.

On topic så har nok de over meg rett, du har ikke noe krav på det du prøver å få. Lykke til i nytt arbeid dog.

Det høres jo ut som jeg prøver å snylte til meg penger her. Dette er noe som ikke er tilfelle. Min fastlege ville sykemelde meg mer og lenger. Jeg fikk så vidt han gå med på 20% den siste tiden, selv da sa han 50% sykemelding.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at du prøver å snylte eller noe. Det eneste jeg poengterer er hvordan en (eventuell) arbeidsgiver ser på situasjonen. Om du snylter eller ikke er for h*n irrelevant, da en person som er mye syk/sykemeldt etc koster bedriften mye ekstra og er så å si umulig å si opp.

Du må tenke på at om du (eller hvem som helst for den saks skyld) er syk, så koster du arbeidsgiver akkurat like mye, mens produktiviteten din er 0. Håper det ordner seg og at du blir frisk igjen raskt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at du prøver å snylte eller noe. Det eneste jeg poengterer er hvordan en (eventuell) arbeidsgiver ser på situasjonen. Om du snylter eller ikke er for h*n irrelevant, da en person som er mye syk/sykemeldt etc koster bedriften mye ekstra og er så å si umulig å si opp.

Du må tenke på at om du (eller hvem som helst for den saks skyld) er syk, så koster du arbeidsgiver akkurat like mye, mens produktiviteten din er 0. Håper det ordner seg og at du blir frisk igjen raskt.

Da har jeg en litt annet spørsmål. Hva om legen sier at jeg burde være sykemeldt i en periode til. Kan jeg ta imot sykemeldingen, men fortsette å jobbe 100%? Siden jeg ikke får noe fra Nav uansett.

Lenke til kommentar

Aner ikke.

Men hvis du er frisk nok og kan jobbe 100% så skjønner jeg ikke helt hvorfor du trenger sykemelding?

Hva er poenget..?

Aner ikke. Men om en lege vill sykemelde deg så er det for en grunn. Aner ikke hvor lang tid dem går på skole og dem sykemelder ikke bare for å sykemelde. Så jeg vill helst høre på hva legen sier.

Lenke til kommentar

Aner ikke. Men om en lege vill sykemelde deg så er det for en grunn. Aner ikke hvor lang tid dem går på skole og dem sykemelder ikke bare for å sykemelde. Så jeg vill helst høre på hva legen sier.

Nåvel...

Å høre blindt på hva en annen person sier, uansett yrke, er ikke en god egenskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...