Aiven Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Jeg og en kamerat har planer om å opprette AS sammen. Vi er innstilt på å gå inn med penger tilsvarende vår eierandel til egenandelen. Spørsmålet er hvor stor andel vi skal ha hver. Vi regner med at han kommer til å arbeide en god del mer enn meg i selskapet, i alle fall i starten, ettersom han besitter kompetansen på fagområdet vi skal jobbe innenfor. Jeg for min del skal ta meg av administrasjon og kundebehandling. Vi har derfor lurt på om han bør ha større eierandel enn meg, for eksempel 60-40. Vi regner også med å ansette oss selv og få timebetalt for den jobben vi gjør. Vi vil også ansette flere for å jobbe for oss. Foreløpig regner vi ikke med at dette vil være fulltidsjobb for noen av oss, men håper at vi skal få så mye oppdrag etterhvert at det kan bli det. Vi ville satt stor pris på om noen med erfaring på området kunne kommentert planen vår! Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Dette hørtes ut som noe IT greier Skal dere også ta timebetalt helt i starten? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Enkelt, dere oppretter jo et AS. Egenandel er i dag på kr 30000, hvis dette er deres startkapital, foreslår jeg at dere kommer til enighet om hvor mye dere skal gå inn med hver, han har sikkert sine krav for hva han ønsker. Så deler dere deres innskudd på 300, så mange aksjer ha hver. Når det kommer til å ta timesbetalt, har jeg dårlig nytt. - Dere bør begge belage dere på masse gratisarbeid i begynnelsen, om dere ønsker at selskapet skal overleve. Dersom startkapital er 30k, forvent at dere kommer til å gå i minus, begge bør ha ekstra kapital for å spytte inn, evt. en deltidsjobb på siden i begynnelsen. Erfaring: har vært med på å starte et par selskaper. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 21. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2013 Litt gratisarbeid blir det nok. Det jeg er mest interessert i kommentar om, er hva slags eierandel på hver enkelt som er vanlig, utifra både kompetanse man sitter på og beregnet engasjement i bedriften. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Det vil jeg si kommer an på hvor mye gratisarbeid det blir for han med kompetanse. Jeg ville basert mye av eierandelen på estimert gratisarbeid, da spesielt fra hans side. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 21. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2013 Det vil jeg si kommer an på hvor mye gratisarbeid det blir for han med kompetanse. Jeg ville basert mye av eierandelen på estimert gratisarbeid, da spesielt fra hans side. Nettop, det er slike tilbakemeldinger jeg er ute etter Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Det er jo i grunn helt umulig for noen av oss å vite noe om hvor mye dere kommer til å jobbe i oppstarten av et firma, når du ikke sier noe som helst om hva slags prosjekt det er. (Og strengt tatt er det umulig selv om dere sier det...) 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 21. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) Det er jo i grunn helt umulig for noen av oss å vite noe om hvor mye dere kommer til å jobbe i oppstarten av et firma, når du ikke sier noe som helst om hva slags prosjekt det er. (Og strengt tatt er det umulig selv om dere sier det...) Det lurer jeg heller ikke på, jeg lurer på hvilke hensyn som bør tas, i forhold til hvem som bør eie hvor mye av firmaet. Endret 21. mars 2013 av Aiven Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Eierandel er viktig for to ting: Hvor mye kontroll man har over selskapet, og hvor mye utbytte man får. Har du en eierandel på under 50 % har du ingen mulighet til å sette deg ut over din medaksjonærs "dagligdagsønsker" når dere bare er to. Jo mer eierandelen din synker, jo færre muligheter har du til å få din vilje gjennom i styringen av bedriften. Det finnes flere måter enn eierandel å kompensere en person som må legge ned mer gratisarbeid enn de andre i en startfase, for eksempel ved å inngå en avtale om ekstra avlønning når selskapet viser profitt, alternativt at vedkommende skal via avtale få alt utbytte i en periode (dog kan retten til utbytte kun skilles fra aksjeposten i en periode på to år fra avtalen blir inngått, se aksjeloven pgf 8-3 (2)). 2 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 21. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2013 Eierandel er viktig for to ting: Hvor mye kontroll man har over selskapet, og hvor mye utbytte man får. Har du en eierandel på under 50 % har du ingen mulighet til å sette deg ut over din medaksjonærs "dagligdagsønsker" når dere bare er to. Jo mer eierandelen din synker, jo færre muligheter har du til å få din vilje gjennom i styringen av bedriften. Det finnes flere måter enn eierandel å kompensere en person som må legge ned mer gratisarbeid enn de andre i en startfase, for eksempel ved å inngå en avtale om ekstra avlønning når selskapet viser profitt, alternativt at vedkommende skal via avtale få alt utbytte i en periode (dog kan retten til utbytte kun skilles fra aksjeposten i en periode på to år fra avtalen blir inngått, se aksjeloven pgf 8-3 (2)). Nettop, takk for gode tips. Det kan hende vi bør legge oss på en «lønn til gode»-linje, for å ikke tappe bedriften i startfasen. Vi regner forøvrig med å få inn penger nokså synkront med innsatsen, så vi burde ha råd til å betale ut lønn til oss selv etter noen måneder. Lenke til kommentar
UleDule Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Har selv opprettet et AS sammen med en kamerat (da var det 100k i oppstart). Og vi har en 25/75-fordeling (der han har 75%, mest pga pengemangel fra min side). For å kompensere litt i maktforholdet, er jeg satt til adm. dir, samt at vi har en kontrakt på hva som skal skje når vi tjener inn penger. Jeg er også blitt tilbudt å "låne" restbeløpet (25000), men føler meg trygg på avtale/kontrakt. Det er et spillfirma, så vi tjener ikke inn noe før første lansering. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå