tpp Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) Har et dilemma på hvordan man måler salgsarealet til dagligvarer som har søndagsåpent. Noen sier at man tar målet fra vegg til vegg, mens noen sier at man måler fra vare til vare. Hvordan måles dette i følge loven? Kan noen forklare meg dette konkret i henhold til loven. Edit: § 5. Salg fra faste utsalgsstederMed salgsflate, se annet ledd nr. 1 og 2, menes gulvflaten i den delen av et utsalgssteds lokale hvor varer beregnet for salg til publikum er synlig utstilt. Lagerrom og oppholdsrom for personale medregnes ikke. Fant denne loven, kan noen tolke dette på en bedre måte? Endret 20. mars 2013 av tpp Lenke til kommentar
Arne Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Jeg ville tolket det som at du selv kan avgrense butikken på søndager ved å ikke ha varer der og dermed komme under grensen, ref "synlig utstilt". Men hva som er praksis vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Lurer du nå på om du skal måle fra "innsiden av hyllen" (fra der varen peker mot kunden), slik at du får mindre areal på samme praktiske salgsflate? Eller lurer du på om man kan skille ut en del av butikken uten å faktisk bruke vegger, slik at baksiden av hyllen blir en "vegg", men uten å faktisk være en vegg? (evt. i kombinasjon med gjerde/lignende. Førstnevnte er selvfølgelig helt feil. Det følger ganske klart av en naturlig forståelse av "den del av arealet hvor varer beregnet for salg er utstilt". Her er gulvet som selve varene faktisk opptar selvfølgelig også en del av arealet. Hva gjelder sistnevnte, så er jeg mer usikker. Etter forarbeidene til den gamle åpningstidsloven, med samme ordlyd og hvor den nye delen av helligdagsloven loven etter forarbeidene på dette punkt skal videreføre gjeldende rett, så gjelder følgende: (ot.prp. nr 75 (1996-1997)) Utsalgsstedet må fremstå som et selvstendig butikklokale med fast monterte vegger og egen inngang. Dette innebærer at det ikke er anledning til ved bruk av bevegelige skillevegger e l å gjøre om deler av en butikk etter stengetid til en enhet som tilfredsstiller arealkravet. Og når man ikke kan bruke bevegelige skillevegger engang, blir jo saken ganske grei, du kan ikke bruke varer for å avgrense lokalet. Så er det et spørsmåler om dette senere er endret på ett eller annet vis, jeg mener å ha sett at det i praksis brukes midlertidige løsninger for å skille ut en "del" av en butikk på søndager, men der må jeg rett og slett melde pass... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 For min del er jeg ikke kjent med noen endringer etter 1. april 2003 som får betydning for hvordan salgsflate skal vurderes. Det er verdt å påpeke at Justisdepartementets lovavdeling i en uttalelse fra 2007 (JDLOV-2006-7554) påpeker at der stedet virksomheten drives fra i realiteten er en uselvstendig del av "hovedbutikken" kan man etter en konkret vurdering se det faste utsalgsstedet under ett - også mtp salgsflatekrav. I den aktuelle uttalelsen var det spørsmål om å drive virksomheten utendørs utenfor hovedbutikken. Dette er etter min oppfatning til hinder for en praksis som følges bl.a. av svært mange Kiwibutikker; der kundene i vid utstrekning kan "bestille" varer fra hovedbutikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå