Gå til innhold

OS X påpc?

slettet

Anbefalte innlegg

Eg har eit ønske her i livet (kanskje nokre til, men det er ikkje relevant her og nuh), og det er å køyre OSX pc'n min.

Går det?

Eg har jobba med Mac, dama mi har Mac, men eg har (diverre) pc, noko som irriterer meg grenselaust!

I 9.2.2 og OSX har ein moglegheit for å starte og køyre Windows, men eg har aldri høyrt om det å bruke MacOS på pc.

Nettopp. Fungerer det?

Og om det går. Korleis fungerer det med tanke på drivere ol.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm...

De siste to årene har det tidvis florert rykter om OSX for PC, system med kodenavn Marklar. Søk litt på nettet så finner du ut.

I grove trekk er Marklar en kjerne som er skrevet om til bruk på CISC, PC-språket. Forholdsvis pålitelige ryktekilder snakket rundt nyttår 2003 om at Apple allerede kjørte Marklar på noen PC'er i Cupertino, men at Apple, hvis dette var tilfelle selvfølgelig, så seg nødt til å vente med eventuell lansering av dette som et frittstående operativsystem til PC, til Microsoft lanserer sitt neste operativsystem Paladdin, for å vinne flere brukere fra PC-markedet ettersom Paladdin vil gjøre PC'er med Windows vanskeligere og vanskeligere å jobbe opp imot, med mindre man betaler penger til Microsoft. :) Slaskepolitikk fra Microsoft, men det er annen sak.

Marklar kommer forhåpentlig vis ut i løpet av det nærmeste året hvis det eksisterer. IT-avisen hadde òg en artikkel om dette for noen måneder siden.

Det finnes ingen Mac-emulatorer for PC, med unntak av 68k-emulator (veldig gamle mac'er).

Kjøp deg Mac. :)

Lenke til kommentar

Marklar er ikke bare en kjerne skrevet for x86, det er hele OS X for x86. Kjernen til OS X, Darwin, får man til x86 allerede.

Marklar vil sannsynligvis aldri bli sluppet til folket, med mindre PPC-utviklingen stopper helt opp, og Apple ikke har noe alternativ igjen til å gå over til Pentium-klasse-CPUer.

Microsofts neste OS har forøvrig kodenavnet "Longhorn", og en teknologi som tidligere het Palladium ville være endel av det. Søk på det på Google, så skulle man finne mer enn nok av protestsider mot dette.

Microsoft har faktisk fått så mye pepper for Palladium-planen sin at de valgte å skifte navn på den, til Next Generation Secure Computing Platform (NGSCP).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...