Gå til innhold

hvilke hodetelefoner bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Valget står mellom:

 

Audio Technica ATH-M50

Logitech ue6000

Sennheiser PXC 450

Bose QC 15

 

 

Jeg trenger en hodetelefon med bra lyd, samtidig som jeg kan stenge omverdenen ute. De bør ikke være for store eller tunge. De bør kunne brukes uten batteri. De må være komfortable over lenger tid. Design ikke viktig.

Jeg skal bruke den mest på farta, på buss, tbane etc..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QC15 er best på aktiv støyreduksjon, UE6000 har også aktiv støyreduksjon, men ikke like god som QC15. Det UE6000 derimot ligger foran på er lydkvalitet uten den aktive støyreduksjonen aktivert; der er de overraskende god.

 

Er isolasjon viktigst velger du QC15, men om lydkvalitet er viktigst bør du gå for UE6000.

Lenke til kommentar

Eg venter på nye QC fra bose. Dei bytter dei ut kvar 3-4 år sånn ca... så det begynner å nærme seg no.

Pros - du får absolutt nyeste og beste headsett

Cons - du kan ende opp med å vente i 1-2 år...

 

Eg velger å vente. Syns det er så pass dyrt for headsett og eg har absolutt ikkje noe rush å kjøpe den no...:)

Lenke til kommentar

Pros - du får absolutt nyeste og beste headsett

Dette må du gjerne utdype. Bose er langt i fra det beste en får tak i, bort sett fra på ett område: aktiv støyreduksjon. En annen ting jeg er uenig i er at nyere er det samme som bedre. Det finnes en rekke hodetelefoner som ligger helt i toppsjiktet hva lydkvalitet angår som gjerne har rundet både 10 og 20 år.

 

Når det er sagt så vet vi jo ikke hva de kommer med neste gang. Det kan jo overraske, men at det er verdt å vente på kan jeg ikke helt se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan størrelsen og komforten på ue 6000 er i forhold til shure 440 som jeg har fra før og kan sammenlikne med? For meg blir 440 for klumpete og tunge til å bruke utendørs.

Etter det jeg har lest her så går jeg nok for ue 6000. koster 1200 her i USA

Lenke til kommentar

(Ikke samme prisklasse, men komfort som silkeboxere!)

Du mener at de sklir langt oppi hakkadalen, så du ser ut som om du har alvorlige utfordringer med å gå nedover gaten? :eek:

Av de klokkene som nevnes har jeg bare testet M50 over tid. Disse har veldig god passiv støydemping (nesten som et par hørselvern) og svært god lyd for prisklassen. De er veldig komfortable på meg, bortsett fra at kunstlæret blir klamt.

Lenke til kommentar

Audio Technica ATH-M50 er en veldig god hodetelefon i sin prisklasse, og stikker nok av med prisen for tidenes mest anbefalte hodetelefon. Det sier jo litt, men jeg står fortsatt på at UE6000 har best lyd av de nevnte.

 

Resten av innlegget skriver jeg ikke basert på erfaring, men etter hva jeg har lest rundt om på nettet og egne tanker:

De har nå kommet i en ny versjon som leveres i hvit eske. Denne skal ha noe mindre bass enn den eldre versjonen, og på den måte være med nøytral i lydbildet. En skulle tro dette var å foretrekke, men etter hva jeg har skjønt er den gamle versjonen i blå/svart eske bedre likt.

 

Når det er sagt så er det uenighet om det faktisk er noen forskjell i det hele tatt, og det kan godt være forskjellene folk hører kun er forskjeller mellom forskjellige produksjonsparti eller at det hele foregår i fantasiverden.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Du mener at de sklir langt oppi hakkadalen, så du ser ut som om du har alvorlige utfordringer med å gå nedover gaten? :eek:

Av de klokkene som nevnes har jeg bare testet M50 over tid. Disse har veldig god passiv støydemping (nesten som et par hørselvern) og svært god lyd for prisklassen. De er veldig komfortable på meg, bortsett fra at kunstlæret blir klamt.

Nei, demping på båndet over, og faste og gode puter rundt ørene. Regnet som et av de beste paddestoffene!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En liten test av Logitech UE6000

 

Lyd: Meget bra. Vil si a t lyden er ganske nøytral, noe jeg liker. Får frem detaljene i lyden. Bassen er fin, ikke for mye brumlebass og ikke for pinglete.

 

Komfort: Høy komfort, jeg har nesten alltid fått vondt i øret etter bruk av heldekkende klokker tidligere. Med disse har jeg ikke hatt dette problemet,selv om jeg har hatt de på over flere timer.

 

Aktiv støydemping. Disse har aktiv støydemping som man kan slå av og på ved behov. Men her kan jeg ærlig talt ikke si jeg merker store forksjellen om støydempingsfunksjonen er av eller på. Har prøvd dette på bussen og forskjellen er så umerkelig at ikke tar meg bryet med å slå på denne funksjonen. Jeg vil si jeg hadde forventet meg mer.

 

Disse hodetelefonene lekker mye lyd, noe dama mi kan skrive under på. Jeg bryr meg ikke så mye om det, men jeg tror andre vil finne det litt irriterende ;)

 

Det sies også at disse hodetelefonene gjengir lyden akkurat slik den ble lagd. Og jeg synes dette stemmer, dårlig mastret musikk høres dårlig ut på disse hodetelefonene. Så de farger lyden svært lite.

Derfor bruker jeg også disse disse til hobby musikkproduksjon.

 

Utstyr: Det følger med en fin liten bæreveske. Og hodetelefonene kan foldes sammen til en ganske så liten størrelse. Det følger med en slags splitter som gjør at 2 kan høre lyden fra samme musikkkilde. (har ikke testet denne) Det følger ikke med en slik stor jack, noe jeg synes det burde gjøre til den prisen.

 

Dett var vel de viktigste funnene. Jeg anser det som et godt kjøp. Og jeg gir den karakteren 4/5. Jeg synes det som trekker mest ned er den lite effektive aktive støydempingen. Det som er de sterke sidene ved disse hodetelefonene er den klare og gode lyden samt komforten.

Endret av ltdata
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten test av Logitech UE6000

 

Lyd: Meget bra. Vil si a t lyden er ganske nøytral, noe jeg liker. Får frem detaljene i lyden. Bassen er fin, ikke for mye brumlebass og ikke for pinglete.

 

Komfort: Høy komfort, jeg har nesten alltid fått vondt i øret etter bruk av heldekkende klokker tidligere. Med disse har jeg ikke hatt dette problemet,selv om jeg har hatt de på over flere timer.

 

Aktiv støydemping. Disse har aktiv støydemping som man kan slå av og på ved behov. Men her kan jeg ærlig talt ikke si jeg merker store forksjellen om støydempingsfunksjonen er av eller på. Har prøvd dette på bussen og forskjellen er så umerkelig at ikke tar meg bryet med å slå på denne funksjonen. Jeg vil si jeg hadde forventet meg mer.

 

Disse hodetelefonene lekker mye lyd, noe dama mi kan skrive under på. Jeg bryr meg ikke så mye om det, men jeg tror andre vil finne det litt irriterende ;)

 

Det sies også at disse hodetelefonene gjengir lyden akkurat slik den ble lagd. Og jeg synes dette stemmer, dårlig mastret musikk høres dårlig ut på disse hodetelefonene. Så de farger lyden svært lite.

Derfor bruker jeg også disse disse til hobby musikkproduksjon.

 

Utstyr: Det følger med en fin liten bæreveske. Og hodetelefonene kan foldes sammen til en ganske så liten størrelse. Det følger med en slags splitter som gjør at 2 kan høre lyden fra samme musikkkilde. (har ikke testet denne) Det følger ikke med en slik stor jack, noe jeg synes det burde gjøre til den prisen.

 

Dett var vel de viktigste funnene. Jeg anser det som et godt kjøp. Og jeg gir den karakteren 4/5. Jeg synes det som trekker mest ned er den lite effektive aktive støydempingen. Det som er de sterke sidene ved disse hodetelefonene er den klare og gode lyden samt komforten.

Takk! Hvilken forsterker/lydkort bruker du?

Lenke til kommentar

Jeg har bare et integrert lydkort i laptoppen min. Ellers bruker jeg de mest på mp3 spilleren min Grundig mpaxx 900. Den beste mp3 spilleren jeg har hatt :) Ikke den beste lyden, men bitte liten, lengste batteritid jeg noen gang har opplevd. tipper 20 timer pr oppladning. Har holdt i minst 5 år i all slags vær. Off topic, men føler bare at den må få litt skryt :) Beste mp3 spilleren for trening

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bare et integrert lydkort i laptoppen min. Ellers bruker jeg de mest på mp3 spilleren min Grundig mpaxx 900. Den beste mp3 spilleren jeg har hatt :) Ikke den beste lyden, men bitte liten, lengste batteritid jeg noen gang har opplevd. tipper 20 timer pr oppladning. Har holdt i minst 5 år i all slags vær. Off topic, men føler bare at den må få litt skryt :) Beste mp3 spilleren for trening

Du kan investere i en billig DAC (Lydkort/forsterker), som Fiio E7 (Evt, den oppgraderte versjonen E07k), eller Fiio E17. Kobles til gjennom USB for lydkort!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...