Gå til innhold

hodeteleforsterkere

Anbefalte innlegg

Lurer på om hodetelfonforsterke som f,eks Fiio E11 kan brukes både på hodetelefoner og pc høytalere?

+hvor mye bedre lyd blir det med en forsterker på hodetelefonene logitech ue 6000? (1700kr) og hvor mye bedre lyd på et billig sett med pc høytalere (500kr)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan de. Uansett hvordan du vrir og vender på det så sitter du med en hodetelefonutgang til slutt og det er nettopp dit både hodetelefoner og PC-høyttalere plugges inn.

Det beste er nok å kjøpe en DAC/forsterker i samme boks, ala FiiO E7/E17: om du trenger en hodetelefonforsterker så behøver du mest sannsynlig en DAC også.

Hvor mye bedre blir lyden? Ingen som vet. Har du et lydkort ala Asus Xonar Essence STX i din PC idag og kjøper en FiiO E7 så vil du kanskje oppleve dårligere lyd. Har du noe ræl rett ut fra hovedkortet og kjøper en FiiO E7 så vil du nok merke at lyden kommer seg opp et par hakk. Avhenger altså av hva du har nå og hva du vil kjøpe.

Husker at da jeg byttet fra mitt on-board kort til et dedikert lydkort så merket jeg forskjell på mine PC-høyttalere til 400 kr. Det ble bedre, men naturlig nok så ble det fortsatt ikke så veldig bra. Dine UE6000 kan nok dra større fordel av en DAC/hodetelefonforsterker.

Lenke til kommentar

Nei fiio e11 har ikke DAC om du har tenkt å bruke den til pc vil jeg ikke anbefale den. Fiio E07K Andes derimot er helt genial. Den kan du plugge i pcen med usb så fungerer den som et utmerket lydkort.

Dem hodetelefonene du har der er veldig lettdrevet og en forsterker vil ikke ha så ekstremt mye å si, men du kan definitivt få mer bass i hodetelefonene.

Dac er en funksjon hvor den kan omgjøre digitalt signal til analogt signal. Dvs koble den til en pc slik at du totalt omgår det lydkortet du har. Om den ikke har dac så må du forsatt bruke lyden som kommer fra lydkortet ditt og sluttresultatet blir mye værre.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Har nå sett den andre tråden din angående hodetelefoner så får nesten starte med å spørre hvorfor du trenger en hodetelefonforsterker i første omgang? Er det noe du har fått anbefalt av noen? Er du egentlig sikker på at du trenger den i det hele tatt?

Da kan jeg prøve å svare på det du spør om:

FiiO E11 er bare en forsterker uten DAC.

Hodetefonene vil fungere uten en forsterker. Avhengig av hva du plugger dem i kan det kanskje bli litt lav eller litt dårlig lyd.

DAC er kort fortalt en databrikke som konverterer det digitale signalet til det analoge. Alle sanger på din PC og mobil lagres digitalt og alle høyttalere og hodetelefoner er analoge. Musikken må altså konverteres et eller annet sted for at du skal kunne høre den. Du har allerede en DAC i din PC, mobil, TV, nettbrett og sikkert noe annet også. Hvorfor skal du da ha enda en? Jo, en PC, etc. består ofte av mange ulike komponenter. For at den totalt ikke skal koste alt for mye penger så blir det gjerne tatt noen snarveier her og der. En DAC som sitter i PC-en er ofte ikke av den beste kvaliteten, så lydsignalet kan være noe forvrengt og bakgrunnsstøyen relativt høyt.

Når signalet har blitt konvertert av en DAC er det ofte ikke så sterkt, derfor er det som regel behov for en forsterker før du kan koble på hodetelefoner eller høyttalere. Noe slags forsterker har du også i din PC eller mobil.

Både en DAC og en hodetelefonforsterker er med på avgjøre lydkvaliteten. FiiO E7/E17 er en liten boks som inneholder begge deler. Å kjøpe kun en forsterker som E11 vil ikke nødvendigvis øke kvaliteten så mye. Det vil øke det mulige maksvolumet og kanskje gi litt forbedring på enkelte frekvenser, men det spørs om du trenger det med det utstyret du har nå.

PS: så at jeg ble "forbipostet", men det er vel bare greit med flere svar.

Lenke til kommentar

ok, bare for åvære sikker: denne funker til som lydkort til pcen min og som forsterker til hodetelefonene?

http://www.amazon.com/FiiO-E07K-Portable-Headphone-Amplifier/dp/B00A9LHLQ6/ref=sr_1_6?s=electronics&ie=UTF8&qid=1363876399&sr=1-6&keywords=fiio+e10

Jeg har en 4000kr standard bærbar maskin. Hp pavilion sleekbook 15,9. Jeg regner med at det integrerte lydkortet ikke er all verden?

Lenke til kommentar

Jeg tenker på disse som pc høytalere siden jeg ogsålager litt musikk:

http://www.amazon.com/Alesis-M1Active-Nearfield-Monitors-Interface/dp/B001T9O5UM/ref=sr_1_cc_1?s=aps&ie=UTF8&qid=1363878838&sr=1-1-catcorr&keywords=alesis+mi+520+usb

Er det slik at disse har et integrert lydkort i seg? så en video på youtube der jeg fikk inntrykk av det.

Trenger jeg da ikke en dac/forsterker til disse høytalerne?

Lenke til kommentar

ok, bare for åvære sikker: denne funker til som lydkort til pcen min og som forsterker til hodetelefonene?

http://www.amazon.co...ywords=fiio+e10

Jeg har en 4000kr standard bærbar maskin. Hp pavilion sleekbook 15,9. Jeg regner med at det integrerte lydkortet ikke er all verden?

Det stemmer, den har DAC og forsterker, og fungerer helt uavhengig av det lydkortet du har i maskina i dag.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Det stemmer, den har DAC og forsterker, og fungerer helt uavhengig av det lydkortet du har i maskina i dag.

Vet du om fiio`en vil fungere med disse høytalerne? Jeg mener jeg så en video der de sa at disse høytalerne hadde et innebygd lydkort siden de kobles til med USB. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Hvorfor linker du elektronikk fra amazon? Dem sender ikke til norge. Uansett ser ut til at dem høytalerene har egen innebygget lydkort slik at du kan koble dem til via usb, da ser jeg ingen grunn til å bruke fiio, dem har også sin egen forsterker til hver høytaler på 30watt, så å bruke en hodetelfonforsterker med dac i det tilfellet er ubrukelig. Det er sikkert en mulighet for å bruke dac'en på hodetelfonforsterkeren men vil ikke garantere at en vil få noe merkbar forskjell.

Lenke til kommentar

Hvorfor linker du elektronikk fra amazon? Dem sender ikke til norge. Uansett ser ut til at dem høytalerene har egen innebygget lydkort slik at du kan koble dem til via usb, da ser jeg ingen grunn til å bruke fiio, dem har også sin egen forsterker til hver høytaler på 30watt, så å bruke en hodetelfonforsterker med dac i det tilfellet er ubrukelig. Det er sikkert en mulighet for å bruke dac'en på hodetelfonforsterkeren men vil ikke garantere at en vil få noe merkbar forskjell.

ok, så det er ikke vits å bruke en ren DAC som mellomledd mellom pc/ipod/mp3 spiller og de ue 6000 hodetelefonene? Jeg vil sannsynligvis ikke få en merkbar forskjell? Virker som andre her mener at det er av større betydning

Lenke til kommentar

PC'er, mp3-spillere osv har allerede innebygget DAC, om du kjøper en ekstern er du avhengig av at den eksterne er bedre enn den du allerede har for at lyden skal forbedres.

Ofte vil du få en merkbart bedre lyd med en ekstern DAC, men forskjellen er ikke alltid stor nok til at det kan forsvare prisen. Det beste er jo om du kan få prøvd før du kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...