Gå til innhold

Slik er universet ...

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Det er bare å gå direkte til kilden - den er til og med tilgjengelig på engelsk. Om han faktisk sa noe slikt da han gikk ned fra tiltalebenken er omstridt, og heller tvilsomt. Uansett husker du feil, det han etter sigende skal ha sagt var "og likevel beveger den seg".

Ok men uansett har de innrømmet at de tok feil. Takk for den første boklenken. Jeg liker ikke så godt å bruke Wikipedia som kilde på omstridte temaer innen religion og vitenskap.

Stoler mer på denne:

Galileo

til tross for at Britannica ser ut til å ha måtte oppgi sin papirutgave.

Encyclopedia Britannica vs. Wikipedia

Britannica Online antar jeg fortsatt er kvalitetssikret av fagfolk.

Dette

http://www.britannica.com/search?query=Galileo+Galilei

site søket gir 59 treff.

Denne

A Message to Galileo: All Is Forgiven

likte jeg.

Kanksje andre har andre enda mer pålitelige kilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det tok for øvrig 400 år før kirken i Rom innrømte at Galileo Galilei hadde rett i sitt utsagn om at jorden er kuleformet.

Menneskene i Europa har visst at jorda var kuleformet i over to tusen år. Myten om at middelalderens mennesker trodde at jorda var flat ble faktisk oppfunnet i 1828, i forbindelse med markedsføringen av en bok om middelalderen:

http://www.forskning.no/Artikler/2005/juli/1121171012.19

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Interessant fortsettelse i dag om kometer. Kometer er de frosene delene som er igjen etter at solsystemet ble dannet. De la seg som en issky - ortskya - rundt solsystemet vårt. Det skal bare et lite dytte til før de kastes ut av solststemet eller innover mot oss.

Jeg så en gang en slik komet. Et fantastisk syn jeg aldri glemmer. Den beveget som et digert lysende rumpetroll med en diger hale etter seg over natthimlen i Haugesund. Jeg anslår tiden før den ble borte over nattehimlen til ca 1/2 minutt.

Kometene spiller en fundamental rolle i universet. De kan holde nøkkelen til liv. Kometkollisjoner kan være en skapende kraft. Det kan hende at de kan sette i gang livsprosesser. Forskere mener at de kan forvandle hele kloder. Titan ble forvandlet av en komet.

Kanskje kan vi finne ut at livet på jorda har et utenomjordisk opphav. Det kan ha kommet med en komet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hvis den var synlig i kun et halvt minutt var det ikke en komet du så. Jeg vil tippe det var en meteor (som i prinsippet kan ha vært en liten del av en komet), selv om jeg synes et halvt minutt er lenge for å være det. Når kometer blir synlige står de på himmelen natt etter natt, og du ser ikke bevegelsen annet enn at den flytter seg litt i forhold til stjernene fra natt til natt.

Å si at kometene spiller en fundamental rolle i universet er kanskje å ta litt hardt i, men for jorden og resten av solsystemet har de nok hatt en del å si. Blant annet er det mye som tyder på at store deler av vannet på jorden kom hit i form av kometer.

Det er forøvrig ikke alle kometer som stammer fra Oort-skyen. Utenfor planetene, men langt ifra så langt borte som Oort-skyen er en annen samling av is-legemer: Kuiperbeltet. Pluto er et av de største kjente objektene i Kuiperbeltet.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Jeg har også hørt at man tror det finnes ensomme planeter som driver i interstellart rom uten å "tilhøre" et stjernesystem, ikke at vi har funnet noen(?), de er vel tilnærmet umulig å oppdage pga. veldig lav gravitasjonskraft. Ikke reflekterer de noe særlig lys heller siden de er så langt unna stjerner.

Burde vel finnes noen kometer her og der mellom stjernesystem og?

Lenke til kommentar

Slike planeter finnes og det vet vi nettopp fordi det finnes observerte eksemplarer. Se for eksempel i Wikipedia for å lese mer om det. Antakelig er ikke slike frittflyvende planeter spesielt sjeldne engang. Det finnes helt sikkert frittflyvende kometer også, men de er for små til å observere. Kometer som har sitt opphav i Oortskyen vil som regel ende opp i en parabolsk eller hyperbolsk bane når de forstyrres slik at de setter retning mot solen. Slike baner er ikke lukket, men kometen vil bare passere nær solen en gang for så å forsvinne helt ut av solsystemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvis den var synlig i kun et halvt minutt var det ikke en komet du så. Jeg vil tippe det var en meteor (som i prinsippet kan ha vært en liten del av en komet), selv om jeg synes et halvt minutt er lenge for å være det.

Er ikke det det vi kaller sjerneskudd? Det ser vi jo nesten hver kveld en klar vinternatt.

Når kometer blir synlige står de på himmelen natt etter natt, og du ser ikke bevegelsen annet enn at den flytter seg litt i forhold til stjernene fra natt til natt.

Det stemmer nok. Men dette objektet var helt forskjellig fra noe jeg hadde sett tidligere.

1. Stjerneskudd beveger seg tilsynelatende raskere og de brenner opp.
  2. Sjerneskudd har en brattere bane.
  3. Dette objektets bane var mye flatere og det brant ikke opp mem forsvant lavt over nattehimlens rand.
  4. Det hadde fasong som et rumpetroll med et lysende hode og en lang hale etter seg.

Lenke til kommentar

Ja, meteorer er det vi vanligvis kaller stjerneskudd. De fleste stjerneskudd man ser beveger seg raskt i en bratt bane slik du beskriver. Et og annet har en flatere bane, og hvis det er stort nok kan det bevege seg temmelig langt før det brenner opp. Innimellom brenner det jo heller ikke helt opp, men det blir igjen en rest som faller ned som en meteoritt. Jeg kan ikke garantere at det var en meteor du så, men jeg har ikke noe bedre forslag til hva det kan ha vært. Det passer i hvertfall ikke med en komet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja, meteorer er det vi vanligvis kaller stjerneskudd. De fleste stjerneskudd man ser beveger seg raskt i en bratt bane slik du beskriver. Et og annet har en flatere bane, og hvis det er stort nok kan det bevege seg temmelig langt før det brenner opp. Innimellom brenner det jo heller ikke helt opp, men det blir igjen en rest som faller ned som en meteoritt.

Jada, jeg kjenner det. Har man ikke en teori om at dinosaurene ble utryddet som følge av at en stor meteor traff jorden?

Jeg kan ikke garantere at det var en meteor du så, men jeg har ikke noe bedre forslag til hva det kan ha vært. Det passer i hvertfall ikke med en komet.

Det var så fundamentalt ulikt alle de stjerneskudd jeg tidligere har sett.

Lenke til kommentar

Tja, finnes rapporter på meteorer som oppfører seg slik. Linky

"The American Meteor Society has so far received approximately 125 reports of a dazzling fireball over much of the United Kingdom. This event occurred near 21:40 GMT (9:40pm) on Saturday evening March 3rd. Reports of many different colors of this object have been received, with orange being most mentioned. The average brightness reported by witnesses was in excess of the light produced by a full moon. This fireball lasted an extraordinary long time, up to 20 seconds as reported by some observers. Videos confirm a duration of at least 15 seconds."

http://youtu.be/aUjmHrJIVV0

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Asteroider. De gir og tar liv. De bygger planeter. Der er billiarder av dem. Noen av dem har mer ferskvann enn jorden. Store asteroider er som fjell i verdensrommet. Skal vi noen gang forlate vårt eget solsystem, kan asteroider være et mulig transportmiddel.

For fire milliarder år siden skaper tyngdekraften til Jupiter kaos og slenger asteroider utover. De danner til slutt asteroidebeltet. Milliarder av kjempesteiner, en graplass av for planeter det aldri ble noe av.

De er like ulike som planeter. Noen har mest metall andre mest is. Noen har egne måner.

Lenke til kommentar
Skal vi noen gang forlate vårt eget solsystem, kan asteroider være et mulig transportmiddel.

Det største hinderet for interstellare reiser er drivstoff med høy nok energitetthet. Asteroider kan muligens brukes til å produsere store mengder drivstoff fra uten å måtte sende enorme mengder opp fra jorda. Men bare hvis man kan fremstille ekstremt energitette drivstoff av asteroidene. Da snakker vi ikke om enkel forbrenningsteknologi, men kjernefysikk. Hydrogenfusjon, He3-fusjon eller aller helst antistoff. Likevel vil det ta generasjoner å komme til et annet solsystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...