Gjest Slettet+9871234 Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) Noen som så den interessante dokumentaren "Slik er universet" i dag? Emner: Dokumentar og fakta, vitenskap, universet, stråler, solenergi Programinformasjon Teksting Br. vitskapsprogram. Universet er eit magnetisk minefelt. Vår eiga sol sender ut spektakulære stråler som er i stand til å skade livet på Jorda. Men det er ute i rommet vi finn dei verkelege magnetiske monstera. Spørsmålet er om dei kjem til å treffe oss. (How The Universe Works - The Furnaces of Life: Cosmic Firestorms) (2:8) Dokumentaren er tilgjengelig her: http://tv.nrk.no/ser...ong-1/episode-2 Endret 20. mars 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Så forrige episode ja. Jeg elsker slike programmer! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Svært interessant å se at universet har fraktal struktur og kaotisk dynamikk. Har skrevet hovedoppgave på mat nat UIO på 295 sider om det temaet. Også litt skremmende å se hvor lite som skal til for at jorda er gass på noen sekunder. Virker som de som snakket i dokumentaren mente det hadde skjedd med mars. Så er vi mer opptatt av å krige mot hverandre enn å samarbeide her på denne vakre blå planeten. Har du lest http://www.hawking.org.uk/ sin bok, det uendelige univers? Der er det som tas opp i dokumentaren beskrevet med ord. Det er ikke så skremmende å lese om røde og hvite dverger, gamma stråler og at svarte hull hvor lys ikke slipper ut er så svarte som man trodde som å se det som fraktaler hvorpå materie lever under kaotisk dynamikk. Har du lenke til første program? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Svært interessant å se at universet har fraktal struktur og kaotisk dynamikk. Har skrevet hovedoppgave på mat nat UIO på 295 sider om det temaet. Også litt skremmende å se hvor lite som skal til for at jorda er gass på noen sekunder. Virker som de som snakket i dokumentaren mente det hadde skjedd med mars. Så er vi mer opptatt av å krige mot hverandre enn å samarbeide her på denne vakre blå planeten. Har du lest http://www.hawking.org.uk/ sin bok, det uendelige univers? Der er det som tas opp i dokumentaren beskrevet med ord. Det er ikke så skremmende å lese om røde og hvite dverger, gamma stråler og at svarte hull hvor lys ikke slipper ut er så svarte som man trodde som å se det som fraktaler hvorpå materie lever under kaotisk dynamikk. Har du lenke til første program? Har du mulighet til å laste opp oppgaven din? Eventuelt, har du anbefalinger til bra litteratur om emnet (universets fraktale struktur og ulineære dynamikk)? Det trenger ikke nødvendigvis være populærlitteratur, men helst lesbart for de som ikke har Landau på nattbordet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) Jeg har den bare som papirutgave. Kommer du her til Moss kan du få et eksemplar. Der er der en mengde litteraturhenvisninger. Har et eget kapittel om kontroll av kaos. For å kontrollere en kaotisk prosess må man ha en annen kaotisk prosess. Endret 21. mars 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Veldig interessant program. Egentlig ganske underlig at liv på jorda har klart å overleve så lenge som det har, selv om det har vært noen masseutryddelser. Menneskeheten har hatt en ekstremt kjapp utvikling i et øyeblikk av universets historie. Mye tyder på at menneskeheten stabiliserer seg og vil utvikle muligheter for interstellare "redningsfarkoster" eller "livspredende farkoster" etter hvert. Har du lenke til første program? Linken til første episode finner du i episodelisten litt lengre ned i din egen link. 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) BBC Space er en av de beste dokumentarene om verdensrommet. Har prøvd å finne sider som lar deg streame de, men fant ikke Vil gjerne se de igjen. Fant på Youtube Endret 21. mars 2013 av Kim Spartacus Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Jeg anbefaler også into the universe med hawking. Er nesten irriterende at jeg er så elendig i matte som jeg er. Kunne gjerne i et alternativt liv vært en astrofysikker/astronomer/cosmologist. 1 Lenke til kommentar
Posemedchips Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Wonders of the Solar System og Wonders of the Universe - med Brian Cox. Lettfattelig program, gode forklaringer på en del basic ting. En ulempe med programmet er at Brian Cox er så mye med på skjermen, føler han sniker seg inn "overalt". Flott program though, mye påkostet. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Selv om det er en del år gammelt får jeg alltid gode minner av å se Carl Sagans Cosmos 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Jeg anbefaler også into the universe med hawking. Er nesten irriterende at jeg er så elendig i matte som jeg er. Kunne gjerne i et alternativt liv vært en astrofysikker/astronomer/cosmologist. Matematisk kaos er skjønt. Menneskeskapt kaos kan vi være foruten. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Jeg husker også et program som gikk på Nat Geo (tror jeg) for et par år siden. Det het noe sånt som "Journey to the Edge of The Universe". Det fins to versjoner; en med Alec Baldwin som forteller og en annen, langt bedre en, men en ukjent fyr. Jeg anbefaler den siste, han har en virkelig god fortellerstemme. Alle slike programmer med kul grafikk og minimalt med nedstøvete professorer som ikke kan kunsten å adressere et TV-publikum er blant de jeg er mest fan av. PS: Ikke universrelatert, men "Walking With... Monsters/Dinosaurs/Beats/Cavemen" er også veldig, veldig gode programmer! De tar for seg Jordens utvikling fra den ble formet til nåtiden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Og når det gjelder utforsking av universet trenger man super datakraft. Man får aldri krafitige nok datamaskiner. Da er kanskje denne French team unveils 3D nano-transistor av interesse for noen. Lenke til kommentar
Posemedchips Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 (endret) Selv om det er en del år gammelt får jeg alltid gode minner av å se Carl Sagans Cosmos Helt enig, ser gjennom det programmet en gang i blandt Og når det gjelder utforsking av universet trenger man super datakraft. Man får aldri krafitige nok datamaskiner. Da er kanskje denne French team unveils 3D nano-transistor av interesse for noen. Leste en artikkel om noe sånt for en stund siden tror jeg, men trodde ikke de hadde kommet så langt. Imponerende! Endret 22. mars 2013 av Posemedchips Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Er så vidt vi har oversikt over hva som flyr rundt hodene våre engang... ikke mindre enn tre meteorer og kometer har sneiet oss de siste ukene uten at vi så dem komme. Lenke til kommentar
Posemedchips Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Og sikkert 10 til vi ikke har sett 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 I følge episode 2 befinner vi oss midt i et magnetisk skytefelt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 (endret) Er så vidt vi har oversikt over hva som flyr rundt hodene våre engang... ikke mindre enn tre meteorer og kometer har sneiet oss de siste ukene uten at vi så dem komme. Jeg leste nylig om en gigantkomet som skulle rase forbi mars i en uhørt hastighet om noen få uker. Sjansen for et treff var vistnok skuffende små, men hvis den treffer så blir det en vanvittig smell i størrelseorden den som tok knekken på dinosaurene for 65 millioner år siden. Redigert: - 19. oktober 2014 er datoen. - Sprengkraften er 200 ganger større enn den som utryddet dinosaurene. - 15-50 km i diameter - 65 000 m/s - Sannsynlighet for treff: 0,08% - Estimert krater: ca 500 km i diameter og 2 km dypt - Store muligheter for at det kan regne biter fra mars på jorda i mange år etter smellen. http://www.forskning...013/mars/351560 Endret 22. mars 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 (endret) Heldigvis ligger Jupiter der ute og suger opp det meste som kommer rasende fra det ytre rom. Rundt solen kretser en rekke elementer i en nærmest flat skive i ekliptikken. Utenfor solen finnes det meste av solsystemets masse i de åtte planetene, som har tilnærmet sirkulære omløpsbaner. De fire indre planetene Merkur, Venus, jorden og Mars består i stor grad av stein og metall og kalles steinplanetene. De fire ytre planetene Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun består i stor grad av hydrogen og helium. De kalles ofte gasskjempene, da de er mye tyngre og større enn steinplanetene. Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Solsystemet Endret 22. mars 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Det er helt sykt hvor lite ressurser som gis til Spacewatch og lignende programmer med andre observatorier. 15 Februar 2013, Chelyabinsk, Russland En liten meteor på 17-20 meter (11,000 tonn) sprang i en høyde på 15-25km med en kraft på 440 kilotonn... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå