Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rengjøre vaskemaskin

Anbefalte innlegg

Det som er med kattepiss er at det ikke er som menneskepiss. Katteurin inneholder ting som gjør så det spiller ingen rolle hvor mye du vasker over med vann og såpe, lukten vil fremdeles sitte der. Dette ser vi veldig på når kattern bestemmer seg for å tisse på f.eks veggen inne. De vil fortsette å tisse der hvis man kun bruker vann og såpe fordi det ikke fjerner ''merket'' katten har etterlatt seg. Katter er rovdyr og det er slik de markerer sitt område, dette er også hvorfor folk kan ha problemer med at mange katter driver å pisser opp husveggen deres. Det hjelper ikke med kun vann. Det trengs sterkere stuff til, og der funker edikk ypperlig. Det skremmer bort katten samtidig som det gjør det ordentlig rent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er med kattepiss er at det ikke er som menneskepiss. Katteurin inneholder ting som gjør så det spiller ingen rolle hvor mye du vasker over med vann og såpe, lukten vil fremdeles sitte der. Dette ser vi veldig på når kattern bestemmer seg for å tisse på f.eks veggen inne. De vil fortsette å tisse der hvis man kun bruker vann og såpe fordi det ikke fjerner ''merket'' katten har etterlatt seg. Katter er rovdyr og det er slik de markerer sitt område, dette er også hvorfor folk kan ha problemer med at mange katter driver å pisser opp husveggen deres. Det hjelper ikke med kun vann. Det trengs sterkere stuff til, og der funker edikk ypperlig. Det skremmer bort katten samtidig som det gjør det ordentlig rent.

Hvis du tenker på kjønnsmodne hannkatter, har du sikkert helt rett. Deres urin inneholder enzymer som kan være vanskelig å fjerne, med vanlige vaskemiddler. Og det trekker inn i treverk.

Det var ikke i mine tanker, at du også pratet om voksne katter. Men selvfølgelig, når jeg ikke pressiserte så blir det feil. Tiss fra kattunger, er ikke mer problematisk enn annen urin. Det er i alle fall min erfaring, selv om det begynner å bli mange år siden jeg har hatt katter. Og da jeg (og familien) hadde katter på "bygda", med katter som gikk fritt ute, var hannkatter lite aktuelt. De forsvant som regel, før eller seinere ved div. løpetid og gikk fra gård til gård. Og kattunger, ble tilvendt å bruke naturen for sitt "fornødne", så kasse for avføring/tiss, hadde vi/jeg heller ikke.

Men alt dette er vel OT. I en privat vaskemaskin (en husstand), burde det ikke være nødvendig med rensemidler. Og slik jeg forstår TS, burde det ikke være nødvendig. Men for dem som har behov, kan de jo prøve ditt råd, med edikk. Eller kjøpe "Maskin rens".

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Ved normal bruk av en vaskemaskin, er det kun lofiltret, som trenger å rengjøres. Og en eventuell rengjøring, gjøres med vanlig såpe! Har aldri behøvd å bruke klor, eller noe spessialmidler, for rengjøring av en vaskemasikin og det er det ikke behov for, hvis en vet hvordan en rengjør og vasker klær.

Generelt vasker man oftere på lav temperatur i dag enn før i tida, en vaskemaskin er ikke fullt så selvrensende på 30 eller 40 grader som på kokvask. Jeg er ikke helt enig i at det kun er lofilteret som trenges å reingjøres. Gummibelgen omkring luka på frontmatede maskiner har folder der det samler seg endel avleiringer under vanlig vask som kan lukte surt - dette bør man skrubbe vekk mens luka er åpen. Selv på nedre del av glassluka kan det samle seg avleiringer som bør vaskes vekk. Vaskemiddelkammeret kan også få avleiringer som bør fjernes av og til.

Jeg har god erfaring med å kjøre en tom maskin på 90 grader med spesialrensemiddel for vaskemaskin, hvor det i bruksanvisningen står tips nettopp om å vaske belgen og vaskemiddelkammeret før man man kjører maskinen med rensemiddelet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...