Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rengjøre vaskemaskin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først så må du for hånd fjærne alt som er synlig av hårrester og annet.

Så kan du jo bruke eksempelvis OMO Maskinrens som fungerer helt greit. Det finnes dog også en masse slike kjerringråd som eddik og klorin. Jeg har dog hørt at dette er to produkter som ikke skal puttes i en vaskemaskin, da det kan ødelegge eller redusere levetiden på enkelte komponenter i maskinen. Sitronsyre og en runde med kokevask skal derimot gå fint. Men for sikkerhetsskyld er det best med egne middler som nevnt over OMO Maskinrens som du får kjøpt i alle matvarebutikker. Du kan også ta en tur til en elektrobutikk som Expert eller Elkjøp og kjøpe Electrolux rengjøringspakke for vaskemaskin

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først så må du for hånd fjærne alt som er synlig av hårrester og annet.

Ikke bare alt som er synlig, det er også et lofilter nederst på maskinen som kan skrus ut, ofte gjemt bak et fastklipset deksel på nedre del av fronten. Der kan man finne både lo, hår, mynter og seig guffe (såperester). Blir det for mye skrot her, kan det føre til at maskinen lekker litt vann ut på gulvet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ha i eddik hvor du har i tøymykneren. Sett vaskemaskinen på 90 grader. Sett i gang. Det funker jævla bra.

Eddik ødelegger ikke vaskemaskinen, har en brukt vaskemaskin som var ganske gåen utseendemessig (og billig) når jeg kjøpte den, ett par år senere går den fremdeles bra.

Kan dette ødelegge maskinen på noe som helst vis?

F.eks gi den farger, eller lignende?

Kommer garantert til å skaffe meg den :)

Men gjør det noe om man bruker den mer enn 1 gang i måneden? F.eks 1 gang per uke?

Lenke til kommentar

Har ikke telling på hvor ofte jeg gjør det, bare gjør det når jeg husker på det. Det blir rent, for å si det sånn... Når noe klarer å fjerne kattepisslukt så funker det, for å si det sånn.

Hvor stor mengde av dette "stoffet" putter du i når du bruker det?

Lenke til kommentar

Hvordan rengjør man en vaskemaskin for speselt hår, og alt som måtte ligge der?

- Finnes det noen spesielle vaskemidler eller lignende for dette formålet?

Har du ikke bruksannvisning? Der er vanlig vedlikehold beskrevet!

Ved normal klesvask, er det kun et sted du trenger å rengjøre. Og det er "lofiltret", som Svinks nevner. Alt vann som skal ut av maskinen, passerer lofiltret og tetter dette seg, skjer en av to ting. 1) Pumpen begynner å arbeide tungt og kan tilslutt stoppe/ryke. 2) Vann begynner å lekke fra paktning (rundt lofiltret), da presset blir for stort og vannet renner ut på gulvet.

Men en bør jo tenke litt, på hva en hiver inn i maskinen da. Eks. En hiver ikke "gjørmete" (eller annet smuss) klær, inn i en vaskemaskin. Da fjerner en mest mulig gjørme først, før en bruker vaskemaskinen! Folk hiver også gjørmete sko inne i slike maskiner, noe som er uhørt. Du nevner hår og da gjelder det samme, fjern mest mulig først. Etterpå trengs det kun å fjerne de hårene du ser i tromlen og kjøre en normal vask, med skylling. Da er det sjelden noe hår igjen. For sikkerhets skyld kan du jo vaske "røffe" klær etterpå, som bl.a. demin klær. Lofiltrert skal sjekkes ved gjevne mellomromm, men vet du at du har klær som kan tilføre lofiltret ekstra smuss/hår, sjekkes og rengjøre lofiltret også etter en slik vask.

Ved normal bruk av en vaskemaskin, er det kun lofiltret, som trenger å rengjøres. Og en eventuell rengjøring, gjøres med vanlig såpe! Har aldri behøvd å bruke klor, eller noe spessialmidler, for rengjøring av en vaskemasikin og det er det ikke behov for, hvis en vet hvordan en rengjør og vasker klær.

Tar likevel forbehold, hvis en bruker en felles vaskemaskin! Det er mange idioter ute i samfunnet, så en vet aldri hva andre har brukt maskinene til.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Har ikke telling på hvor ofte jeg gjør det, bare gjør det når jeg husker på det. Det blir rent, for å si det sånn... Når noe klarer å fjerne kattepisslukt så funker det, for å si det sånn.

Kattepiss og annen urin, løses greit opp i vann og i en normal vask, selv på 40 grader er både lukt og bakterier borte. Etter skyllig, er maskinen ren! Så du trenger ikke å "rense" med bl.a. klor, for å bruke maskinen igjen. Bare hør med dine foreldre, eller andre voksne.

Lenke til kommentar

Kattepiss og annen urin, løses greit opp i vann og i en normal vask, selv på 40 grader er både lukt og bakterier borte. Etter skyllig, er maskinen ren! Så du trenger ikke å "rense" med bl.a. klor, for å bruke maskinen igjen. Bare hør med dine foreldre, eller andre voksne.

Jeg lærte edikkgreiene av moren min.. :p Så jeg hører på hva hun sier.

Med at den fjerner kattepiss mener jeg at det er jævla kjekt å bruke til å vaske selve kattekassen (den får ikke plass i vaskemaskinen :p). Edikken fjerner lukten bra og rengjør godt. Det kan også med suksess brukes på tekstil som sofa og andre klær. Hvis jeg har spesielt illelukende klær, eller hvis f.eks når kattene kunne finne på å tisse i skittentøyskurven (kattungeoppførsel, skjer aldri nå) så vasket jeg det først med en runde edikk, for så å sette på en vanlig vask. Er ihvertfall glad for at jeg fant ut av at jeg lett kunne bruke edikk..

Lenke til kommentar

Jeg lærte edikkgreiene av moren min.. :p Så jeg hører på hva hun sier.

Med at den fjerner kattepiss mener jeg at det er jævla kjekt å bruke til å vaske selve kattekassen (den får ikke plass i vaskemaskinen :p). Edikken fjerner lukten bra og rengjør godt. Det kan også med suksess brukes på tekstil som sofa og andre klær. Hvis jeg har spesielt illelukende klær, eller hvis f.eks når kattene kunne finne på å tisse i skittentøyskurven (kattungeoppførsel, skjer aldri nå) så vasket jeg det først med en runde edikk, for så å sette på en vanlig vask. Er ihvertfall glad for at jeg fant ut av at jeg lett kunne bruke edikk..

Jo da, edikk er bra til mye! :) Og bl.a. til det, du nevner her. Men jeg tviler på, at din mor ga deg tips om å bruke det i vaskemaskinen!

Personlig så sørger jeg for, at dyr blir renslige! Da slipper en kattepiss og avføring over alt. Det ville også hjelpe andre.

Men urin og urinlukt, fjernes lett med vanlig såpe i vaskemaskinen. Bare hør med din mor. :)

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Det var det jeg gjorde.. det er beklagelig hvis du ikke tror jeg fikk det tipset av min mor, men jeg gjorde det.

Kattunger har en tendens til å prøve seg på slike ting før de blir irettesatt, spesielt hannkatter (dette var en hannkatt). Når de først har lært at det ikke er lov så går det knirkefritt, ingen 'uhell' på noen år nå :)

Lenke til kommentar

Det var det jeg gjorde.. det er beklagelig hvis du ikke tror jeg fikk det tipset av min mor, men jeg gjorde det.

Kattunger har en tendens til å prøve seg på slike ting før de blir irettesatt, spesielt hannkatter (dette var en hannkatt). Når de først har lært at det ikke er lov så går det knirkefritt, ingen 'uhell' på noen år nå :)

Klor er godt kjent, som defnisjons- og rengjøringsmiddel. Men at noen har behov for å bruke det i en vaskemaskin, er nytt for meg. Og et tips, urin (også fra katter), er ganske lett å fjerne, selv i bare rent vann! Går greit med kun bløtlegging og god skylling etterpå. Men, det skader jo ikke å bruke litt såpe/skyllemiddel. :) Noe klor i vaskemaskinen er helt unødvendig. Men bare bruk det du, om du får flere kattunger, eller andre uhell. :)

Lenke til kommentar

Ikke klor, edikk. Klor bruker man aldri når man har katter, det oppfordrer til at de skal pisse siden det minner veldig mye om kattepiss. Edikk gjør ingen skade og kattene misliker faktisk lukten av edikk.

Funker greit med å vaske med vann og såpe, men litt edikk med vann fjerner lukten helt (noe vanlig såpe og vann ikke gjør hvis du ikke bruker masse tid og masse såpe, det er ikke SÅ nøye med en kattekasse, men jeg liker å rengjøre det godt).

Jeg skal nok ikke ha kattunger på noen år, forventer å ha mine små troll i 10+ år til! :)

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Ikke klor, edikk. Klor bruker man aldri når man har katter, det oppfordrer til at de skal pisse siden det minner veldig mye om kattepiss. Edikk gjør ingen skade og kattene misliker faktisk lukten av edikk.

Funker greit med å vaske med vann og såpe, men litt edikk med vann fjerner lukten helt (noe vanlig såpe og vann ikke gjør hvis du ikke bruker masse tid og masse såpe, det er ikke SÅ nøye med en kattekasse, men jeg liker å rengjøre det godt).

Jeg skal nok ikke ha kattunger på noen år, forventer å ha mine små troll i 10+ år til! :)

Beklager sammenblanding av klor og edikk! Men, urin på klær kan du fjerne raskt ved kun vann, som beskrevet over. Bare prøv!

Urin er på klær er ikke farlig, det bare lukter og kan bli noe gulfarget. Så hvis det ikke er lyst/hvitt tøy, kan du til og med henge klesplagget til utlufting, i friluft. En dag ute med god tørk, så er lukten borte og ingen farlige bakterier! Så jeg undrer noe, på det jeg betrakter som et hysteri. På møbler blir det noe annet. Samme gjelder rens av vaskemaskin.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...