AnonymDiskusjon Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Ene bankkortet til dama ble stjålet. Vedkommende har så forsøkt å betale med dette et sted. Hun ble tatt av personen bak kassen, og dama mi ble kontaktet av dem. Vi vet nå hvem dette er, og sjefen i butikken har sagt seg villig til å stå som vitne når dette blir anmeldt. Det jeg lurer på er, kan slikt bli henlagt når en til og med har vitner? Og hva kan straffen for å gjøre noe sånt være? Anonym poster: d9b9247e8c03ec35bdfea750f63b6bd4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Saka kan alltid bli henlagt, men her burde det være rikelig med bevis for å kunne føre saka. Det er mulig eg er på tynn is no, men eg vil anta at det er denne paragrafen som blir brukt. § 255. For underslag straffes den som i hensikt derved å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning rettsstridig avhender, pantsetter, forbruker eller på annen måte tilegner seg en løsøregjenstand som han besitter, men som helt eller delvis tilhører en annen, eller rettsstridig forføyer over penger han har innfordret for en annen eller som på annen måte er betrodd ham. Straff etter denne paragraf kommer ikke til anvendelse ved handling som går inn under § 277 eller § 278. Straffen for underslag er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte. Stafferamma er då opp til 3 års fengsel, men straffa vil nok være avhengig av kor mykje penger vedkommande forsøkte å få ut. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Saka kan alltid bli henlagt, men her burde det være rikelig med bevis for å kunne føre saka. Det er mulig eg er på tynn is no, men eg vil anta at det er denne paragrafen som blir brukt. Stafferamma er då opp til 3 års fengsel, men straffa vil nok være avhengig av kor mykje penger vedkommande forsøkte å få ut. Vil ikke også dokumentfalsk kunne inngå i siktelsen? Tenker spesielt på det siden du stort sett må ha pinkode for å utføre et kjøp med kort. (Personal Identification Number burde jo være en grei antydning til at det er nettopp dokumentfalsk) Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Saka kan alltid bli henlagt, men her burde det være rikelig med bevis for å kunne føre saka. Det er mulig eg er på tynn is no, men eg vil anta at det er denne paragrafen som blir brukt. Stafferamma er då opp til 3 års fengsel, men straffa vil nok være avhengig av kor mykje penger vedkommande forsøkte å få ut. Tyveri av bankkort er ikke underslag. Så lenge det ikke er snakk om skimming vil vel dette være tyveri. Strafferammen er den samme i begge tilfeller. Hva politiet gjør med anmeldelsen kan jeg ikke si. Det er tilfeller hvor saken henlegges selv om man har gode beviser på hvem gjerningspersonen er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå