Mojo Pin Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Hei! Skal kjøpe ny telefon og synes Sonys vanntette Xperia-telefoner ser veldig spennende ut. Ser at begge har fått terningkast 6 av amobil, men at Z er større og dyrere? Er det bare størrelsen, skjermen og oppløsningen som er forskjellen? Jeg synes i utgangspunktet 5" skjerm er for stort, så hvis det er den eneste forskjellen heller jeg mot V. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Jeg "bumper" denne litt, i tilfelle noen av modellene kommer på timesalg hos Komplett Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Det stod mellom de samme mobilene for meg, og jeg gikk for Z. Men jeg tror Xperia V gir mest for pengene. Fordelene med V synes jeg er: Pris Utskiftbart batteri Mindre i størrelse. Ulempen er jo at V har ganske lite batteri. Men pga. det er utskiftbart så går det jo å erstatte det med ekstremt stort batteri som f.eks. dette. Men om den er vanntett da vet jeg ikke. Spesifikasjonsmessig er det en del fordeler med Z, men det er jo diskutabelt hvor mye man har nytte av det: Dobbelt så mye RAM Dobbelt så mye internminne. Men det har jo liten betydning da begge støtter minnekort. Større batteri, men den har også støre skjerm og kraftigere CPU. Så hvor stor gevinsten blir er avhengig av bruksområde. Slikt som f.eks. Wifi, GPS, mobildata har nok mindre påvirkning på batteritiden når det er så stort batteri. Tror også Z har bedre programvare for å forlenge standbytiden. Xperia V hadde sist jeg sjekket kun mulighet for å slå av mobildata når skjermen var av, mens på Z kan den pause alle programmer som du ikke hvitelister. Mulig dette er endret seg med siste softwareupdate. Kraftigere CPU med dobbelt så mange kjerner, men krever jo også mer strøm Større skjerm, krever mer strøm Oppløsninga på Xperia Z vil jeg si at er på grensen til å være en ulempe. Den er så høy at jeg ikke helt ser nytten med det. For min del tar den bare unødvendig ytelse/batterikapasitet. Det at Xperia Z har klart høyere spesifikasjoner viser jo at det er toppmodellen. Og det kan ha betydning for hvor lenge de gidder å komme med oppdateringer. Men så har jo Sony vært ganske gode til å også oppgradere billigtelefonene. Noe annet som kan ha betyding for oppdateringene er jo at Xperia Z er første telefonen der Ericsson ikke har vært med i utviklinga. Altså alt er gjort på Sony sin måte. Men så har du jo den store ulempen med at den dagen batteriet tar kvelden så er Xperia Z ubrukelig. Og sjansen er liten for at du får det på reklamasjon da det er forbruksvare. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Ulempen er jo at V har ganske lite batteri. Meh, syns dette er overdrevet. Med extended standy modus så bruker telefonen veldig lite idle. Men så har du jo den store ulempen med at den dagen batteriet tar kvelden så er Xperia Z ubrukelig. Og sjansen er liten for at du får det på reklamasjon da det er forbruksvare. Det spørs helt når, og hvordan det tar kvelden. Er det å regne som normal bruk, men det dør før 3 år så kan du være rimelig sikker på å få nytt på enten garanti eller reklamasjon. Det er vel beregnet på å tåle rundt 1000 oppladninger eller noe (?), som er ca. 3 år. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 25. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2013 [...] Takk for svært utfyllende svar Tror jeg heller mest mot V, først og fremst på grunn av størrelsen. Er det andre alternativer jeg bør vurdere på samme prisnivå? Lenke til kommentar
TheSFTags Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Viss du går for xperia V, så vil jeg advare deg om at internminne bare er 8gb, hvor halvparten er fullt opp med Sony sin programvare. Noe som gjør at resterende fylles relativt kjapt opp med programmer som noen spill, spotify og andre "nødvendige" apper. Det er heller ikke noen mulighet for å flytte apper fra interne minne over til sd-kortet, noe jeg personlig synes er et stort minus. Men det er mulighet for å flytte bilder, filmer og musikk til sd-kortet. Jeg personlig er veldig fornøyd med min xperia V, som jeg har hatt en uke nå. Hvor det eneste minuset jeg kommer på er at det ikke ikke er mulighet for å flytte apper over til sd-kortet. Noe annet som kan være plagsomt for deg, er at mobilen blir varm når du spiller spill, eller når du har på 4g og orienterer deg på Google maps. Personlig så bryr jeg meg ikke om at mobilen blir varm. fordi det er "greit" å kjenne at mobilen jobber. Ellers anbefaler jeg mobilen sterkt. Får en femmer Av meg Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 25. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2013 Er det ikke mulig å flytte noen programmer fra internminne til SD-kort? Ikke tredjeparts en gang? Det har alltid gått an på mine tidligere Android-telefoner, også før de er blitt rootet. Lenke til kommentar
TheSFTags Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Dette er en mulighet, men jeg har ikke gjort det enda. Mobilen trenger ikke å bli roota Link: http://www.bongizmo.com/blog/moving-all-android-apps-to-sdcard-apps2sd-froyo/ Lenke til kommentar
Occi Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 (endret) Viss du går for xperia V, så vil jeg advare deg om at internminne bare er 8gb, hvor halvparten er fullt opp med Sony sin programvare. Noe som gjør at resterende fylles relativt kjapt opp med programmer som noen spill, spotify og andre "nødvendige" apper. Ser ikke problemet, er jo bare å bruke et minnekort for store data. Gigantiske spill (>100 MB) tør jeg påstå er for spesielt interesserte og bør ta hensyn til det når de kjøper telefonen om de ikke kan ha det på eksternt minnekort. Endret 25. mars 2013 av Occi Lenke til kommentar
Phantom3D Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Xperia Go er jo ett alternativ, dual core på 1Ghz, vanntett. Pluss: Liten og handy. Vanntett Billig Ok batteritid Funker til alle vanlige programmer (Også en del spill) Minus Innebygd batteri Tregere en de andre xperia telefonene. Lav oppløsning Lenke til kommentar
TheSFTags Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Ser ikke problemet, er jo bare å bruke et minnekort for store data. Gigantiske spill (>100 MB) tør jeg påstå er for spesielt interesserte og bør ta hensyn til det når de kjøper telefonen om de ikke kan ha det på eksternt minnekort. Ja, jeg er enig med hva du sier, med det jeg mener er at på telefonen min, så fikk jeg beskjed om at jeg hadde brukt opp 75% lagring dagen etter jeg satte telefonen opp. Eksempel på lagringsplassen på min telefon: Enhetsminne: 2gb totalt, hvor jeg nå har 1gb tilgjengelig lagring Internminne: 3,7 gb totalt, hvor jeg nå har 1,2 gb tilgjengelig lagring Minnekort: Fullt av filmer, musikk, bilder og nedlastninger( avhenger av størrelsen på minnekort) Men ett spørsmål, hva er forskjellen på enhetsminne og internminne? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Jeg har engelsk språk på min, men jeg vil tro at enhetsminne er det samme som phone memory (den øverste under storage/lagring). Internminne ser ut til å bli behandlet som SD-kort ble rundt Android 2, så på toppen av det igjen kommer SD card/minnekort. Syns også selv det er noe rotete, og vet ikke helt hvorfor det er et skille på phone memory og internal storage. Uansett, syns jeg har endel apps og har allikevel 1.23 GB igjen. Jeg er kanskje ikke så bortskjemt pga. forrige mobil var en HTC Desire hvor jeg hadde knappe 10-15 MB igjen etter at jeg hadde alt jeg anså som nødvendig. Til sammenligning har jeg brukt følgende på Xperia V: Phone memory: Total space: 1.97 GB Apps: 641 MB Avaialble: 1.23 GB Internal storage: Total space: 3.71 GB Apps: 1.04 GB Pictures, videos: 165 MB Audio: 28.91 MB Downloads: 12 KB Misc: 372 MB (?) Available: 2.19 GB SD Card er bare rester fra den gamle mobilen min, mostly apps flyttet til SD og spotify cache. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå