Chrispo90 Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) Sitter å jobber med en oppgave her. Oppgaven er: Rundt en homogen sylinder med radius R=0,1m og masse m=2kg er det viklet en snor. Sylinderen ligger på et horisontalt bord og når vi trekker i snora med en horisontal kraft F=4N, ruller sylinderen uten å gli. Tyngdeakselerasjonen er 9,8m/s^2 a) Tegn figur som viser krefene som virker b) Regn ut sylinderen vinkelakselerasjon og massesenterets akselerasjon Friksjonstallet mellom sylinderen og bordet er u=0,2 c) Regn ut den største horisontale kraften F som vi kan trekke med uten at sylinderen glir. Jeg har etter mye om og men kommet frem til b) vinkelaks=27rad/s^2 og massesenteretsaks=2,7m/s^2 Så jeg sliter veldig med c) Noen som kan komme med noen hint? Setter pris på all hjelp Edit: I følge fasiten er svaret 12N Endret 20. mars 2013 av Chrispo90 Lenke til kommentar
dbass Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) Bikkepunktet hvor sylinderen flytter seg eller ikke er når trekk-kraften er like stor som friksjonskraften. Finn en formel som omhandler friksjonstallet µ eller friksjonskraften R, Trekkraften F, og gravitasjonen G, stokk litt om og sett dette lik 0. Mulig du også må finne akselerasjonen a, men denne kan du finne vha trekkkraft F og masse m. Edit, Du må forresten trekke fra energien du mister for å få sylinderen til å snurre Endret 21. mars 2013 av dbass 1 Lenke til kommentar
Chrispo90 Skrevet 21. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2013 Takker for svar:) Har forsøkt litt nå, men får ikke riktig svar :S Noen som kan komme med noen mer hint? evt formler jeg kan bruke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå