Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Domene oppkjøpt rett etter registrering av AS

Ursa

Anbefalte innlegg

Hei hei

Jeg håper det finnes noen der ute som har peiling på domener, og mer spesifikt på klager til NorID for oppkjøp av domener.

Jeg opprettet et selskap for kort tid siden. La oss kalle det for det fiktive navnet Betafood AS (2 ganger 4 bokstaver).

Jeg kjøpte domenet betafood.no for ett år siden. Aksjekapitalen ble betalt i februar i år, og Betafood AS ble registrert i enhetsregisteret i Brønnøysund 12. februar i år.

MIN TABBE: da jeg kjøpte domenet for ett år siden, trodde jeg at man måtte ha et organisasjonsnummer for å sende egenerklæring. Derfor får jeg feilmelding fra ISP når jeg prøver å sende egenerklæring i år. Svaret jeg får er at noen andre har registrert betafood.no og at jeg kan få pengene tilbake for kjøp av domene om jeg ønsker.

Dette var naturligvis ikke en hyggelig beskjed å få, ettersom man trodde at man eide domenet idet man betalte for det. Men nok om det.

Konkurrent kjøpte domenet 19. februar i år, nøyaktig 1 uke etter at Betafood AS havnet i Brønnøysundregisteret. Oppkjøper er en meget utilgjengelig person med telefonnummer med 13 siffer. Telefonnummer starter med 0046, men må likevel bruke +47 for å nås (svensk telefon i Norge?)

Konkurrents nettside som er registrert i NorID går til en side som henviser til byrå hvor kontaktperson kan nås, men ingen kontaktinfo ligger på disse sidene.

Konkurrent er i samme bransje, men har ikke selskapsnavn som tilsier retten til domenet.

TING SOM TALER TIL MIN FORDEL:

-Mitt firmas navn er Betafood, og har således en viss rett på domenet med samme navn.

-Neppe tilfeldig at Konkurrent har kjøpt domenet 1 uke etter at mitt selskap har dukket opp i Brønnøysundregistret. I egenerklæring signerer man på at man ikke vet om noen andre som kan ha interesse for domenet.

-Har betalt for domenet i ett år før Konkurrent

TING SOM TALER TIL KONKURRENTS FORDEL:

-Prosess er gjort korrekt i forhold til ISP

Så spørsmålet mitt er: vil jeg ha en sjans å vinne frem i NorID sitt klageapparat?

Jeg må betale ca 3-4K for å sende klage til NorID, og må betale for konkurrerende virksomhets tap dersom klagen ikke når fram, så det er fryktelig viktig å vite om jeg har en sjans her, eller om min tabbe er ugjenopprettelig.

På forhånd TUSEN TAKK for all hjelp med denne trasige saken. Setter STOR pris på om noen kan gi meg kontaktinfo til en advokat som er ekspert på domeneregistrering og IT.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. retten til et domene:

Du vet det er tusenvis av kinesere som lever av å kjøpe opp domener før eierene rekker å fornye det, for å så selge det til blodpris til selskapene etterpå?

Det er ingen som har mer rett på et domenenavn enn noen andre, å sikre seg domenenavn er en milliardindustri, det handler om å være først, eller bla opp lommeboka.

Med mindre selskapet som leverer domene har gjort en alvorlig feil, har du nok en liten sak. I dette tilfellet ser det ut som du har gjort feilen og derfor er "fucked", men det kan hende noen vet bedre enn meg.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke jussen her godt nok, men siterer kjapt følgende fra virke.no sin guide til "retten til domenenavn":

Det følger av regelverket for .no vedlegg H at en klage på et domenenavn må dokumentere at 1) klager har rettigheter til et navn eller merke som er identisk med eller forvekselbart med domenenavnet og 2) at abonnentens registrering eller bruk av domenenavnet er foretatt i ond tro. Begrepet ond tro skal tolkes slik at abonnenten visste eller burde ha visst at registreringen eller bruken kunne krenke andres rettigheter. Regelverket gir eksempler på momenter som kan være av relevans: a) at registreringen har skjedd i den hensikt å selge eller leie ut domenenavnet til klager eller til en av klagers konkurrenter i økonomisk øyemed, b) at domenet er registrert for å hindre klager i å registrere et navn klager har rettigheter til eller gjøre det vanskelig for klagers virksomhet på andre måter, for eksempel for å hindre klager i å utnytte sine rettigheter, c) at domenet er registrert for å forlede noen til å tro at navnet er tilknyttet klager eller klagers virksomhet, d) at navnet brukes på en måte som drar urettmessig fordel av klagers rettigheter eller på en måte som er ødeleggende for klagers rettigheter, e) at motparten også har gjort andre registreringer i ond tro og f) at klagemotparten har handlet i strid med markedsføringsloven.
Endret av Herr Brun
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...