Gå til innhold

Så dyr blir Samsungs enorme 4K-TV

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har sagt det før , og kommer alltid til å si det: Samsung, gå og lær av Sony på design.http://www.gadgetsmagazine.com.ph/gadgets/sony-updates-4k-bravia-line-with-x9000a-series-will-come-in-65-inch-and-55-inch-models.html

Ironisk nok så tapte Sony sin tv-andelig store markedsdeler til Samsung for ikke så mange år siden. Og det var nok på grunn av Sony sin dårlige design.

Lenke til kommentar
Altså... jeg ser ikke for meg at panelene er så veldig vanskelig å lage da, siden de er jo UNDER DPI som er på en data skjerm... >.> jeg skal bli imponert når vi får 4k på 30" eller noe
Du har jo Nexus 10 med 2560x1440...

Så at det var noen av dem som hade klart å få samme opplosning som nexus 10 på en 6,1" skjerm. Så ja 4k burde ikke vaere så vanskelig, men det er vel kun masseproduktionen som ikke har kommet igang enda.

Blir nok å vente til 2014 foer prisene begynner å bli mer passende. Å bla opp 230.000nok for en TV idag som helt garantert koster langt under 150.000 neste år er jo bare for de som har godt med penger til overs.. Jeg venter heller til prisene ligger rundt 20.000 for en 50+ tommer.

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som synes TV-en ser lekker ut? Designet vil ta seg veldig godt ut i en moderne stue såfremst man får gjemt unna kablene. Her er det nok meningen at TV-en skal stå helt for seg selv, da trenger man et stativ av noe slag.

Men hva er egentlig poenget med 4K? Man må jo opp i 90 tommer eller sitte helt latterlig nærme skjermen for å merke forskjellen fra 1080p... Klart det ser kult ut på kloss hold men man merker faktisk ikke noe på vanlig avstand. Gi meg heller OLED i 1080p enn gammel teknologi med høy oppløsning! 4K skal vurderes dersom den kommer som PC-skjerm.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De eneste som hadde kjøpt en sånn tv er staten.

200k? pytt pytt. Det er jo knapt mere enn Trond Giske hadde i telefonregning.

Sparker De Griske så har stoltenberg eller en annen stat bajas råd til å kjøpe en sånn fin tv.

2 fluer i en smekk.

Hvem ellers skulle hatt den stygge tv foten der. Første jeg hadde gjort om jeg hadde fått en tv med den, hadde vært å skrudd av foten.

Lenke til kommentar
Jeg har sagt det før , og kommer alltid til å si det: Samsung, gå og lær av Sony på design.http://www.gadgetsmagazine.com.ph/gadgets/sony-updates-4k-bravia-line-with-x9000a-series-will-come-in-65-inch-and-55-inch-models.html
Ironisk nok så tapte Sony sin tv-andelig store markedsdeler til Samsung for ikke så mange år siden. Og det var nok på grunn av Sony sin dårlige design.

Å, sier du det, da har du misforstått det hele dessverre, Sony tapte på at de ikke kunne matche samsung og LG på pris og ikke design. 60 tommer fra Sony koster mellom 40 og 60 tusen mens samsung koster 30 tusen på lefdal. Så det er årsaken. Jeg går og kjøper Sony til 60 tusen mens mange andre kjøper samsung fordi den billig. Kjønner du?

Lenke til kommentar

Altså... jeg ser ikke for meg at panelene er så veldig vanskelig å lage da, siden de er jo UNDER DPI som er på en data skjerm... >.> jeg skal bli imponert når vi får 4k på 30" eller noe

Du får 4K PC-skjermer med 32" om det var det du lurte på.

Om de er så lette å få tak på derimot, er en annen sak. (foreløpig)

DPI sammenlignet med forskjellige typer skjermer har heller ikke så mye å si. Og med typer så mener jeg skjermer som har forskjellig bruksmønster.

Skulle du hatt en universal fellesnevner så ville det kanskje blitt "DPIPF" Dots per inch per feet, eller noe i den duren. :p Altså et med 3 dimensjoner, og ikke bare 2.

Og med feet så mener jeg da selvsagt forventet avstanden fra brukeren til enheten. En enhet med 400 DPI vil 50cm i fra bruker være like klart som en enhet med 200 DPI og som er 1m fra brukeren. Er det 2m så blir det 100 DPI osv.. Størrelsen minker med kvdadratet av avstanden, men siden DPI er kvadrert så vil forholdet bli proposjonal. Dvs. En dobling av avstanden vil føre til en dobling av variabelen, her i dette tilfellet, "DPIPF".

Ok, noe litt mer praktisk eksempel:

En TV som det der vil nok sitte mellom 3-6m unna en bruker. Tatt ut av løse luften såklart, men ikke alt for urealistisk. Sammenlignet med en PC-skjerm på 27" og 2560x1440, som du sitter kanskje 75cm i fra, så blir forskjellen:

TVen det er snakk om (80" med 4K) vil ha en DPI på 55, og vil ved en avstand som er 4-8 ganger høyere enn PC-skjermen (3-6m) gi en tilsvarende skarphet som om PC-skjermen hadde 220 DPI-440 DPI og du satt 75cm unna. Du kan faktisk gå så nærme som 1,5m for at TVen skulle sett like "lite" skarp som PC-skjermen (110 DPI), bare at TVen ville dekket mye mer av både synsfeltet ditt (ønskelig i film etc.), og gitt deg større arbeidsflate.

Oppsummert: en 4K TV på 80" vil i normale situasjoner gi langt skarpere bilde enn en vanlig PC-skjerm i dag.

Selv sammenlignet med MacBook Pro med Retina Display så vil en slik TV virke skarpere.

Hva er normal sitteavstand på slike skjermer? 50cm kanskje? Og DPI'en er 226.

Sitter du mer enn 3,1m unna denne 4K TV-en så vil den oppfattede skarpheten være høyere enn Apple sitt retina display. Noe jeg absolutt ser på som en stor sannsynlighet. ;)

Å påstå at du trenger en gitt DPI for at ting skal se skarpt ut er bare tullpreik, som litt stammer fra Apple som har blåst dette opp, da du som i mitt eksempel ser at dette er fullstendig irrelevant med med du tar hensyn til avstanden, og vil derfor endre seg etter bruksmønsteret til alle og enhver.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før , og kommer alltid til å si det:

Samsung, gå og lær av Sony på design.

http://www.gadgetsma...nch-models.html

Den var lekker som bare faen. Godt eksempel på konge design. Men likevel, 200K for en tv, seriøst? Hadde noen jeg kjenner kjøpt en tv til 200K hadde jeg klappet til dem rundt kjeften, INGEN er så glad i å se på tv eller film at det er verdt å punge ut 200K for ett "enkelt" tv-apparat. Og hvis du skulle ha ræva full av penger og ikke bryr deg om prisen, så kan du trøste deg med at ingen mann i gata bryr seg uansett!

So in the end: Sløsing med penger.

Sorry for banninga....Nordlending <3 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...