Gå til innhold

Vil slanke meg - tips til sunne matvarer

Anbefalte innlegg

God kveld! Da jeg nærmet meg 90 kilo, bestemte jeg meg for å slanke meg. Jeg drøyde det litt, grunnet latskap. Da jeg nærmet meg 100 kilo, bestemte jeg meg atter en gang for å slanke meg. Nå er jeg rundt 105-110 kilo, og skal slanke meg!

Jeg var en lat, svettende sofagris. Nå har jeg mistet tellingen over hvor mange måneder siden sist jeg så TV. Jeg husker heller ikke sist gang jeg lå og slappet av i en sofa.

Først vil jeg bare fortelle litt om meg selv, og hva jeg har gjort så langt for å starte ett sunnere liv.

Jeg er ikke personen som stikker ut for å ta seg en joggetur. Jeg hadde selvfølgelig blitt med noen venner, hvis de hadde oppmuntret meg. Uheldigvis har jeg ingen slike venner. Jeg vil altså prøve å slanke meg uten å jogge, trene, osv. Jeg vil altså endre matvaner, bli sunnere, osv.

Jeg tok meg en brus her om dagen (Utenom når jeg går ut på restauranter, osv). Sikkert den første brusen jeg har tatt på flere måneder.

Brus har blitt byttet ut med iste (Slik pulver man blander ut med én liter vann. Si i fra hvis dette er like usunt som brus, eller verre, noe jeg tviler på.)

Jeg prøver i alle fall å bytte ut usunne matvarer med sunne matvarer.

Kjøpte chips og dip for noen dager siden (Maaruds superchips (40% mindre fett)). Usikker på om dippen er så sunn (Holiday dipmix som man blander med rømme)

Alt annet godteri er byttet ut med forskjellige typer frukt og grønt. Det er ikke mulig å beskrive hvor høyt jeg elsker mais, så det har jeg hamstret inn nå.

(Usikker på om First Price maiskorn er så ekstremt sunt. Er i alle fall sunnere enn godteri! Kjøpte den grunnet prisen: 3,90.)

Ingredienser: maiskorn, vann, sukker og salt

Nettovekt: 340 g, hvorav 285 g mais

Næringsinnhold per 100 g maiskorn:

Energi ... 338 kj (80 kcal)

Protein ... 2,4 g

Karbohydrat ... 13,4 g

Fett ... 1,4 g

Dette her sier meg ingen verdens ting.

Jeg har også byttet ut godteri med druer, ananas og andre typer grønt.

Jeg har sluttet å spise frokost (Rett og slett på grunn av at jeg har gått lei av brødskiver, og fordi jeg er for trøtt til å faktisk gidde å lage meg noe mat. Drikker en kopp te eller kaffe, med maks tre teskjeer med sukker)

Hvis det rumler i magen, spiser jeg lunsj. Hvis ikke, tar jeg bare noe å drikke der også. Til middag spiser jeg en porsjon av det det måtte serveres. Før ble det en pakke med nudler til kvelds. Nå er nudlene byttet ut med en boks med mais.

Jeg vet at dette ikke er veldig bra for helsa, men jeg er rett og slett ikke sulten, og har gått lei av det meste.

Siste jeg målte meg, veide jeg rundt 105-110 kilo. Det var rundt to måneder siden sist jeg veide meg, men skal veie meg igjen på fredag.

Og så kommer jeg til spørsmålsrunden. Jeg vil virkelig prøve å få bort noen kilo. Under 100 hadde vært ok, men rundt 80 hadde vært enda bedre!

Har dere noen tips å komme med? Vet dere om noen andre matvarer jeg kan erstatte med godteri og annet?

Jeg takker og bukker for svar, og håper virkelig noen her vil ta seg bryet med å hjelpe meg!

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har gjort en del grep som er til det bedre. Prøv dette framover og se om det skjer noe.

Du kan slake deg bare på mat alene, men skal du bli sunn må du også få opp pulsen din litt til tider.

Sett deg små oppnåelige delmål sånn at du holder motivasjonen, og ikke forkast hele modellen din om du har et par små episoder hvor du snubler litt.

Lenke til kommentar

Sjekk ut fitnessbloggen.no

Selv om du ikke trener så er det gode mattips der.. og.. prøv styrketrening et par ganger i uken. Du kommer sikkert til å like det.

Iste er vel ikke noe særlig sunnere enn brus, nei.. snarere tvert imot. Liker du Pepsi Max? Så kan jo det være noe du kan drikke.. hvis ikke er Fun Light ganske godt.

Lenke til kommentar

De mest fetende ingrediensene i Norsk kosthold i dag er:

- Sukker (finnes i brus, snop, sjokolade, kaker, boller, syltetøy, etc)

- Hvetemel (finnes i brød, boller, pasta, kaker etc)

- Alkohol (det er selvsagt hva dette finnes i)

Om du reduserer disse 3 ingrediensene sommer du langt. Spis så mer grønnsaker, kjøtt, fisk, nøtter, oljer og meieriprodukter uten tilsatt sukker og hvor de ikke har tatt ut det sunne fettet.

Her er link til en kostholdspyramide som er laget i tråd med kroppens behov og ikke slik som den statlige som er laget for at kornprodusentene skal tjene mer penger.

Lenke til kommentar

Mais i store mengder er ikke så veldig bra. Det inneholder veldig mye stivelse. Det er selvfølgelig mye bedre enn godteri, men du burde prøve å spise mer variert. Lag heller en liten tallerken kyllingsalat. Bytt også ut iste med vann. Hvis du virkelig ønsker å slanke deg, bør du klare å erstatte iste med vann.

Jeg anbefaler deg å spise ordentlige måltider. Spis f.eks en liten skål frokostblanding til frokost og litt lunch. Det kan være helsefarlig å droppe måltider og bare spise en maisboks og drikke iste isteden.

Lenke til kommentar

2 regler. Kutt sukker og fett. Innta haugevis av grønnsaker. Jeg mener, regelrett bruk det som fyll på fyll, kan ikke få nok av greiene. :)

Jeg har lest hundrevis av forskningsrapporter og lest det som finnes av artikler rundt metabolisme, hormoner, energiomsetning/balanse, ja kort sagt alt som handler om lagring og forbrenning av fett. Og så har jeg forsøkt mange forskjellige typer kosthold på meg selv og snakket med/lest om hundrevis av mennesker om deres kosthold. Absolutt alt tyder på at naturlig fett er supersunt for oss, og gjør oss sunne, slanke, friske og mette. For lite fett i kosten gjør oss fete, syke og sultne og trigger overspising. Jeg har lett med lys og lykter etter falsifikasjon av denne hypotelsen, uten å finne det. Derfor spør jeg pent om hvilke argumenter du legger til grunn for å stride mot enhver empiri ved å anbefale å kutte ned på fettet.

Lenke til kommentar

Spis mye proteiner. Proteiner gir god metthetsfølelse som varer lenge i forhold til kalorier. Ikke vær redd for å få i deg litt fett, unngå heller å få i deg raske karbohydrater som sukker og hvetebakst/gjærbakst. Det holder blodsukkeret mer stabilt og metter lenger.

Du kan søke opp matvarer med "trege" karbohydrater ved å søke etter matvarer med lav GI (glykemisk index).

Endret av RattleBattle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lest hundrevis av forskningsrapporter og lest det som finnes av artikler rundt metabolisme, hormoner, energiomsetning/balanse, ja kort sagt alt som handler om lagring og forbrenning av fett. Og så har jeg forsøkt mange forskjellige typer kosthold på meg selv og snakket med/lest om hundrevis av mennesker om deres kosthold. Absolutt alt tyder på at naturlig fett er supersunt for oss, og gjør oss sunne, slanke, friske og mette. For lite fett i kosten gjør oss fete, syke og sultne og trigger overspising. Jeg har lett med lys og lykter etter falsifikasjon av denne hypotelsen, uten å finne det. Derfor spør jeg pent om hvilke argumenter du legger til grunn for å stride mot enhver empiri ved å anbefale å kutte ned på fettet.

I ett gjennomsnittlig sunt menneske vil noe fett være gunstig å innta. Problemet er når du har så mye fett fra før at all overflødig fett går rett til lagerene. Det går ikke å kutte fett 100%, det er fett i det aller meste av saker og ting du inntar.

Poenget er at kroppen automatisk redistribuerer fettet rundt i kroppen ettersom det behøves. Man trenger ikke innta ekstra fett da, for det går rett i lagerene i steden for at fettlagerene går til resten av kroppen og dermed minsker.

Lenke til kommentar

Har du PhD i Bro Sciences?

Sier du virkelig at alt fett som inntas i kosten går rett til lagring om man har høy fettprosent? Er du morsom?

Jeg gikk ned rundt 20kg av å stort sett spise egg, laks, skyr, ost og epler.

Spis mye protein, greit med fett og lite carbs om du vil ned i vekt. Både protein og fett gir i snitt bedre metthetsfølelse enn hva carbs gjør. Du må selvfølgelig fortsatt ha et energiunderskudd.

Endret av OlafG
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I ett gjennomsnittlig sunt menneske vil noe fett være gunstig å innta. Problemet er når du har så mye fett fra før at all overflødig fett går rett til lagerene. Det går ikke å kutte fett 100%, det er fett i det aller meste av saker og ting du inntar.

Poenget er at kroppen automatisk redistribuerer fettet rundt i kroppen ettersom det behøves. Man trenger ikke innta ekstra fett da, for det går rett i lagerene i steden for at fettlagerene går til resten av kroppen og dermed minsker.

Tja, vet ikke hva jeg skal si jeg. Du har i hvertfall ikke forstått en millimeter om fettmetabolisme eller hvordan kostholdet påvirker kroppen vår. Les innlegget mitt om igjen og søk litt rundt på nettet etter insulin, leptin, kolesterol og sånt, og kom med noen virkelige argumenter neste gang. Jeg er vanligvis svært forsiktig med personangrep, men av og til må man gjøre et unntak. Du er kunnskapsløs rundt kosthold med slike fullstendig utdaterte og motbeviste holdninger. Nok er nok, du kan ikke få lov å komme med slikt vrøvl lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...