Gå til innhold

Problem med ssh


Anbefalte innlegg

Kanskje litt i seneste laget, men bedre sent enn aldri... :)

 

# e2fsck -b 8193 /dev/sde1

Det kan nesten se ut til at 8193 bare er et eksempel e2fsck bruker i slike tilfeller.

 

Hvis du ikke allerede har formatert partisjonen og kopierer alt på nytt så skal du i følge repair-a-broken-ext4-superblock-in-ubuntu kunne bruke følgende kommando til å finne hvor superblokk-backupene på partisjonen din ble lagret (NB! -n gjør at det hele bare "simuleres" denne gangen, så ikke glem den)

sudo mke2fs -n /dev/sde1

Samme type filsystem vil vel da antakelig lagre superblock-backupene på samme sted på identisk partisjon ved hver formatering.

 

Så kan du forsøke superblokkene kommandoen over lister opp én og én med e2fsck -b helt til en av de forhåpentligvis fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, ikke for sent enda.

Har ikke kommet så langt at jeg har formatert enda.

 

En ting jeg kom på som kanskje har betydning; disken er opprinnelig formatert i Fedora 12 mens systemet jeg forsøker å¨montere den i nå er Ubuntu 12.

Har det noe å si?

 

Forsøkte å følge tipset ditt HawP, men får samme type feilmelding.

 

# sudo fsck.ext4 -v /dev/sde1
e2fsck 1.42 (29-Nov-2011)
fsck.ext4: Superblock invalid, trying backup blocks...
fsck.ext4: Bad magic number in super-block while trying to open /dev/sde1
The superblock could not be read or does not describe a correct ext2
filesystem.  If the device is valid and it really contains an ext2
filesystem (and not swap or ufs or something else), then the superblock
is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
   e2fsck -b 8193 <device>

 

# sudo mke2fs -n /dev/sde1
mke2fs 1.42 (29-Nov-2011)
Filesystem label=
OS type: Linux
Block size=4096 (log=2)
Fragment size=4096 (log=2)
Stride=0 blocks, Stripe width=0 blocks
122101760 inodes, 488378390 blocks
24418919 blocks (5.00%) reserved for the super user
First data block=0
Maximum filesystem blocks=4294967296
14905 block groups
32768 blocks per group, 32768 fragments per group
8192 inodes per group
Superblock backups stored on blocks:
32768, 98304, 163840, 229376, 294912, 819200, 884736, 1605632, 2654208,
4096000, 7962624, 11239424, 20480000, 23887872, 71663616, 78675968,
102400000, 214990848

 

# sudo e2fsck -b 32768 /dev/sde1
e2fsck 1.42 (29-Nov-2011)
e2fsck: Bad magic number in super-block while trying to open /dev/sde1
The superblock could not be read or does not describe a correct ext2
filesystem.  If the device is valid and it really contains an ext2
filesystem (and not swap or ufs or something else), then the superblock
is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
   e2fsck -b 8193 <device>

 

Får samme feilmelding på alle blokkene som er ramset opp over. Er det bare å gi opp og formatere, eller ser dere noe annet lurt som kunne vært testet?

 

Jeg vurdere å oppgradere den andre serveren, som nå går på Fedora 12 med Amahi (uten problemer) til Ubuntu 12. Men kan jeg risikere samme type problemer diskene (tre i RAID5, en til back-up fra naboen i tillegg til den som kjører operativsystemet)?

Lenke til kommentar

En ting jeg kom på som kanskje har betydning; disken er opprinnelig formatert i Fedora 12 mens systemet jeg forsøker å¨montere den i nå er Ubuntu 12.

Har det noe å si?

Nei.
Jeg vurdere å oppgradere den andre serveren, som nå går på Fedora 12 med Amahi (uten problemer) til Ubuntu 12. Men kan jeg risikere samme type problemer diskene (tre i RAID5, en til back-up fra naboen i tillegg til den som kjører operativsystemet)?

Vanskelig å si, men jeg ser ikke noen grunn til det. Derimot er jeg svært skeptisk til den disken du nå fikk problemer med. Sørg for å teste den før du lar den få ansvaret for back-up igjen.
Lenke til kommentar

Får samme feilmelding på alle blokkene som er ramset opp over. Er det bare å gi opp og formatere, eller ser dere noe annet lurt som kunne vært testet?

Da er det vel slik at enten så ble av en eller annen grunn ikke superblokk-backupene lagt på de samme blokkene som mke2fs ville brukt ved oppretting av nytt filsystem nå (aka. formatering), opsjonen "sparse_super" ble brukt opprinnelig eller så har noe "rart" skjedd med filsystemet og/eller disken.

 

En annen mulighet, og i så fall litt snodig, er at start-sektor for partisjonen har endret seg i partisjonstabellen, for da vil den se etter superblock(-ene) på feil sted siden den ser etter disse relativt til start på partisjonen. Superblocken beskriver bl.a. hvilken type filsystem partisjonen inneholder.

 

Som en absolutt siste utvei før nytt filsystem (re-formatering) og ny kopiering, og hvis du er sikker på at verdien for partisjon-start ikke har endret seg, så kan du prøve å skrive nye superblokker på det eksisterende filsystemet. Men du er da avhengig av å oppgi samme verdi for blokk-størrelsen som når filsystemet ble opprettet.

mke2fs kommandoen indikerer at den default ville brukt 4k-blokker (det mest vanlige på "store" disker etter det jeg har sett), så hvis vi antar at det "originale" filsystemet også har 4k-blokker blir kommandoen

 

mke2fs -b 4096 -S /dev/sde1

etterfulgt av sjekk av filsystemet

e2fsck -fp /dev/sde1

 

Så er det bare å krysse alt av fingre.

 

Hvis dette heller ikke hjelper, så er det ingen vei uten om å gjøre alt på nytt (evt. ny disk, lage nytt filsystem og ny kopering), siden det eksisterende filsystemet på dette tidspunktet høyst sannsynlig er helt ødelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...