Gå til innhold

Setup funksjoner som er viktig i Photoshop 7.0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.photoshopforphotographers.com/index2.htm

45 dollar

http://www.klickdata.se/PH71-CD.html

rundt 1000 kroner

nå er jeg ekstremt grønn på photoshop, men jeg vet at man skal stille inn scratch disk, minnebruk og kalibrere skjermen med adobe gamma eller liknende. i tillegg skal man stille inn fargene utfra hva man skal jobbe mot (web / trykkeri osv.)

er det det du mener med forberedelser?

Lenke til kommentar
Hvilken funksjoner er viktig å sette opp før man begynner å redigere? Finnes det noen guider på dette, eller må man starte å lese manualen.

Hvilken innstillinger bruker dere?

Photoshop 7.0 som du er i ferd med å gi deg i kast med, er ikke et program man sånn uten videre setter i gang med. Det krever betydelig innsats for å nå et rimelig godt fergighetsnivå. Og jeg vil anbefale AdobeClassroom in a book som en fin start på det hele, som du finner hos www.amazon.com. Denne boktypen beskriver programmet vesentlig bedre enn manualen!

Innstillinger eller preferanser kan i stor grad stå slik programmet installeres, dog må du sette scratch-disk til en annen disk om du har, det bedrer ytelsen noe. Dernest må du velge et fargerom å arbeide i - vanligst er sRBG for folk flest, samt kalibrere skjermen med Adobe Gamma. Det siste er viktig skal du se lyseste og mørkeste partier riktig. Photoshop krever mye minne for å kjøre godt, og det er å anbefale ikke å ha andre programmer åpne samtidig. Om du ikke har flusst med minne(RAM) da.

Arbeidsmåten med paletter osv. er veldig personlig. Noe som er svært viktig, er at du ikke arbeider på orginalfilen, men på en kopi! På duplikatet redigerer du og gjør dine endringer. Dermed har du alltid et "negativ" å finne fram om noe ikke ble slik du ønsket.

Etter hvert vil du se at det finnes ingen alternativer! Stå på!

degas

Lenke til kommentar

Takker for mange bra svar.

Det jeg lurte på var Edit-preferance og Edit-color settings. Er det greit å bruke default innstillingene?

Så lurte jeg litt på Scratch disk.

First

Second osv

Jeg har en C disk med programmer og delt den i D til alt mulig.

Har en E og en F HD som jeg kjører i raid. Setter jeg First på E: og Second på F:

Hva gjør denne Scratch disken? Blir all mellomlagring og slikt plassert her? Blir de slettet når jeg legger ned Photoshop?

Kanskje best å legge First på F: da Bilder og all videoredigeringen ligger på E?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...