winmedi Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) Hei jeg har mistet min bærbare pc i bakken. Det er en Acer Aspire 5738z. Nå antar jeg at harddisken er blitt ødelagt. Jeg fikk opp denne meldingen i bios. "unbootable boot volume" Jeg har lest litt på nettet og funnet ut at man kan fikse problemet ved å "repair computer" fra windows cden. Men problemet er at jeg ikke kommer videre etter at jeg har trykket "repair computer" Skjermen blir bare værende med blå skjerm. Jeg kan bevege musen og alt, men kommer meg ikke videre. Jeg antar at harddisken er ødelagt. Her er et bilde av harddisken min. Jeg skal kjøpe ny, men kan dere sende meg en link til en harddisk jeg kan kjøpe og som vil passe til maskinen? Takk for svar! Endret 20. mars 2013 av winmedi Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Du kan vel strengt tatt kjøpe alle som er på denne listen. Om du hadde noen viktige filer på din disk så kan det jo være rimelig kjipt å miste alt om du velger å gå for en ny disk. Du kan eventuelt prøve å koble den til en stasjonær PC (om du har) eller prøve noen verktøy for feilsøking, f.eks UBCD før du gir opp disken. Om du overhodet ikke hadde noe viktig på den eller har back-up av alt så er det vel bare å bestille seg en ny disk og spare seg for bryet. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Du kan vel strengt tatt kjøpe alle som er på denne listen. Om du hadde noen viktige filer på din disk så kan det jo være rimelig kjipt å miste alt om du velger å gå for en ny disk. Du kan eventuelt prøve å koble den til en stasjonær PC (om du har) eller prøve noen verktøy for feilsøking, f.eks UBCD før du gir opp disken. Om du overhodet ikke hadde noe viktig på den eller har back-up av alt så er det vel bare å bestille seg en ny disk og spare seg for bryet. Hvilken av programmene på "UBCD" er for feilsøking av mulig defekt harddisk? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Gikk ikke inn i detalj for hva som kunne passe i situasjonen til trådstarteren, men ser ut som at han kunne prøve Data Lifeguard Diagnostic for DOS (Western Digital) og kanskje MHDD32. Har man harddisk fra en annen produsent så må man nesten lese litt på listen på forhånd for å se hva som passer. 1 Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Høres bra ut. Har en kamerat som selv mista laptopen i gulvet. Har bedt han om å teste hd i en stasjonær, så da nevner jeg også dette Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Istedenfor å kjøpe en ny harddisk, hva med en SSD? Den tåler bedre å gå i bakken, men er noget dyrere målt i kroner per gigabyte. 799,- for 120GB vil "forandre livet ditt": http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=750724 Monteringen og tilkoblingen er den samme som for harddisken. Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 21. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2013 Gidder ikke å betale 1000+ for en SSD. Går for HDD. Trenger ikke SSD til det skrotet allikevel. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Jeg har en 7200RPM disk i min laptop og den duger ganske greit, føles ikke spesielt treigt. Når bruksområdet er tekstbehandler, e-post, nettleser og evt. film og musikk så behøver man ingen SSD. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg har en 7200RPM disk i min laptop og den duger ganske greit, føles ikke spesielt treigt. Når bruksområdet er tekstbehandler, e-post, nettleser og evt. film og musikk så behøver man ingen SSD. Men behøver man en lagringsenhet som kan overleve et fall? Høy overføringshastighet er ikke den eneste fordelen med SSD. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Nå må man være ganske klønete om det å miste sin laptop i bakken er hverdagskost. Harddisker kan overleve mindre fall de også. Både SSD og HDD kan gå i stykker, så det er uansett lurt å ha back-up. Det er nok ikke mye igjen av din bærbar om du har mistet den i gulvet så mange ganger at du har ødelagt flere harddisker. Er du så uheldig så bør du kanskje heller vurdere en ulykkesforsikring og back-up av data er en nødvendighet. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Les tråden: det er ikke jeg som sitter med en defekt PC som har falt i bakken. En harddisk kan tåle overraskende mye - men noen ganger omtrent ingenting. HDD og SSD har helt ulike feilmodier - SSD tåler mekaniske påkjenninger (sjokk & vibrasjon) myyye bedre enn HDD. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 22. mars 2013 Del Skrevet 22. mars 2013 Det er jeg enig i. Når trådstarter omtaler resten av maskinen som skrot så er det kanskje like greit å velge en HDD, enda SSD har flere fordeler enn bare hastighet. Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 23. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2013 Tviler på at harddisken er ødelagt. Har selv puttet den inni min stasjonære og den vises i bios. Tror jeg at installasjonsdisken min er i ferd med å bli ødelagt. Kanskje det var derfor jeg ikke kom videre etter jeg hadde trykket på "Repair computer" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå