Gå til innhold

Avansert kompaktkamera - få ned terskel for å bruke kamera

Anbefalte innlegg

Jeg har i 3 år hatt et GH1-kamera som jeg har vært passe fornøyd med og brukt en del. Dette kameraet har jeg brukt til å ta hverdags- og actionbilder. For sistnevnte er det på sykkeltur (stisykling), og jeg har kameraet i sekken. men da kommer vi i følgende situasjon:

- Her er det noe gøy vi kan bryne oss på

- "Jeg tar frem kameraet så vi kan legge på nett"

Av med sekken, frem med kameraet (gjerne pakket inn i en jakke), skru på, fokusere, alle er ferdige og vi drar videre, bilde taes av baken til vennene som fortsetter.

Det som skjer er at jeg enten får ingen eller dårlige bilder i tillegg til "vondt i ryggen".

Jeg har et 20mm pannekakeobjektiv for GH1, men det blir fortsatt stort, og jeg mister noe p.g.a. mangel på zoom og mangel på kontinuerlig AF under video.

Nå ønsker jeg et kamera som gir meg lavere terskel for å bruke det, tar ca. like gode bilder og i hvert fall relativt god Full HD-video.

Krav:

- Kompaktere enn GH1

- Rask fokus

- Lite bildestøy på høy ISO

- God video

- Raskere seriebilder enn GH1 i RAWmodus.

Jeg tror jeg har følgende shortlist:

Fujifilm X20

Panasonic LX7

Panasonic GX1 med Powerzoom 14-42 (her kan jeg også bruke de objektivene jeg har nå)

Jeg har fraskrevet meg RX100 og S100/S110, da de gir meg plast-følelse og billigkompaktfølelse (selv om jeg vet at det er king kong innvendig)

Hjelp? Pretty please

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke akkurat det du spør om: Men.. kan du ikke bare kjøpe en styreveske og ha kameraet i den? Ryggsekk og innpakket i jakke tar jo lang tid. Da blir det lett å få frem, polstring (om du trenger) lager du lett selv med noe gammelt liggeunderlag. Bruker det selv både på sykkel og på snøskuter. (da med speilrefleks) Det er lettvindt og alltid tilgjengelig.

Lenke til kommentar

- Kompaktere enn GH1

- Rask fokus

- Lite bildestøy på høy ISO

- God video

- Raskere seriebilder enn GH1 i RAWmodus.

Jeg tror jeg har følgende shortlist:

Fujifilm X20

Panasonic LX7

Panasonic GX1 med Powerzoom 14-42 (her kan jeg også bruke de objektivene jeg har nå)

Kjenner godt igjen dette problmet fra båd ski- sykkel- og fotturer. Tror dessverre ikke det finnes noen god løsning i dag (og ikke i morgen heller). Hvis du ikke er avhengig av å ha RAW-funksjon ville jeg sjekket om noen av de vanntette modellene hadde brukbar seribidlefunksjon. Det er flere kompaktkameraer som har det i dag. Da hadde du hatt et kamera som alltid kunne vært lett tilgjengelig uten innpakking, kanskje i en lomme til å feste på bæreremmen til ryggsekken og som også kan ligge løst i en lomme.

Det du ikke får er RAW, lite bildestøy på høy ISO og "god" video og bildekvalitet, men du får full HD med brukbar kvalitet og ok bilder i godt lys. For å få dekket alle kravene dine er jeg redd du må opp i et nytt kamera som er så stort at det havner i ryggsekken, IMO er GX1 i den kategorien, X20 og LX7 er grensetilfeller.

Det du kan gjøre, men som selvsagt koster ekstra er å ha to kamerer, et lite som nevnt over kombinert med X20/GX1/GF5/NEX-3F el.l i sekken for når du vil ha bedre kvalitet eller har bedre tid. Du kan jo da også fortsette med GH1, men ser at det er vel stort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...