Gå til innhold

Fototips Vesterålen

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tips til fotospots i Vesterålen (og muligens Lofoten). Skal ha noen dager der oppe, ikke så langt fra Lødingen som utgangspunkt

Det er vel naturlig og tenke natur først og fremst der oppe, men er like intr i andre ting, som gamle forfalne bygg, fraflytta bygder (om det finnes), nedlagt industri o.l.

Har vært en del rundt der oppe, men før jeg tok særlig bilder så tar gjerne tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vesterålen ja, velkommen hit :)

Du har mange fotospots.. men hvor de befinner seg vet jeg ikke, jeg har bare sett gode bilder som er tatt herfra. Hva med å ta bilder av nordlyset? Det er jo et kjent fenomen i nord-norge, stå på Sortlands-brua og ta noen bilder utover havet, blir sikkert gode bilder ut av det.

Lenke til kommentar

Det er vel kanskje det flotteste stedet i Norge man snakker om her når man nevner Lofoten. har vert der ett dusin ganger.

Er en stund siden jeg var der nå og det var før jeg ble beriket med gullrekka til Canon, men skulle jeg dratt dit i dag skulle jeg definitivt tatt med meg 16-35mm f/2.8L, stativ og ND filter for skikkelige flotte Seascape bilder!

Henningsvær er verdt et besøk rent fotografisk og kjører du videre utover mot Å i Lofoten (som ligger heeelt ytterst) så kjører du forbi noen formidable sandstrender. Du vil nok også finne en god del skur og gamle naust etc.

Lenke til kommentar

Det er "stort" landskap der oppe med høye fjell som ligger ganske nære etc. så jeg anbefaler vertfall vidvinkel som reisefølge. Jeg hadde med meg 24-105 f/4.0L når jeg var der og jeg syntes ikke jeg fikk nok vidvinkel i noen tillfeller. Ekstrem vidvinkel vil også gi deg et enda mer dramatisk perspektiv og jeg tror det vil gjøre susen der oppe.

Anbefaler deg også å dra til Svolvær og bli med på en "havsafari" hvor du blandt annet blir kjørt inn i Trollfjorden og skjærene på utsiden. Guiden har med seg mat for å lokke frem Ørn og disse kommer ganske nære båten. Her er nok en telezoom og annbefale. Min 24-105mm ble for vid i trangeste ende så jeg fikk bare havørnen som en liten prikk på bildet. Jeg var desverre for sen til å ta bilde av den når den bare var 20 meter fra båten for å ta maten.

Du får utdelt flytedrakt som er vanntett og har du værbeskyttet kamera og en god tele, så MÅ du bare bli med på en slik tur. Bruk vidvinkel/supervidvinkel i Trollfjorden og tele til ørnebilder :)

Lenke til kommentar

I.o.m. du har vært der tidligere så vet du at Vesterålen og Lofoten-området er store områder og med noen dager, som du sier, så vil det å dekke begge områder gå bort i bare kjøring.

Tror nok du må velge enten Lofoten eller Vesterålen, og komme deg utenfor alfarvei.

Nyksund (Vesterålen), var eller er kanskje fremdeles et spesielt sted, et nedlagt fiskevær med gamle forfalne brygger. Men de siste år har vel mye blitt pusset opp.

I distriktet Bø i Vesterålen burde du kunne finne både industri og forfalne hus. Og kanskje kjøre Sortland-Sandnes(rett frem og ikke over Hadselbrua) og inn i Eidsfjorden, og tilbake til Sortland.

Som andre har nevnt har Lofoten mye å by på. En del forfalne hus har jo 'Dolk' og 'Pøbel' "lagt" beslag på. Søk etter 'grafitti foto lofoten'

Som sagt, anbefaler deg å velge en bestemt rute i forkant. Ellers er jeg redd for at turen bare blir kjøring og ikke noe annet.

Endret av fasst
Lenke til kommentar

Det er "stort" landskap der oppe med høye fjell som ligger ganske nære etc. så jeg anbefaler vertfall vidvinkel som reisefølge. Jeg hadde med meg 24-105 f/4.0L når jeg var der og jeg syntes ikke jeg fikk nok vidvinkel i noen tillfeller. Ekstrem vidvinkel vil også gi deg et enda mer dramatisk perspektiv og jeg tror det vil gjøre susen der oppe.

Anbefaler deg også å dra til Svolvær og bli med på en "havsafari"

havsafari er bestilt til sommeren, da med utvidet optikkpark. Følgesvenner nå blir vel 24-105 og en 10-22 på en 60D

Blir nok å nøye seg med Vesterålen.

Nyksund er jeg kjent med

Hvordan er Bø-området for seascapes?

Endret av Nelson09
Lenke til kommentar

Husker ikke helt hvordan det var i Bø og Nyksund, men for meg så starter "Lofoten" i Svolvær og går utover mot Å heløt ytterst. Det er ikke veldig langt ut dit. Mener det var rundt 6-10 mil fra Svolvær til Å og vi hadde leibil når vi kjørte utover. Det kommer ann på hvor grundig til verks du skal gå, men det holder nok lenge med en overnatting på den biten hvis du skal slå deg litt løs etter min mening.

Uansett så står nok været ganske heftig på der oppe siden man nermest har havet rett inn så det burde være gode muligheter for seascapes mange steder der.

Nå har jeg kjørt ganske mye bil og liker å kjøre, så for meg så spiser jeg 10 mil til frokost :)

Lenke til kommentar

Hvordan er Bø-området for seascapes?

Tror ikke du vil ha noe problem med det. Og er du heldig, kanskje også med nordlysaktivitet. Bø er også et område hvor er/har vært mye fiskeriaktivitet så du vil sikkert finne en del av de motivene du nevnte i OP.

Hvis de da ikke er brent ned :) Det var en periode for mange år tilbake da det brant ned en del fiskebruk i Bø. Det ble da sagt 'ja, ja, ennå ett bruk som var i ferd med å gå konkurs, og brannen kom som bestilt'

Lenke til kommentar

Den eneste dårlige opplevelsen jeg hadde i Lofoten var når jeg og fire til skulle spise middag på en av restaurantene i Å. Skammelig at dem ikke hadde fersk fisk på menyen! Maten var så som så og menyen besto av baguetter og reker på boks etc. Selv ØL'et var dovent.

Heldigvis så er jeg ikke veldig kravstor når det gjelder mat, men det var uansett skuffende. Var der midt i høysesongen. 9-14 april 2009.

Men seascapes er det muligheter for hele veien utover fra Svolvær. Man kjører nermest langs vannet hele veien.

Lenke til kommentar

Skal du til Vesterålen så vil jeg absolutt annbefale en tur til Nykund og kansje en tur til Stø og er du på stø så kan du jo også få med deg en tur på Hvalsafari :-)

http://www.nyksund.c...dex.php?lang=no

http://no.wikipedia.org/wiki/Nyksund

https://www.facebook...72862991?ref=hl

http://no.wikipedia.org/wiki/St%C3%B8

http://www.arcticwhaletours.com/

Kan jo til slutt meddele at nordlysaktiviteten har vært stor i vinter,så om det klaffer med været er du vel garantert nordlys .

Endret av Boralis
Lenke til kommentar

Jeg hadde definitivt tatt turen innom Svolvær og Henningsvær,

Han skriver allerede at det blir Vesterålen denne gang :)

Anbefaler Andøya, Bleiksøya, generelt hele vestersiden av øya som utgangspunkt for èn av utfluktsdagene.

1 1/2 time fra Sortland med bil, pent landskap på veien mot øya også.

Og så er fiskebrukene på Andenes, Bleik og Nordmela fine plasser for "kjernen" av nordnorsk kultur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...