Gå til innhold

[Løst] Få en kjapp oppdatering på prosessormarkedet, er dere snille?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fulgt med på 4-5 år, så jeg henger ganske langt bak. Er det noe spesielt alle som kjøper prosessorer MÅ vite nå? Jeg har skjønt at Intel leder i ytelse, men i kategorien "kostnad-nytte" er jeg ikke sikker.

Jeg skjønner at 1155 og 2011 har nådd så langt som de kommer til å gå, for 1150 kommer i løpet av sommeren.

For AMD sin del så er det litt annerledes. FM2 virker som den nyeste sokkelen, men i følge en artikkel skal AM3+ videreføres helt inn i 2014. Hvilken AMD-sokkel er mest fremtidsrettet?

Jeg er på utkikk etter en billig spill-PC, så da kunne jeg kanskje slått meg til ro med et brukbart AM3+ hovedkort og en rimelig prosessor, en som jeg får god anledning til å bytte ut i 2014?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LGA2011 kommer til å fortsette godt inn i 2014 ettersom Ivy Bridge-E lanserer om et halvt år.

LGA1155 er død for oppgraderinger ja, like greit å kjøpe en i5-3570k med Z77 eller i5-3470 med H77 om du kjøper her. På den positive siden har Intels prosessorer vært ekstremt fremtidssikre, selv i dag holder fire år gamle i7-920 glatt til nye spill.

AM3+ vil kanskje støtte Steamroller, men AMD har lovet ca 10% ytelsesøkning per generasjon, som er omtrent det samme som Intels Haswell ser ut til å levere. AMD har også meldt seg totalt ut av ytelseskappløpet og fokuserer nå primært på APUene, Radeon-kortene, og såkalte "embedded solutions."

AMD er med andre ord ikke noe å satse på for å oppgradere i fremtiden.

• Liker 3
Lenke til kommentar

For AMD sin del så er det litt annerledes. FM2 virker som den nyeste sokkelen, men i følge en artikkel skal AM3+ videreføres helt inn i 2014. Hvilken AMD-sokkel er mest fremtidsrettet?

FM2 er en sokkel som er arvtageren til FM1, disse soklene er ikke ment å markedsføres for entusiastmarkedet. Prosessorene der er APUer med ok ytelse, men det er mest fokus på den integrerte grafikken i disse. Om man skal bygge en gaming-platform, så er det i grunnen ikke den optimale veien å gå, heller om man skal ha en HTPC.

• Liker 3
Lenke til kommentar

OK. Så det virker som jeg burde bite i det sure eplet og bla opp noen kontanter for et brukbart Z77-hovedkort og helst en i5-3570k, for å være sikret fremover en stund. Jeg spiller ikke verdens mest krevende spill (SC2, WoT, War thunder), men av og til er det gøy å prøve seg litt på de store titlene med avansert grafikk.

Veldig kjekt med en oppklarering fra dere. :)

Lenke til kommentar

OK. Så det virker som jeg burde bite i det sure eplet og bla opp noen kontanter for et brukbart Z77-hovedkort og helst en i5-3570k, for å være sikret fremover en stund. Jeg spiller ikke verdens mest krevende spill (SC2, WoT, War thunder), men av og til er det gøy å prøve seg litt på de store titlene med avansert grafikk.

Veldig kjekt med en oppklarering fra dere. :)

Sc2 er VELDIG krevende faktisk. I alle fall om man ikke skal senke på innstillingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...