Gå til innhold

Slike lyseffekter får du på PlayStation 4 (PS4)

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor folk klager så ofte at konsoller holder tilbake PC osv. Jeg har begge deler og en PC i topp sjiktet og jeg har spill på den som ser helt sykt bra ut.

Fordi, det kunne vært enda bedre, men forskjellen mellom min. kvalitet og maks kan ikke være for stor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konsollspill får mer ut av hardwaren enn tilsvarende PC-spill, det er riktig, og en PS4 kan nok ha bedre grafikk enn en PC til samme pris ved launch.

Dette er tull. Det er bare å se på det nyeste Tomb Raider for PC sammenlignet med konsollene. Det er milevis mellom dem og ytelsen på PC er helt i toppsjiktet. Jeg kan skru alt av detaljer ned til minimum og fremdeles vil det se bedre ut på min PC enn på konsollene. Grunnen til at de fleste konsollspill ikke fungerer optimalt på PC er at PC versjonene som regel er alt annet enn optimalisert for nettopp PC.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er tull. Det er bare å se på det nyeste Tomb Raider for PC sammenlignet med konsollene. Det er milevis mellom dem og ytelsen på PC er helt i toppsjiktet. Jeg kan skru alt av detaljer ned til minimum og fremdeles vil det se bedre ut på min PC enn på konsollene. Grunnen til at de fleste konsollspill ikke fungerer optimalt på PC er at PC versjonene som regel er alt annet enn optimalisert for nettopp PC.

Her tror jeg du misforstår meg.

Jeg skjønner at Tomb Raider ser mye bedre ut på dagens PC-er, enn på 7-8 år gamle konsoller!

Jeg snakker om hvordan forskjellen ville vært om du sammenlignet en versjon optimalisert for PS4 (ikke PS3) mot PC-versjonen kjørende på hardware tilsvarende PS4 (altså langt unna high end).

Selv om jeg er PC-gamer selv, og hater at utviklingen på PC-siden blir holdt igjen av konsoller, så er det et faktum at konsollspill er mer optimalisert.

Det er to hovedgrunner til dette:

a) Konsollutviklere vet akkurat hvilken hardware de jobber mot, og trenger ikke la en eneste byte minne eller CPU-sykel gå til spille for å ta høyde for potensielt svakere maskiner.

b) Konsoller trenger ikke bruke OpenGL eller DirectX for å abstrahere bort det faktum at du ikke vet hvilken GPU som sitter i maskinen. Istedet kan de bruke et mer effektivt API direkte mot GPU, og dette gjør at de får mye mer ytelse ut av skjermkortet, og kan optimalisere spillet for de spesifike styrkene/svakhetene skjermkortet har.

Lenke til kommentar

Her er en interessant kommentar fra Timothy Lottes fra Nvidia:

"The real reason to get excited about a PS4 is what Sony as a company does with the OS and system libraries as a platform, and what this enables 1st party studios to do, when they make PS4-only games. If PS4 has a real-time OS, with a libGCM style low level access to the GPU, then the PS4 1st party games will be years ahead of the PC simply because it opens up what is possible on the GPU. Note this won't happen right away on launch, but once developers tool up for the platform, this will be the case. As a PC guy who knows hardware to the metal, I spend most of my days in frustration knowing damn well what I could do with the hardware, but what I cannot do because Microsoft and IHVs wont provide low-level GPU access in PC APIs. One simple example, drawcalls on PC have easily 10x to 100x the overhead of a console with a libGCM style API."

- http://www.psu.com/forums/showthread.php/305502-Timothy-Lottes-the-creator-of-FXAA-dishes-on-PS4-s-potential

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk klager så ofte at konsoller holder tilbake PC osv. Jeg har begge deler og en PC i topp sjiktet og jeg har spill på den som ser helt sykt bra ut.

Ja det er noen spill (og det blir stadig flere) som gjør en del ekstra på PC, men mtp kjerne grafikk er det stort sett det samme man ser på PC som man ser på konsollene. DX9 og 0,5GB med grafikk data er forsatt der vi stort sett er.

Neste generasjons konsollene vil bli et stort hopp i grafikken, både på konsoll og PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...