litago Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Jeg skal koble ett java program til en ekstern oracle database (9i). Problemet er at jeg ikke vil legge til ODBC driver i windows hver eneste gang. Har sett litt rundtom og forstått at det må brukes JDBC eller classes12 (eller noe i den dur)? Men jeg forstår ikke helt hvordan det skal settes sammen. Noen tips? Lenke til kommentar
smetho Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Har egentlig ikke så masse tid nå, men kan legge ut litt kode som jeg har brukt (bruker classes12.zip). Det er en egen klasse som jeg brukte i et prosjekt så se derfor vekk fra overflødige ting! import java.sql.*; import javax.swing.*; class Database { //DATA private Connection forbindelse; private String brukernavn; private String passord; //KONSTRUKTØR public Database() { brukernavn = "smetho"; passord = "detskulleduliktåvisst"; åpneForbindelse(); } //METODER public void åpneForbindelse() { try { // Registrering av classes12.zip driveren Class.forName("oracle.jdbc.driver.OracleDriver"); forbindelse = DriverManager.getConnection( "jdbc:oracle:thin:@oracle.nith.no:1521:STUD", brukernavn,passord); System.out.println("Åpner forbindelse til databasen"); } catch(ClassNotFoundException feil) { System.out.println("Feil ved lasting av JDBC (Classes12) driver"); System.out.println(System.getProperty ("java.class.path") ); } catch(SQLException feil) { System.out.println("Fikk ikke koblet til: "+ feil.getMessage()); } } public Connection getConnection() { return forbindelse; } } jdbc:oracle:thin:@oracle.nith.no:1521:STUD", brukernavnet og passordet må du nok endre etter hvilken database du skal koble deg opp mot (dersom du ikke tilfeldigvis er NITH-student ). Husk også at classes12.zip må ligge i classpath! Det fins mange andre JDBC drivere der de fleste må kjøpes fra en leverandør. Noen drivere kan lastes fritt ned fra Oracle sitt nettsted: www.oracle.com. Filen classes12.zip inneholder klasser for bruk med JDK1.2.x. Zip-filen skal ikke pakkes ut. Filen inneholder bl.a. filstrukturen oracle.jdbc.driver. Her ligger driveren som heter OraceDriver.class. Driveren er en såkalt tynn driver (ren Java driver). Det betyr at det ikke er nødvendig å ha installert SQL*Net på klienten. For å få tilgang til driveren, må classes12.zip ligge i classpath. PS. Litt mye unødvendig dill her for det du spurte om, men du ser kanskje poenget. Lenke til kommentar
litago Skrevet 17. september 2003 Forfatter Del Skrevet 17. september 2003 Takker Har ikke prøvd meg på den enda, men det setter meg ivertfall på rett vei. Er NITH student ja... i Stavanger og faktisk (forresten, flotte sydenbilder :wink: ) Lenke til kommentar
smetho Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Haha, tosk ikke mobb fyllebildene Håper du finner ut av det. Lenke til kommentar
litago Skrevet 21. september 2003 Forfatter Del Skrevet 21. september 2003 Jupp, fikk det til. Stessa litt med classpathen, men den kom seg til slutt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå