powerpuffgirls333 Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Er stamcelleforskning uetisk? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva er grunnen til at det fortsatt er ulovlig så mange steder? Er det religion som holder forskningen tilbake? Hvorfor/hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Valfader Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Det er en stund siden jeg hadde denne problemstillingen oppe i skolesammenheng, men jeg kan gjøre et forsøk på å forklare hva jeg syns. I utgangspunktet så er ikke stamcelleforskning en dum ting. Det beror på hva man har til hensikt å få ut av forskningen. Hvis målet er å skape nye, selvstendige individer (f.eks. et "reservedels-menneske") så har vi et problem med både etikk og moral. Derimot hvis man ønsker å bruke stamceller til å dyrke friskt blod i laboratorie slik at noen med laukemi kan bli friske - da er det fullstendig innenfor alle grenser. En annen sak er jo hvor forskningsmateriellet kommer fra. Per dags dato mener jeg å huske at man benytter navlestrengsblod og prøverørsbefruktninger som man ikke nødvendigvis går videre med. Usikker på om andre måter er noe å satse på forløpig. Grunnen til at vi har reguleringer på hva som og ikke er lov med tanke på bioteknologien er jo ikke for å hindre kunnskapsvekst, men for å beholde noe av den respekten som alle burde ha for liv. Jo flere muligheter vi har innen vitenskapen, jo større ansvar sitter vi igjen med i forhold til hvordan vi velger å bruke de. Bioteknologinemda (http://www.bion.no/) vi nok ha mange bedre svar enn hva jeg kan gi deg. Håper dette var til litt hjelp. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Skal vi gjøre leksene dine nå? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå