Gå til innhold

Slik skal Nvidias neste topp-skjermkort bli


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Venter på det samme selv og ut fra det jeg kan lese her så ser det ut som vi kan vente til 2014 før neste serie kommer. Dersom det skulle en ny skjermkortserie basert på Kepler så vil jeg tro at ytelsesforbedringen ikke er all verden.

 

Sitter i samme båt. Skjønt dette roadmappet viser bare utviklingen i form av brikkedesign. Det kan fint komme enda en revisjon basert på Kepler som blir hetende 7xx serien før Maxwell ser dagens lys.

 

Det skulle forundre meg stort om nVidia ikke har tenkt å refreshe dagens generasjon i alle fall en gang på over ett år. Og Titan kan ikke være stopgap modellen for hele linja...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Vil dette bli GTX 7XX serien?

Nei. Den kommer senere i vår, og vil være en "refresh" av Kepler.

 

Unified Virtual Memory

 

Videreføring av AGP Aperture med andre ord. Greit nok, så lenge jeg får lov til å sette verdien til 0MB/Disabled, noe som ikke alltid gikk med AGP Aperture, minsteverdi på 4MB.

Nei, UVA er ikke det samme som AGP Aperture. UVA gjør også at CPU kan addressere minne på GPU og motsatt.

 

Uansett må "Unified Virtual Memory" kjøres over PCIe bussen. Dette kan gjøres automatisk i dag av driveren, bare å sette resurser i managed pool.

Tja, du trenger alikevel noe støtte i hardware, men i praksis så kan driveren gjøre dette automatisk i form av "page faults".

Lenke til kommentar

AMD sin versjon av denne teknologien kommer vel først i Playstation 4 og xbox vil jeg tippe. Der deles hvertfall et felles minne.

Det vet vi ikke noe om.

GPU og CPU har lenge "delt" minne, dette må ikke blandes med det vi snakker om her.

"Unified Virtual Memory" vil si at CPU-tråder kan skrive data inn i GPU'en sitt minne og motsatt uten at programmereren trenger å tenke på det, om dette vil bli støttet i PS4 vet vi ikke enda, det er ikke støttet på noe AMD hardware per dags dato.

 

Lurer på om det vil komme GDDR5 RAM-brikker til CPUen nå da.

Det kan nok hende at det gjør for å holde kostnadene nede, dette er dog ikke en optimal løsning, da GDDR-minne har mye høyere latens en DDR minne. Latens er ikke så viktig for en GPU, men veldig viktig for en CPU.

Lenke til kommentar

AMD sin versjon av denne teknologien kommer vel først i Playstation 4 og xbox vil jeg tippe. Der deles hvertfall et felles minne.

 

Lurer på om det vil komme GDDR5 RAM-brikker til CPUen nå da.

De annonserte støtte for dette i GCN tilbake i 2011: http://www.anandtech.com/show/4455/amds-graphics-core-next-preview-amd-architects-for-compute/6

Men det er først med APUene i år at det vil bli implementert: http://www.anandtech.com/show/5493/amd-outlines-hsa-roadmap-unified-memory-for-cpugpu-in-2013-hsa-gpus-in-2014

 

Gjør ikke for.eks en a10-5800 akkuratt det? Det er derfor man ser fps forskjeller på langt over 50% med 2400Mhz vs 1333MHz ram. Er det ikke?

Forbruket skaleres kanskje dynamisk mellom CPU og GPU i Trinity, men ifølge Anandtech kan ikke CPUen direkte påvirke eller få tilgang til dataene som GPUen behandler, og motsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...